Långsiktig investering

- frihet genom passiv inkomst

  • Börja här
  • Investeringskriterier
  • Aktieanalyser
  • Utdelarnas kamp
  • Bevakningslista
  • Läslista
  • Aktieportfölj

Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1

april 15, 2015 By Langsiktig Investering 19 Comments

Jag fick en fråga från en läsare i dagarna som inspirerade mig att skriva ett kort inlägg. Frågan handlade om varför så många verkar förorda utdelningsaktier framför fonder i allmänhet och indexfonder i synnerhet och vad jag som utdelningsinvesterare hade för åsikt i frågan. Jag tänkte redogöra för min ståndpunkt lite mer utförligt nedan.

Aktier eller fonder?
                                                        *Image courtesy of Stuart Miles images at FreeDigitalPhotos.net

Innan indexfondernas intåg var ett av huvudargumentet till att spara i aktier de lägre avgifterna, men det argumentet håller inte riktigt längre. Argumentet håller dock fortfarande för majoriteten av de förvaltade fonderna enligt mig.

Om vi begränsar jämförelsen till indexfonder och utdelningsaktier så föredrar jag utdelningsaktier av följande anledningar:

– Indexfonder som Avanza Zero delar inte ut pengar till dig som ägare utan utdelningen investeras per automatik. Med andra ord kan du inte själv välja hur du vill återinvestera din utdelning.

– Som utdelningsinvesterare är mitt mål att behålla aktierna i många år och helt eller delvis leva av utdelningen, något som blir svårt om jag enbart äger indexfonder som inte delar ut direkt till mig som ägare. Visst jag kan sälja indexfonderna med jämna mellanrum och på så sätt skapa kassaflöde, men då förlorar ränta-på-ränta-effekten kraft och jag måste dessutom handskas med ”marknadstiming” regelbundet.

– När du köper en indexfond äger du indirekt andelar i de största bolagen på en given marknad – vissa med hög investeringskvalitet andra med lägre, vissa högt värderade och andra inte. Som aktieägare har du istället möjligheten att själv välja vilka bolag du tror kommer ha den bästa vinst- och utdelningstillväxten i förhållande till deras pris.

– Sedan jag börjat investera i utdelningsaktier har jag haft kul och lärt mig mycket på köpet och ju mer man lär sig desto större är chansen att man lyckas identifiera och investera i kvalitetsaktier med fin utdelningsutveckling.

Med detta sagt tror jag att förutsättningar för att man ska välja aktier framför indexfonder är att man är intresserad av aktier, har kapital att undanvara och har tid att lägga på analyser samt bevakning. Om dessa förutsättningar är uppfyllda tror jag att man kommer ha roligare och med större sannolikhet kommer att lyckas som utdelningsinvesterare. Har man inte tålamodet eller intresset är indexfonder nog det bästa alternativet av främst följande anledningar:

  • Små inköp kan göras kostnadsfritt
  • Indexfonder kräver inte någon djupare investeringskunskap
  • Kräver liten tidsinsats i form av förvaltning om man är långsiktigt
  • Eventuella utdelningar återinvesteras automatiskt
  • Genom indexfonder får man diversifiering till en billig penning
  • Tillgång till fler marknader utan större krångel

Att spara i både aktier och fonder kan kanske vara en bra medelväg för den som tycker att aktier är kul men inte har lika mycket tid eller engagemang.

Hur gör du? Investerar du i aktier eller fonder eller både och?

Trevlig kväll!

Andra inlägg på liknande tema

Vilken typ av bolag vill jag äga? - Del 2
Medelstora och riktigt stora bolag - Beijer Alma och Berkshire Hathaway
Värdet av utdelning

Filed Under: Fondsparande, Investeringsstrategi, Långsiktig sparande, Sparformer, Utdelningsinvestering Tagged With: Allmänt om investering, fonder, indexfonder, Utdelningsaktier

Comments

  1. Anonym says

    april 16, 2015 at 5:18 f m

    Både och.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      april 16, 2015 at 6:18 e m

      Tack för ditt korta och koncisa svar 😉

      Svara
  2. Roope says

    april 16, 2015 at 6:25 f m

    – Indexfonder som Avanza Zero delar inte ut pengar till dig som ägare utan utdelningen investeras per automatik. Med andra ord kan du inte själv välja hur du vill återinvestera din utdelning.

    Eftersom de återinvesterar utdelning så höjs ju avkastningen, då kan du sälja den delen av avkastningen som ökade så får du ut utdelningen och kan placera den vart du vill. Eller tänker jag fel?

    Svara
    • Långsiktig investering says

      april 16, 2015 at 6:34 e m

      Andreas N gav ett bra svar på din fråga nedan. Jag skulle vilja tillägga att även om upplägget du föreslår är teoretiskt genomförbart så innebär det att antalet säljbeslut ökar och att du måste hålla reda på vilken effekt som återinvesteringen har haft på fondens totala avkastning.

      mvh

      Svara
  3. Andreas N says

    april 16, 2015 at 7:12 f m

    Ser mig själv som utdelningsinvesterare, och hade tills för någon dag sedan byggt upp en portfölj av 25 bra utdelande bolag, och tänkte köpa 25 till innan jag var nöjd. Men sålde av hela portföljen och köpte in billiga indexfonder (USA, världen, Europa, Asien, Sverige). Jag har helt enkelt inte tid. Så planen var att låta någon annan få kapitalet att växa i 15-20 år (fondförvaltaren), och sedan byta tillbaka allting till en utdelningsportfölj när jag har tid / ska leva på pengarna.

    @roope:
    Det är helt korrekt. Men fördelen med att direktäga aktierna år att du själv kan styra vilka aktier du äger och därmed välja de du tycker är bäst. Kanske högst yield, eller en balans mellan yield och risk, eller de i den bransch du tror kommer växa bäst, osv. I Tex Avanza zero finns där bolag som delar ut väldigt lite, eller inte alls.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      april 16, 2015 at 6:37 e m

      Låter som en rimlig strategi som är anpassad efter dina förutsättningar – har man inte tillräckligt med tid tror jag att indexfonder är ett alldeles utmärkt alternativ.

      Uppskattar den feedback du gav Roope ovan.

      Mvh

      Svara
  4. reitka says

    april 16, 2015 at 4:49 e m

    Vad menar du med att ränta-på-ränte-effekten förlorar kraft om man säljer indexfonder successivt jämfört att leva på utdelningar från utdelningsaktier? Marknadstiming kan man dessutom hantera genom periodiska försäljningar.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      april 16, 2015 at 6:46 e m

      Kanske inte var helt tydlig där.. Om andelen värdepapper minskar, minskar också den andel av mitt kapital som kan förräntas. Tanken är att vi ska kunna leva helt/eller delvis av utdelningen och inte behöva sälja av några aktier.

      Ja, periodiska försäljningar är ett bra sätt att hantera problematiken med marknadstiming, men jag vill helst slippa hantera den överhuvudtaget.

      Mvh

      Svara
    • reitka says

      april 18, 2015 at 4:59 e m

      Dock ökar ju antalet värdepapper vid utdelning, eftersom utdelningarna återinvesteras av fonden. Så om du tar ut lika mycket pengar som utdelningarna, så borde förräntningen vara densamma. Möjligtvis påverkar transaktionskostnader, men dessa borde vara försumbara.

      Missförstå mig inte, jag ser absolut skäl till varför man vill äga aktier istället för indexfonder. Men jag är osäker på att formen förändrar förräntningen (dvs, avkastningen). Dock är det en annan fråga om en strategi med utdelningsaktier avkastar bättre än index. Jag pratar bara om formen.

      Svara
  5. Stefan Thelenius says

    april 16, 2015 at 7:48 e m

    Både och.

    Tjänstepensionen: Blandning av index- och nischfonder

    Löneväxlingen: High yield aktier + regelbundna köp av indexfonder

    Övriga portföljer: 100% aktier

    Svara
    • Långsiktig investering says

      april 18, 2015 at 3:47 e m

      Intressanta upplägg! Tack för att du delar med dig Stefan.

      Svara
  6. Lippe says

    augusti 11, 2015 at 2:07 e m

    Precis som reitka säger, det är ingen skillnad i att leva på utdelningen av dina aktier eller att leva på värdeökningen av dina fonder. Du säger ett minus med fonder är att ränta-på-ränta effekten går förlorad om man säljer av utdelningen som automatiskt återinvesteras av fonden, Vilket stämmer, men det gör det ju också om du skiter i att återinvestera utdelningen från dina aktier och lever upp dom istället.

    Svara
    • Langsiktig Investering says

      augusti 12, 2015 at 4:18 f m

      Om du håller koll på exakt hur mycket som indexfonden delar ut och säljer dessa andelar så tappar inte ränta-på-ränta-effekten mer fart än för någon som äger utdelningsaktier och konsumerar utdelningen, det stämmer. Jag tog dock inget sådant upplägg i beaktning när jag skrev inlägget. Ett sådant upplägg, om det är genomförbart i praktiken, kräver dock mer arbete innan man realiserat fondens interna utdelning.

      Mvh

      Svara
  7. Viktor says

    november 11, 2016 at 1:18 e m

    Att månadsspara i aktier jämfört med indexfonder som har en avgift på 0,2 är idag både billigare och bättre. Det är inte direkt svårt att slå index som OMXS30 osv (bara att kasta lite pil så..) Köp en lunta investmentbolag så får man både bättre avkastning och lägre avgift.

    Svara
    • Langsiktig Investering says

      november 11, 2016 at 7:39 e m

      Ja, de låga courtagen (framförallt för svenska aktier) har gjort aktier till ett ännu attraktivare alternativ.

      Svara
    • Sensim says

      februari 22, 2017 at 9:39 e m

      @Viktor. ”Att slå index är inte direkt svårt”?!

      Well. Att göra det några år i följd är en sak. Just nu lyfter det mesta. Men att uthålligt och långsiktigt överprestera index är en helt annan femma.

      Svara
  8. Marcus says

    november 22, 2016 at 8:51 e m

    Undrar varför man egentligen ska spara i aktiefonder överhuvudtaget? Eftersom man kan se vilka aktier fonderna investerar i så kan man ju i princip bara köpa aktierna direkt istället med samma fördelning och slippa förvaltningsavgifterna, tänker jag rätt? 🙂 Syftar tex på Spiltan Aktiefond som är passivt förvaltad över tiden.

    Svara
    • Langsiktig Investering says

      november 23, 2016 at 12:54 e m

      Ja, har man lite tid och intresse tycker jag att man ska satsa på aktier i första hand. Sedan finns det iofs lägen då man inte har något val som hos PPM.

      Mvh

      Svara
    • Björn Sackemark says

      april 19, 2020 at 4:33 e m

      Jag förstår—tror jag—och skulle vilja testa min teori:

      Om jag köper 1000 kr av aktier i de tre största företag som utgör de största delarna av en fond, kommer mycket att gå åt till courtage varje månad.

      Ponera att courtaget är 50 kr, totalt (vilket hade varit lågt). Då försvinner 5 % av mina investeringar åt—varenda månad—till courtage. Tänker jag fel?

      Hade jag istället köpt en fond som till största delen består av samma aktier har jag ofta inga köpavgifter. Istället kan jag få betala 0,5–1,5 procent per år. Oavsett vilket är det mycket lägre än 5 % … eller?

      Uppåkts mig gärna. Tänker jag fel? Tack på förhand!

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste kommentarer

  • Angel om Nu är det väl ändå dags att sälja?
  • Langsiktig Investering om Nu är det väl ändå dags att sälja?

Populäraste inläggen

  • En närmare titt på kassaflödet från den löpande verksamheten 28.2k views
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1 15k views
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier 13.7k views
  • En närmare titt på hur kassaflödesanalys, resultat- och balansräkning hänger ihop 12k views
  • Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan – risker med utdelningsinvestering 10.3k views
  • Låt dig inte luras av låga P/E-tal 10.3k views
  • Betydelsen av förändrat rörelsekapital 10.2k views
  • Den viktigaste delen av kassaflödesanalysen 9.6k views
  • Hur går det för Skanska? En kort genomgång och värdering 7.4k views
  • Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden 7.1k views
  • Låt inte ditt GAV påverka dina investeringsbeslut 6.9k views
  • Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank 6.6k views
  • En närmare titt på ytterligare ett norsk bolag – denna gång inom återvinnings- och sorteringsbranschen 6.6k views
  • Spara långsiktigt och låt snöbollen göra jobbet 6.5k views
  • Om du enbart fick välja ett värderingsmått – vilket skulle det vara? 6.5k views

Etiketter

aktieanalys Aktieportfölj aktier Allmänt om investering Analys Atea Atlas Copco Beijer Alma Bevakningslistan BHP Billiton Bonheur Börsnedgång Castellum Chevron Coca Cola Data respons Deere & Co Fortum Fritt kassaflöde Försäljning Handelsbanken indexfonder Industrivärden Inköp Investeringskriterier Investeringsprocess investeringsstrategi Johnson and Johnson Kassaflödesanalys kvartalsrapport långsiktig sparande McDonalds Mekonomen Månadsrapport Nolato Peter Lynch Risk Sampo TeliaSonera Utdelning Utdelningsinvestering Utdelningsjämförelse Utdelningstillväxt Värdering Walmart

Sök på bloggen

Arkiv

  • juli 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • december 2021 (2)
  • december 2020 (1)
  • september 2020 (2)
  • mars 2020 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maj 2019 (2)
  • april 2019 (1)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (4)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (5)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (4)
  • juni 2018 (5)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (4)
  • mars 2018 (5)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (4)
  • december 2017 (5)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (4)
  • september 2017 (5)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (4)
  • april 2017 (5)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (6)
  • december 2016 (5)
  • november 2016 (7)
  • oktober 2016 (9)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (4)
  • juli 2016 (5)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (6)
  • april 2016 (6)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (7)
  • januari 2016 (6)
  • december 2015 (7)
  • november 2015 (8)
  • oktober 2015 (7)
  • september 2015 (6)
  • augusti 2015 (7)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (9)
  • april 2015 (10)
  • mars 2015 (10)
  • februari 2015 (11)
  • januari 2015 (12)
  • december 2014 (13)
  • november 2014 (15)
  • oktober 2014 (16)
  • september 2014 (11)
  • augusti 2014 (15)
  • juli 2014 (16)
  • juni 2014 (15)
  • maj 2014 (14)
  • april 2014 (17)
  • mars 2014 (18)
  • februari 2014 (15)

Kategorier

Disclaimer

På bloggen framför jag mina högst personliga åsikter och funderingar. Jag har som målsättning att inspirera och informera, men det kan förekomma faktafel och mina bedömningar kan vara mer eller mindre rätt. Alla som tar ekonomiska beslut baserat på vad som skrivs här på bloggen gör så på eget ansvar.



Det finns möjlighet för den som vill att kommentera det som skrivs här på bloggen, vilket jag uppskattar. Var och en har dock ett eget ansvarar för det man skriver och att man håller meningsutbytet på en respektfull och trevlig nivå. Jag kommer att radera kommentarer som uppenbart är kommersiella eller av kränkande natur.

Copyright © 2023 · Långsiktig Investering powered by: Magazine Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in