Mattel presenterade sin kvartalsrapport för det andra kvartalet i veckan. De första kvartalen är traditionellt de svagaste för leksakstillverkare medan det fjärde kvartalet med julhelgen är det starkaste och står för uppemot 40% av intäkterna. Årets andra kvartal var dock precis som det första oväntat svagt från Mattel.
Först lite siffror
Leksakstillverkaren rapporterade en vinst på motsvarande 0,08 dollar per aktie för kvartalet, jämfört med en vinst på 0,21 för samma period föregående år.
För kvartalet uppgick nettoomsättningen till 1 062 miljoner dollar vilket är en minskning med 9% jämfört med 1 169 samma kvartal förra året.
Försäljningen per region
Tittar vi på försäljningen region för region minskade försäljningen med 8% i den nordamerikanska regionen, som består av USA, Kanada och produktkategorin American Girl. För den internationella regionen, minskade bruttoförsäljningen med 9%.
Försäljningen per produktkategori jämfört med motsvarande kvartal förra året
- Försäljningen av Barbie gick ner med 15%.
- Den globala försäljningen av övriga varumärken för tjejer/flickor minskade med 11%.
- Den globala försäljningen av produkter kopplade till Hot Wheels och Matchbox minskade med 3 %.
- Försäljningen inom spel och underhållning minskade med 19 %.
- Försäljningen av varumärken som ingår i Fisher Price Brands gick ner hela 17%.
- Försäljning av produkter inom American Girl Brands gick mot trenden återigen och gick upp med 6% jämfört med föregående år.
Nettoresultatet landande på 28,3 miljoner. Detta kan jämföras med en nettovinst på 73,3 miljoner för samma period föregående år.
Vad berodde då det svaga kvartalet på?
Omsättingsfall
Mattels mest kända märke Barbie verkar även fortsatt ha tappat sin lyster och detta kvartal var inget undantag – försäljningen av Barbie gick ner 15% jämfört med motsvarande kvartal förra året. Försäljningen av produkter för spädbarn som säljs under varumärket Fisher Price tappade 17%. Det var främst försäljningstappet inom dessa viktiga produktgrupper som bidrog till omsättningsfallet under kvartalet.
Stora lager
På grund av att Mattel inte haft en så lyckad försäljning som planerat under julhelgen hade ett lager byggts upp av osålda varor motsvarande ca 100 miljoner dollar. Detta lager har Mattel aggressivt jobbat med att få ner under det första såväl som det gångna kvartalet genom prissänkningar som haft en negativ påverkan på marginalerna.
Kostnader kopplade till köpet och integrationen av MEGA brands påverkade resultatet negativt med motsvarande 0,6 dollar per aktie.
Fanns det något positivt i rapporten?
- Mattel fortsätter att återköpa aktier – 2,6 miljoner aktier återköptes till ett värde av 100 miljoner dollar, en strategi som bidragit ganska mycket till vinsten per aktie senaste tioårsperioden.
- Bolaget har sparat nästan allt krut av sin årliga reklambudget på över 1 miljard som kommer att allokeras för att maximera försäljningen under Mattels viktigaste kvartal i år. Omfördelningen av reklambudgeten är resultatet av ett internt analysarbete kring hur reklamutgifter bäst används för att accelerera försäljningen.
- Uppköpet av MEGA brands är nu genomfört. MEGA brands omsatte ca 402 miljoner dollar innan uppköpet, något som jag hoppas att Mattel kommer kunna förbättra genom sina globala försäljningskanaler och storskaliga verksamhet. Se mitt inlägg kring uppköpet här.
- Det lager med osålda varor som Mattel hade kvar från december har reducerats ytterligare.
Det är oroväckande att omsättningen faller så pass mycket för det andra kvartalet i rad, men samtidigt får man inte glömma att de två sista kvartalen historiskt sett har levererat merparten av vinsten. Om omsättningsfallet är början på en tråkig trend behöver Mattel sänka sina kostnader för att inte vinsttappet ska fortsätta. Jag gillar inte att Mattel dragit på sig ytterligare långsiktiga skulder och att soliditeten gått från 50,49% till 46,6% – samtidigt har jag förståelse för behovet av att öka omsättningsbasen genom uppköp och att det är billigt att låna just nu.
Helt klart är att Mattel har en hel del att göra för att vända trenden för sina viktigaste varumärken och då främst i sin dockportfölj (Barbie, Monster High, American Girl, Frozen) inför årets andra hälft. Efter rapporten har jag bestämt mig för att justera hållbar VPA till 2 dollar och kurstaket är därför reviderat till 33 dollar. Ni hittar min bevakningslista i huvudmenyn längst upp till höger.
Lämna ett svar