Vad som gör uppköpet extra intressant är att MEGA brands produkter bara finns i ett begränsat antal länder och att merparten av omsättningen på 402 miljoner dollar kommer från USA och Kanada. Här finns med andra ord stora möjligheter för Mattel att använda sin marknadsföringsbudget och globala närvaro i över 150 länder för att accelerera omsättningen markant. Det känns som om köpet kan generera mer än den omsättningsökning för Mattel på 6,2% som Mega brands nuvarande omsättning motsvarar. Lägg där till utrymmet som finns för marginalförbättringar i den uppköpta verksamheten och det hela blir ännu mer intressant.
Mattel tar upp kampen mot LEGO
Mattel utannonserade i slutet av februari att de köper den Kanadensiska leksakstillverkaren MEGA brands för totalt 460 miljoner dollar inklusive skulder. Mattel kommer finansiera köpet kontant och med lån.
MEGA brands har en portfölj av ledande globala varumärken och är näst störst i världen i det snabbväxande segmentet byggklossar för barn med 10% av marknaden där LEGO dominerar med 85%. Mega blocks som företagets produktlinje inom byggklossar heter utgör nästan 75% av Mega brands totala omsättning. Efter köpet kommer Mattel få tillgång till följande licensierade varumärken kopplade till Mega Blocks: HALO, Skylanders, Call of Duty, Assassin ’s Creed, Power Rangers, Hello Kitty, Svampbob fyrkant m.fl.
Segmentet byggklossar för barn har varit Mattels svagaste segment där man bara haft 1% av marknaden. I och med uppköpet av MEGA brands får man 11% av marknaden och kan på allvar börja ta upp kampen med giganten LEGO.
Affären känns strategiskt rätt för Mattel och gör att jag känner mig ännu tryggare med innehavet.
Ha en fortsatt trevlig lördag!
/Långsiktig investering
Tack för informationen.
Jag ökade själv lite efter senaste nedgången, så detta låter positivt.
Min strategi bygger på info från diverse bloggare och andra inlägg på nätet, så det är liknande inlägg som detta som hjälper mig i mitt sparande.
mvh
Kul att höra att du uppskattade inlägget!
Mvh