Först lite siffror
Leksakstillverkaren rapporterade en förlust på motsvarande 0,03 dollar per aktie för kvartalet, jämfört med en vinst på 0,11 för samma period föregående år. Exkluderar vi engångsposter så hamnar vinsten på ca 0,013 per aktie.
För kvartalet uppgick nettoomsättningen till 946 miljoner dollar vilket är en minskning med 5% jämfört med 995 samma kvartal förra året.
Försäljningen per region
Tittar vi på försäljningen region för region minskade försäljningen med 2% i den nordamerikanska regionen, som består av USA, Kanada och produktkategorin American Girl. För den internationella regionen, minskade bruttoförsäljningen med 7%.
Försäljningen per produktkategori
- Försäljningen av Barbie gick ner med 14%.
- Den globala försäljningen av övriga varumärken för tjejer/flickor ökade med 4%.
- Den globala försäljningen av produkter kopplade till Hot Wheels och Matchbox minskade med 2 %.
- Försäljningen inom spel och underhållning minskade med 8 %.
- Försäljningen av varumärken som ingår i Fisher Price Brands gick ner 6%.
- Försäljning av produkter inom American Girl Brands gick mot trenden och gick upp med 5% jämfört med föregående år.
Rörelseresultatet (EBITA) för kvartalet uppgick till 6,2 miljoner dollar. Föregående års rörelseresultat för kvartalet var på 65,8 miljoner dollar.
Nettoresultatet landande på -11,2 miljoner. Detta kan jämföras med en nettovinst på 38,5 miljoner för samma period föregående år.
Vad berodde då det svaga kvartalet på?
Omsättingsfall
Mattels mest kända märke Barbie verkar ha tappat sin lyster och detta kvartal var inget undantag – försäljningen av Barbie gick ner 14 procent. Försäljningen av produkter för spädbarn som säljs under varumärket Fisher Price minskade också ganska ordentligt med 6%. Det var främst försäljningstappet inom dessa viktiga produktgrupper som bidrog till omsättningsfallet under kvartalet.
Stora lager
Visserligen hade omsättningen gått ner, men det är inte främst omsättningsminskningen som är boven i dramat. På grund av att Mattel inte haft en så lyckad försäljning som planerat under julhelgen hade ett lager byggts av osålda varor motsvarande ca 100 miljoner dollar. Detta lager har Mattel aggressivt jobbat med att få ner under det första kvartalet genom prissänkningar som haft en väsentlig negativt påverkan på marginalerna.
Kostnad för avgångsvederlag
Rörelseresultatet för kvartalet belastades även med en engångskostnad på 16 miljoner dollar för avgångsvederlag som en del i att effektivisera bolagets arbetskraft.
Påsken infaller senare i år
Traditionellt är påsken en bra försäljningsperiod främst i USA för leksaksindustrin. Påsken infaller senare i år vilket påverkar det första kvartalets resultat negativt.
Fanns det något positivt i rapporten?
- Nettoresultatet vänder från förlust till vinst om vi exkluderar engångskostnader.
- Mattel fortsätter att återköpa aktier, en strategi som bidragit ganska mycket till vinsten per aktie senaste tioårsperioden.
- Bolaget har nästan allt krut kvar av den reklambudget på 1 miljard som kommer att allokeras för att maximera försäljningen under Mattels viktigaste kvartal i år.
- Uppköpet av MEGA brands går som planerat och kommer att vara genomfört till sommaren. MEGA brands omsätter i dagsläget ca 402 miljoner dollar, något som jag tror att Mattel kommer kunna förbättra genom sina globala försäljningskanaler. Se mitt inlägg kring uppköpet här.
- Mattel har också lanserat ett antal nya produkter under det första kvartalet som kan komma att bidra till försäljningen under kommande kvartal och då främst det sista kvartalet med den mycket viktiga julhandeln.
- Eftersom påskhelgen infaller senare i år kommer försäljningen bidra positivt till resultatet för nästkommande kvartal.
- Det lager med osålda varor som Mattel hade kvar från december har reducerats väsentligt, dock kommer kvarvarande lager påverka marginalerna även i nästkommande kvartal.
Jag tror att det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser för året baserat på årets första månader. Helt klart är dock att Mattel och leksaksindustrin upplever tuffa tider just nu, något som också speglar sig i den förhållandevis låga värderingen. Mattels aktie tappade ungefär 20% under 2013.
Lämna ett svar