I dagarna rapporterade media om att världens största biltillverkare Volkswagen med hjälp av särskilda datorprogram fabricerat lägre utsläppsvärden för sina dieselbilar i USA. Volkswagen har tappat ca 250 miljarder kronor i börsvärde på två dagar och skandalen tycks bli större än vad många kunnat föreställa sig. Aktien har tappat ca 20% av sitt värde idag eller med andra ord nästan 40% sedan i måndags!
Omfattningen av miljöskandalen är stor – det talas om att det rör sig om totalt 11 miljoner bilar för vilka utsläppsvärden har sänks med ca 40 gånger de faktiska värdena. Det är ganska lätt att föreställa sig vad detta kommer att kosta biltillverkaren i form av återkallade bilar och kompensationsplaner och hävda köp, men ännu värre är att ett av världens starkaste varumärken är skadat för kanske all framtid. Bolaget riskerar till råga på allt jätteböter på fler miljarder då man inte följt miljölagar i främst USA.
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är en av de största förtroendekriser i modern företagshistoria. Det finns de som jämfört det som hänt med BP och till och med hävdat att den katastrofen vara värre, men jag är inte benägen att hålla med för i fallet Volkswagen rör det sig om ett medvetet och systematiskt fusk för ett bolag som verkar i en bransch där varumärket är tätt kopplat till förtroende och förmåga att attrahera miljömedvetna kunder ( i detta fall med deras TDI-dieselar) tillskillnad från oljebranschen där inte varumärket är lika viktigt.
Som en första åtgärd för att återvinna förtroende sätter den tyska biljätten av ca 60 miljarder kronor för att lösa krisen och VD:n Martin Winterkorn får sparken. Volkswagen flaggar också för att skandalen kan komma att påverka resultatet för 2015.
De 60 miljarderna ska bland annat täcka servicekostnader. I ett uttalande skriver Volkswagen att de arbetar intensivt för att återvinna kundernas förtroende. Sannolikheten att dessa åtgärder räcker för att lösa krisen är liten inte minst då de amerikanska biltillverkarna garanterat kommer att använda krisen som ammunition mot Volkswagen i synnerhet, men även Europeiska biltillverkare i allmänhet.
Vad kan vi då lära oss det som hänt och det som uppdagats hittills?
Till och börja med att bolagsrisk alltid föreligger oberoende av storlek, konkurrensfördelar och marknadsandelar. Tuff konkurrens kan få de mest disciplinerade organisationerna att bryta mot lagar och regler, kanske är det till och med så att en enskild division inom Volkswagen ljög för ledningen för att uppnå orimliga interna krav? Oavsett vilket så är den ofta förbisedda organisationskulturen viktig, och där är det ledningen med dess chefer chefer som ytterst sätter tonen för vad som är okej. Varumärke och förtroende är, framförallt i en bransch som bilbranschen, viktigare än en stark balansräkning eller historiska nyckeltal – men bara när förtroendet inte finns där, inte annars.
Se till att diversifiera – det finns inget som heter ”gratis lunch” och inte heller en riskfri aktieplacering. En annan, kanske ännu viktigare lärdom att ta med sig som långsiktig investerare, är att marknaden tenderar att diskontera det värsta möjliga scenariet i närtid vilket ofta resulterar i överreaktioner, men på sikt brukar marknaden lugna sig och aktien får då en mer rimlig värdering. Jag tror med andra ord inte, som vissa bedömare, att världens största biltillverkare kommer gå i konkurs. Observera dock att jag utgår från vad som uppdagats hittills och det är inte helt omöjligt att ny information kommer till dager som förändrar förutsättningar.
Några nyckeltal baserade på 2014 vinst- och utdelningsnivå.
Omsättning = 202 miljarder euro
Nettovinst = nästan 12,7 miljarder euro
P/E = lite över 5
Direktavkastning = ca 4,5%
Soliditet = ca 40%
Vad tror ni om vår tyska bilkoncern? Är framtiden så mörk som marknaden verkar tro? Kommer biljätten finnas kvar även imorgon?
Att de avsätter 60 miljarder är en helt galen summa om man sätter det i perspektiv, det är ju nästan halva vinsten från 2014! Precis som du säger så tror jag att jämföra detta med BP-incidenten är att dra det lite för långt, BP var redan förknippade med något ”dåligt”. Men oavsett hur denna karusellen slutar så har vi ännu en gång fått ett kvitto på hur pressat fordonsmarknaden är.
Som en som står utanför innehav i fordonsindustrin så ska detta bli spännande att följa. (Värt att tillägga är att även BMW och Audi har tappat mark de senaste dagarna.)
Trevlig läsning!
– mraitn
Tack Mraitn! Ja, det är svårt att i detta läge få en överblick över vilka konsekvenser som skandalen kommer att få och framförallt när vi inte riktigt vet omfattningen av fusket ännu. Det här var det sista som Volkswagen behövde efter att spenderat stora resurser under lång tid för att etablera sig på den amerikanska marknaden. Ska bli intressant att följa utvecklingen på sidlinjen.
Jag väljer att stå på sidlinjen vad gäller aktiehandel överhuvudtaget ett tag. Jag tror att det går att handla aktier i fina bolag till fyndpriser inom några månader.
Håller i det jag äger och sitter lugnt i båten. Har visserligen sålt lite aktier som jag ägt sedan tidigare som jag inte hade någon bra yeild på…
Ursäkta pessimismen, jag har för mig att du inte bryr dig så mycket om makro. För mig som nyligen börjat förstå vad avkastningsinvestering är för något och har lite pengar sparat blickar dock optimistiskt framåt och tror man kan vänta och portionera ut när det är billigare 🙂
Ja, det stämmer att jag har som mål att köpa regelbundet och fokusera på enskilda bolags värde. Jag kan dock villigt erkänna att inköpen inte blivit lite stora och frekventa som de var under 2012 och 2013.
Alla har vi våra strategier och så länge som de är anpassade efter våra förutsättningar och genomtänkta så tror jag att man kommer långt.
Trevlig helg!