
Bolaget grundandes i mitten av 1800-talet och har nu lite mer än 10 000 kunder. På järnvägen fraktar Union Pacific en diversifierad affärsmix som fördelar sig på följande sätt omsättningsmässigt:
- Jordbruksprodukter 17%
- Produkter kopplade till bilindustrin 9%
- Kemikalier 16%
- Kol 18%
- Industriprodukter 20%
- Containerfrakt 20%
Enligt Morningstar har Union Pacific en bred vallgrav (Wide Moat) i kraft av sin
Omsättningen har ökat med i genomsnitt ca 7% per år och samtidigt har VPA ökat med hela 25% i genomsnitt per år sedan 2005.

UNPs vinst och omsättning backade, som så många andra bolag i branschen, efter finanskrisen men inte i lika hög grad som många andra.Som för många av de amerikanska storbolagen är återköp en viktig komponent för att öka VPA. Under perioden har antalet utestående aktier minskat med ca 16%.
Vinstmarginalen har gått från 10% i början av perioden till nästan 22% i slutet av 2014! Vilket är en otroligt fin utveckling. Det är med andra ord främst marginalförbättringar som drivit upp vinsten per aktie under period, men även omsättningsökningen och återköp har bidragit till VPA-tillväxten.
Utdelningen
Union Pacific Corporation tillhör inte utdelningseliten, men bolaget har höjt utdelning med totalt 637% över perioden 2005-2015. Så här har utdelningen och utdelningsandelen utvecklats sedan 2005.
Starka finanser
Balansräkningen är bland de starkaste i branschen med en soliditet på ca 47% och en räntetäckningsgrad på ca 16. Omsättningstillgångar på 4,7 miljarder täcker de kortfristiga skulderna på 3,7 miljarder, men inte de totala skulderna på ca 27,7 miljarder dollar. Omsättningstillgångarna täcker däremot de långfristiga skulderna två gånger om. Soliditeten har utvecklats på följande sätt under perioden 2005-2015:
Att skuldsättningen är relativt hög är kännetecknande för den här typen av kapitalintensiv verksamhet. Under perioden har Union Pacific har investerat mer än 31 miljarder i sitt järnvägsnät och verksamhet för att stödja USA: s transportinfrastruktur. Morningstar har gett bolaget ”Credit Rating = A” vilket är ett kvitto på att bolagets balansräkning är stark för att vara inom infrastrukturbranschen.
Så här har det fria kassaflödet och ROE utvecklats under perioden 2005-2015:
ROE (Avkastning på eget kapital) har haft en imponerande utveckling och gått från 8% 2005 till över 20% 2015. Snittet för de fyra senaste åren kring stabila 20%.
Jag anser att Union Pacific Corporation (UNP) med stabil vinst- och utdelningshistorik, höga marginaler och breda vallgrav förtjänar ett P/E-tal på 18. Jag gillar den etiska och miljövänliga verksamhet som ändå godstransport över järnväg får anses vara. För även i en framtid med elbilar på gatorna tror jag att tågtransporter kommer att kunna konkurrera genom sin energieffektiva natur.Bolaget har haft en fin vinst- och omsättningsutveckling historiskt sett och bolagets starka vallgrav och miljövänliga och kostnadseffektiva verksamhet borgar för att denna utveckling kommer att hålla i sig även framgent. Jag bedömer att Union Pacific kommer att ha en genomsnittlig utdelningstillväxt på omkring 11% på lång sikt.
Morningstar har gett bolaget fyra stjärnor vilket förstärker min bild av att bolaget inte är överdrivet värderat med tanke på verksamhetens defensiva natur.
Uppdatering: Aktuell värdering och nyckeltal kopplade till detta och andra bolag hittar ni i bloggens huvudmeny till höger under rubriken ”Bevakningslistan”.
Bra tillskott till bevakningslistan.
Jag går i tankarna att köpa UNP till portföljen.
Bred vallgrav med hög vinst och utdelningstillväxt!
Trevlig helg!
Tack! Jag gillar den effektiva verksamheten och att bolaget är marknadsledande. Jag vill helst se att kursen sjunker en bit till innan jag väljer att ta in bolaget. Trevlig helg!
Inte tokigt alls, bred vallgrav och fina nyckeltal. Morningstar ger dem 4 stjärnor vilket kan tyda på en bra värdering. Har egentligen bara två frågor:
1. Är det en risk att ha Warren Buffett som största konkurrent? De konkurrerar om samma transporter trots allt, även om antalet konkurrenter givetvis är få 🙂 http://sv.wikipedia.org/wiki/BNSF "Då BNSF och Union Pacific till största delen trafikerar samma geografiska område har de blivit varandras största konkurrenter."
2. Hur står sig investeringen mot PKP Cargo? Om man kan tänka sig att kliva upp i courtage så kan det vara ett bra jämförelseobjekt. Polsk järnväg inte lika uppmärksammad som amerikansk 🙂
Trevlig helg!
Ja, det är svårt att inte gilla bolaget. Att konkurrera med Buffett är aldrig optimalt, men UNP står sig väl i konkurrensen. CSX, BNSF Railway och Norfolk Southern är de primära konkurrenterna och UNP har högre marginaler, starkare kassaflöde och finanser än dessa. UNP har också det mest omfattande järnvägsnätet för transport av gods i USA. Bolaget har också lyckats parera minskade kolvolymer bättre än BNSF.
2. Får titta närmare på PKP Cargo innan jag kan svara på den frågan.
Trevlig helg!
Skulle inte vara så orolig för BNSF som konkurrent, tror marknaden borde vara stor nog för bägge (är inte alls insatt dock!).
Däremot tycker jag att man i dagsläget betalar för fortsatta marginalförhöjningar och ökad ROE i framtiden. Det är något jag aldrig skulle betala för. UNP kommer antagligen växa sin vinst ungefär i nivå med amerikansk BNP på lång sikt, och en kapitalintensiv verksamhet som det här med begränsade tillväxtmöjligheter skulle jag inte betala över P/E 12 för.
Ja, UNP hävdar sig väl i konkurrens som sagt då man är marknadsledande med högst marginaler. Jag är alltid beredd att betala lite mer för en marknadsledare med bred vallgrav, även om priset behöver falla med mer än 20% för att jag ska överväga köp.
Genom återköp, marginalförbättringar och ökade fraktvolymer är jag övertygad om att UNP kommer att växa mer än amerikansk BNP på sikt. Enbart omsättningstillväxten har legat kring 7-8% per år och antalet aktier har minskat med 1-2% per år i genomsnitt.
Mvh
Attans också! Du hann före mig. 🙂 Jag hade tänkt göra och publicera en analys på UNP. Av någon anledning är vi ganska många i aktiebloggosfären som i alla fall just nu är intresserade av järnvägsaktier.
Vad tur att jag hann före då! 🙂 Skämt åsido det är alltid roligt med fler infallsvinklar. Ja, det brukar bli så att när väl någon av oss hittat ett intressant uppslag så följer fler efter, men ibland är det nog bara slumpen.
Trevlig helg!
Tack för en bra analys.Det hade varit intressant att se en analys av target,som ju är en av utdelningsaristokraterna.
Kul att höra att du uppskattar analysen! Ja, Target är ingen dum kandidat. Det kanske till och med blir min nästa analys!
Skulle vara väldigt intressant med en analys av Fingerprint Cards. Det känns som ingen av investeringsbloggarna "vågar" göra en analys av Sveriges mest intressanta bolag idag, och stundtals den mest handlade aktien också på senaste tiden.
För mig går bolaget bort då man inte delar ut, är små, inte visat uthållig lönsamhet.
Mvh
Mvh
Vad sägs om Canadian National (CN)?
Du säger att företaget förtjänar ett pe-tal på 18 men du själv är villig att köpa på pe-tal 13 med nuvarande vinst. Hur tänker du då? Handlar det om att det är för dålig direktavkastning för dig?