Här kommer ytterligare en analys av en utdelningsaristokrat från andra sidan Atlanten som också tar plats på bevakningslistan. Senaste dagarnas nedgång med anledning av sämre statistik från USA och utebliven räntesänkning här hemma inger vissa förhoppningar om att bevakningslistan återigen ska kunna bli intressant ur ett värderingsperspektiv. Ni hittar värderingsdata och nyckeltal för bolagen som finns i min bevakningslista i bloggens huvudmeny under rubriken ”Bevakningslistan”. Nu till analysen.
Bolaget grundades 1902 i Minnesota, men den första riktiga framgången kom först i början av 1920-talet med introduktionen av världens första våtslippapper. 3M började växa i anslutning till att bilindustrin fick fart i USA på tidigt 1900-tal. Ett viktigt genombrott kom1925, då en ung laboratorieassistent uppfann maskeringstejpen, som underlättade arbetet för billackerare. Idag marknadsför och tillverkar 3M mer än 8 000 produkter i Sverige och 50 000 produkter i hela världen. I Sverige, där 3M funnits sedan 1962, har bolaget idag ca 750 anställda och omsätter 2,3 miljarder kronor.
Bolagets verksamhet är uppdelad i fem olika affärsområden som är följande i storleksordning:
Inom detta affärsområde tillverkas, distribueras och marknadsförs lim, slipmedel, filtreringssystem, fästen, och specialmaterial till en mängd olika branscher och företag. Exempel på en produkt inom segmentet är 3M Flexible Air Sealing Tape – en tätningstejp som används för permanent lufttätning av fönster och dörrar. Inom affärsområdet tillverkas även VHB som är världens starkaste tejp som kan användas för att fästa glas och paneler på fasader utan att borra, nita, skruva eller svetsa. Resultatet blir starkare och tätare fasader – och tystare arbetsgång. Affärsområdet är det överlägset största och står för cirka 34% av omsättningen.
Skydd och grafiska system
3M är världsledande när det gäller personlig skyddsutrustning som oftast används i riskfyllda miljöer. Inom detta segment tillverkas förutom skyddsutrustning optiska och grafiska system. Under till exempel varumärket VikuitiTM marknadsför 3M optiska folier som förstärker ljuset i displayer och förlänger livslängden för batteriet i bärbara enheter. 3M har tillverkat och marknadsfört reflexfolier i mer än 70 år, vilket bland annat gör att vägskyltar syns tydligare i mörker. Affärsområdet står för cirka 18% av den totala omsättningen.
Elektronik och energi
Detta affärsområde tillhandahåller produkter för telekom- och energiföretag. 3M förser el-branschen med kabeltillbehör som ser till att ström transporteras säkert till sin destination. En av produkterna som tillverkas sedan många år tillbaka är ScotchTM Super 33 (isolerande eltejp) som ökar säkerheten samtidigt som den förkortar installationstiden. Bolaget riktar sig också direkt till sol- och vindkraftindustrin med produkter såsom tejp, lim, film och ytbeläggning. Exempel på produkter är barriärfilmer som skyddar solpaneler mot bland annat fukt och 3MTM Solar Mirror Film, en spegelfolie som reflekterar och koncentrerar solstrålningen för maximal effekt från solpaneler. 3MTM Wind Protection Tapes ger nötningsskydd och reducerar friktionen på vindkraftverkens rotorblad.
Hälsovård
3M är världsledande på produkter som underlättar läkning, upptäcker sjukdomar och förhindrar infektion – från unika knäförband till munskydd och operationsdrapering. När man går till doktorn eller tandläkaren är chansen stor att man kommer i kontakt med produkter från 3M sådom olika slags förband, sårtejp, stetoskop, fyllnadsmaterial för tänder och skyddskläder. Affärsområdet står för cirka 17% av omsättningen. Huvuddelen av försäljningen kommer från USA och Europa, då produkterna är mer inriktade på de utvecklade länderna.
Detta segment tillhandahåller lösningar för hemmet och kontoret, och inkluderar välkända produkter som tejp. Post-it® Super Sticky är ett exempel. Det är en Post-it som fäster på i stort sett vad som helst. En annan produkt inom segmentet är den klassiska Scotch-Brite™-svampen, med sitt ursprung i 3M:s slipteknologi, som används vid städning. Affärsområdet står för cirka 15% av den totala omsättningen. USA står för mer än hälften av omsättningen inom affärsområdet.
3M skiljer sig från konkurrenter som Emerson Electric, ABB och Atlas Copco då en stor del av omsättningen kommer från konsumentprodukter – närmare hälften av bolagets intäkter kommer från produkter riktade direkt mot konsumentmarknaden och den andra hälften från produkter som är kritiska för tillverkning inom industrin. Häri ligger också en av bolagets styrkor då intjäningen blir mer stabil än för många konkurrenter som tillverkar större maskiner och utrustning (investeringstunga) där konjunkturen har en större inverkan på efterfrågan.
3M har i likhet med konsumentgiganterna P&G och Unilever flera starka produkter som är marknadsledande inom sina respektive segment sedan många år tillbaka och ligger till grund för den höga lönsamheten. Enligt Morningstar har 3M en bred vallgrav (Wide Moat) i kraft av sin know how, det starka varumärket, stordriftsfördelar och inlåsningseffekter som uppnås då kunden är beroende av den kvalitet som 3M levererar genom sina produkter. 3M har genom sin globala närvaro och storlek möjligheten att producera sina produkter till lägsta möjliga kostnad och kan på så sätt sätta lägre priser än konkurrenter och fortfarande vara lönsamma.
Bolaget har gjort det till en vana att ta reda på hur deras kunder använder produkterna och hur de skulle vilja använda dem. Den kunskapen ligger enligt bolaget till grund för nya innovationer och koncept.
Omsättningen har ökat med i genomsnitt nästan 5% per år och samtidigt har VPA ökat med i genomsnitt 7,5% per år sedan 2005. Vinsten per aktie har ökat med i genomsnitt 2% mer än nettovinsten på grund av återköp.
3Ms vinst och omsättning, som så många andra bolag i branschen, backade efter finanskrisen men inte alls i lika hög grad som mer konjunkturkänsliga konkurrenter. Omsättningstillväxten har utvecklats positivt och nästan ökat med 7% per år i genomsnitt sedan 2009.
Vinstmarginal (netto)
Under samma period (2005-2015) har vinstmarginalen utvecklats på följande sätt:
ROA (Avkastning investerat kapital) har i snitt legat kring 22% de senaste åren vilket är mer än godkänt. Nyckeltalet är en indikator på hur lönsamt ett företag är i förhållande till de totala tillgångarna. ROA ger en uppfattning om hur effektiv ledningen är när det gäller att använda tillgångarna för att generera vinst. Beräknas genom att dividera resultatet med de totala tillgångarna.
Utdelningen
3M har höjt utdelningen 58 år i rad och tillhör listan av utdelningsaristokrater (bolag som har höjt utdelningen i åtminstone 25 år i följd). Med andra ord tillhör bolaget den allra högsta utdelningseliten.
Så här har utdelningen utvecklats sedan 2005.
Starka finanser
Balansräkningen är bland de starkaste i branschen med en soliditet på ca 47% och en räntetäckningsgrad på ca 50 gånger. Omsättningstillgångar på 12,5 miljarder täcker de kortfristiga skulderna på 5 miljarder mer än två gånger om, men inte de totala skulderna på ca 16,7 miljarder dollar. Omsättningstillgångarna täcker däremot de långfristiga skulderna två gånger om.
Trots att bolaget har förvärvat flera bolag utgör goodwill motsvarande ca 27% av det egna kapitalet. Goodwill uppstår då ett bolag köper ett annat företag till ett högre pris än det bokförda värdet på företagets eget kapital. Goodwill består ofta av värdet av varumärken och andra inmateriella tillgångar som know how.
Som för många av de amerikanska storbolagen är återköp en viktig komponent för att öka VPA. De tre senaste åren har antalet utestående aktier minskat med 9%. Tittar vi ännu längre tillbaka från 2005 fram till årskiftet 2014/2015 har antalet aktier minskat med 15%.
Morningstar har gett bolaget ”Credit Rating = AA-” vilket är ett kvitto på att bolagets balansräkning är bland de starkaste i världen. Det finns bara 15 bolag som fått högre ”Credit Rating” av Morningstar.
Fritt kassaflöde
Det som jag gillar med 3M precis som Emerson Electric är att deras kassaflöde är starkt. Sedan 2005 har det fria kassaflödet varit i stigande trend och med marginal täckt utdelningen. Det fria kassaflödet 5,1 miljarder dollar 2014 och utdelningen på 2,2 miljarder – med andra ord finns det marginal för utdelningshöjningar framöver från bolaget.Fritt kassaflöde är enkelt uttryckt de pengar som blir över efter att ett bolag förbrukat de likvida medel som behövs för att bedriva den löpande verksamheten och för att skapa avkastning genom investering.
Jag anser att 3M med stabil vinst- och utdelningshistorik, höga marginaler, stark balansräkning och starka produkter förtjänar ett motiverat P/E-tal på 18. Som referens är det högsta jag vill betala för ett bolag 20 gångar vinsten.Bolaget har haft en fin vinst- och omsättningsutveckling historiskt sett och bolagets breda produktportfölj borgar för att denna utveckling kommer att hålla i sig även framgent. Visserligen vägde negativa valutaeffekter tungt på 3Ms redovisade resultat för det senaste kvartalet, men den underliggande tillväxten är fortfarande god. Bortser vi från den negativa valutaeffekten visade alla 3Ms affärsområden tillväxt. Framförallt ökade elektronik och energisegmentet försäljningen med nästan 6% jämfört med året innan. Säkerhet och grafik visade också en stark utveckling där försäljningen ökade med ca 4% främst på grund av starkare efterfrågan för säkerhet och olika typer av munskydd.
Nuvarande kurs innebär en direktavkastning på 2,6% och ett P/E-tal på ca 21 gånger de senaste tolv månadernas vinst. Jag blir riktig intresserad när direktavkastningen överstiger 3% och priset är kring 120 dollar aktien.
Bra inlägg!
När du skriver "med måttlig belåningsgrad" under rubriken ROA tänker jag att du möjligen blandar ihop ROA med ROE? Skulle köpt ditt argument om situationen varit motsatt, dvs. "med hög belåningsgrad", men nu är så inte fallet.
/Cineasten
Tack kul att höra att du uppskattade inlägget! Ja, det är en miss av mig, ROE gynnas av hög skuldsättning medan så inte är fallet för ROA.
Hej
Gillar verkligen dina diagram i dina analyser och jag misstänker att min fråga kommit tidigare.
Vart någonstans hittar du informationen om utdelning och VPA för en 10 års period bakåt? Har försökte leta lite själv men tycker inte att jag hittar någon bra sida för det. Det vore guld värt att hitta en sida som börsdata fast för amerikanska aktier.
Kul att höra att du uppskattar diagrammen! Jag kan rekommendera Börsdata.se (Svenska och snart finska aktier) och Morningstar.com (Amerikanska aktier) som komplement till bolagens egna årsredovisningar.
Mvh
Jag hoppas verkligen, för Din egen skull, att Du i mellantiden , sedan Du skrev denna förträffliga analys, tagit tillfället i akt att köpa 3M; ett av Mother Earth´s mest högkvalitativa företag ur alla synpunkter!
Tyvärr, köpte jag inte 3M när värderingen var rimlig.. Får hoppas på en allmän nedgång eller tillfälliga problem som driver ner kursen.