Långsiktig investering

- frihet genom passiv inkomst

  • Börja här
  • Investeringskriterier
  • Aktieanalyser
  • Utdelarnas kamp
  • Bevakningslista
  • Läslista
  • Aktieportfölj

Analys av leksaksjätten Mattel

februari 26, 2014 By Langsiktig Investering 8 Comments

Fick upp ögonen för leksaksföretaget Mattel efter att Spartacus tittat på aktien, inlägget hittar ni här:  analys-av-mattel. Aktien har backat med 16% sedan Mattel släppt sin kvartalsrapport för det fjärde kvartalet främst på grund av minskad försäljning under julhelgen. Efter att ha bläddrat i årsredovisningar och lyssnat på senaste webcast bestämde jag mig för att göra en egen analys.

Tydlig konkurrensfördel (vallgrav)?
Störst på leksaksmarknaden. Mattel är världens största tillverkare, distributör och marknadsförare av leksaker sett till omsättning. Mattel äger och förvaltar ett antal starka varumärken såsom Barbie (världens genom tidernas mest framgångsrika docka), Fisher Price, Hot Wheels, Monster High, American Girl och Thomas and friends. När det kommer till Mattels viktigaste segment – flickleksaker – är man överlägset bäst. Mattel har också en internationell närvaro och finansiella muskler som ingen kan matcha i leksaksbranschen.Morningstar anser att Mattel har konkurrensfördelar genom sin marknadsledande position och storlek, men att inträdesbarriärerna inte är tillräckligt höga för att Mattel ska kunna anses ha en bred vallgrav. Med tanke på att leksaksbranschen domineras av ett fåtal aktörer där Mattel är störst och företaget uppvisar riktigt fina marginaler klarar företaget ändå detta kriterium.
Stigande vinst per aktie (VPA) som vuxit i snitt med 10% per år under 10 år?
Mattel klarar att uppfylla detta kriterium då den genomsnittliga VPA-ökningen per år varit ca 10% under perioden. Det har dock inte varit en jämnt stigande utveckling. Förbättrade marginaler har bidragit till VPA-tillväxt främst från och med år 2008 och framåt. Omsättningstillväxten har inte drivit på VPA-tillväxten på samma sätt.

Vinst per aktie i förhållande till vinstmarginal -Mattel

 

Mattel har lyckats öka marginalerna markant sedan 2008:

-Bruttomarginalen har gått från 45% till 50%
-Rörelsemarginalen har gått från 9% till 14%
-Vinstmarginalen  har gått från 6% till 11%
Mattel har också ett omfattande återköpsprogram av aktier vilket har bidragit till VPA-tillväxten. Antalet aktier har minskat med ca 20% under perioden 2004-2013. Förra året återköpte man 1,1 miljoner aktier för 469 miljoner dollar.
En återkommande utdelning som vuxit i snitt 10% per år under 10 år?
Mattel har delat ut pengar varje år sedan 80-talet. Så här har utdelningen utvecklats de senaste 10 åren:

Vinst per aktie i förhållande till utdelning -Mattel

Utdelningstillväxten har varit ca 14% i genomsnitt under perioden 2004-2013. Som synes har inte utdelningen höjts varje år, men de gånger som den har höjts så har det oftast varit ordentligt. Den genomsnittliga utdelningsandelen har varit 58,3 % de senaste 10 åren.

Det fria kassaflödet har som regel täckt utdelningen under perioden. Under 2012 belastades kassflödet av en stor investering och under 2013 minskade det fria kassaflödet främst på grund av ökade lager.

Det fria kassaflödet, vinst och utdelning under perioden 204-2013 för Mattel

Min slutsats är att utdelningen är hållbar och bevisligen prioriterad av bolaget – Mattel klarar det här kriteriet.

Stabila finanser?
Mattels balansräkning är stark. Soliditeten (andelen eget kapital) är idag ca 50%. Goodwill utgör ca 10% av totala tillgångar och skulder. Kassan var vid ingången av 2014 en miljard dollar. Räntetäckningsgraden är ca 17 vilket innebär att man kan täcka sina räntekostnader nästan 22 gånger.

Geografiskt diversifierade intäkter?
Så här stor del av omsättningen står de olika segmenten för:

  • Nordamerika ca 56%
    • USA 92%
    • Canada 8%
  • Övriga världen ca 44%
    • Europa 54 %
    • Latinamerika 32%
    • Asien 14%

Även om Mattel är ett multinationellt bolag i ordets rätta bemärkelse så står USA för nästan hälften av omsättningen, med andra ord finns utrymme för tillväxt utanför USA.

Diversifierade affärsområden?
Mattels produktportfölj består av:

  • Barbie
  • Hot Wheels
  • Monster High
  • American Girl
  • Thomas and friends
  • Fisher Price (Little people och Power Wheels)

Mattel betalar också royalties till bland andra Disney och Warner brothers för att få tillverka och sälja produkter baserade på bland annat följande filmer:

  • Frozen
  • Cars
  • Planes
  • Batman
  • Superman

Mattel har en av de bredaste produktportföljerna i leksaksbranschen, vilken kommer bli ännu bredare under 2014.

Risker?
Den ökade andelen digital underhållning som finns tillgänglig för barn genom bland annat mobil- och tv-spel utgör en risk. Det känns dock inte som om den digitala underhållningen kommer kunna ersätta traditionella leksaker på ett bra tag. Mattel ser den nya tekniken snarare som en möjlighet att sälja in sina produkter än något som hotar företaget. Konkurrens på alla företagets marknader från kanske främst Harbro är ett annat hot mot Mattels tillväxtmöjligheter. Skulle exempelvis Hasbro lyckas ta över något av Mattels avtal med till exempel Disney när dessa löpt ut skulle det få stora konsekvenser för Mattels intjäningsförmåga.

Hur ska Mattel generera avkastning framöver?
Marknaden för leksaker spås växa globalt med omkring 5% under perioden 2013-2017.  Demografiska prognoser visar på att den tillväxten inte är orimlig. Medelklassen beräknas öka med 250 miljoner fram till 2017 och 400 miljoner barn kommer födas de närmaste 5 åren. Lägger man sedan till att kunderna i mogna marknader spenderar x gånger mer på leksaker per person än kunder i tillväxtländerna blir det tydligt att det finns potential för tillväxt.

Mattel har som mål att nå en VPA-tillväxt på 6-8% årligen, vilket de har tänkt åstadkomma genom följande åtgärder:

  • Öka omsättningen för befintliga varumärken. Disneyfilmer såsom Frozen, Sofia och Planes 2 räknar man med kommer generera merförsäljning under 2014. Man satsar också mer och mer på att skapa berättelser kring sina egna produkter, vilket har blivit viktigare på senare åt. Mattel kommer att öka mediaexponeringen av samtliga sina varumärken och släppa nya produktvarianter inom varje prodkategori. Barbie kommer exempelvis få en remake under året och har i dagarna medverkat i 50-årsjubileumsupplagan av Sports Illustrated. Fischer Price kommer att få ett ökat produktutbud med leksaker för lärande, rörelse och lek för de minsta.
  • Nya produktkategorier. Mattel har två större nylanseringar i pipeline för 2014 som de tror kommer påverka omsättningen:
    • En ny dockkollektion – Ever after High som riktar sig till Mattels viktigaste målgrupp
    • En helt ny produktlinje vid namn BOOMco inom segmentet utomhuslek.
  • Effektivare marknadsföring. Totalt har Mattel en budget på 1 miljard dollar för marknadsföring under 2014, som ska användas kostnadseffektivt. Dagens marknad kräver marknadsföring inom flera arenor (mobil, internet, tv etc). I julas blev Mattel lite tagna på sängen av att så många valde att handla via nätet, därför kommer Mattel att fokusera ytterligare på e-handel när det gäller marknadsföring. Den traditionella detaljhandel står dock fortfarande för mer än 80% av försäljningen.
  • Lägre kostnader och högre marginaler. Ett annat sätt att öka vinsten är att sänka kostnaderna. Mattel har ett effektiviseringsprogram som de kallar Operational Excellence, vilket bara förra året sparade bolaget 60 miljoner dollar. Bolaget kommer att fortsätta med sitt framgångsrika effektiviseringsprogram och räknar med att spara 110 miljoner dollar under 2014. Utöver detta räknar Mattel med att spendera mindre på reklam under 2014, samt att kunna dra nytta av de lager man tidigare har byggt upp.
  • Fokus på tillväxtländer. Mattel kommer att lägga ännu mer fokus på tillväxtländer såsom Ryssland, Kina och Latinamerika, eftersom det är där den tvåsiffriga tillväxten finns framöver enligt bolaget. Det finns utrymme att växa både genom ökad total försäljning och försäljning per kund.
Sammanfattning och värdering
Aktien uppfyller samtliga mina kriterier. Jag gillar att Mattel verkar i en stabil bransch, som till skillnad från till exempel mobilbranschen är ganska trög. Företaget har också fått uppmärksamhet för att vara en attraktiv arbetsplats med en stark företagskultur vilket är viktigt i längden. På minussidan finns den blygsam omsättningstillväxten, det fluktuerande kassaflödet och marginaler som redan är fantastiskt fina så att vinsttillväxten rimligen kan drivas på ytterligare.
Värderingen då?
P/E-talet för 2013 års vinst är i skrivande stund 14,65 vilket är något lägre än det historiska medelvärdet på 15,32. Med andra ord om vi skulle köpa Mattel till dagens pris kan vi räkna med en årlig avkastning på 6,8% även om VPA skulle stannar på nuvarande nivå.Köper vi aktien på nuvarande nivå och Mattel kan generera en VPA-tillväxt på 7% blir avkastningen för i år på 7,3% (P/E 13,69) respektive 7,80% (PE 12,79) för 2015.
Direktavkastningen är 4,22% i skrivandets stund, vilken känns som en fin nivå att gå in på, eftersom direktavkastningen i genomsnitt legat under 4% historiskt.
Avkastning på eget kapital har varit i genomsnitt 25% under perioden 2004-2014.Jag tror att Mattel, med sina etablerade varumärken, mogna organisation, starka balansräkning i förhållande till konkurrenterna och exponering mot tillväxtmarknaderna kommer att kunna leverera en fin avkastning i många år framöver. Med detta i åtanke tycker jag personligen att Mattel är ett spännande placeringsalternativ på nuvarande nivå inte minst då så mycket annat känns högt värderat.
Uppdatering: Aktuell värdering och nyckeltal kopplade till detta och andra bolag hittar ni i bloggens huvudmeny till höger under rubriken ”Bevakningslistan”. 

Andra inlägg på liknande tema

Fortsätter mitt sökande efter nordiska portföljkandidater - analys av en finsk markandsledare
Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp - Clas Ohlson möter Procter and Gamble
Analys av Fortum

Filed Under: Aktieanalys, Bolagsanalys Tagged With: Analys, Analys av Mattel, Mattel

Comments

  1. Utdelningsdagboken says

    februari 26, 2014 at 6:44 e m

    Hej!
    Tack för ännu en bra anlays! Mattel verkar intressant, har inte hört så mycket om det innan, kanske beror på att det inte är ett företag som höjt utdelningen varje år (vilket dem är lite mer kräsnare där bort i staterna med, hade samma 2007,2008,2009). Direktavkastning på drygt 4% är ju inte fel. Får bli och kika lite mer på Mattel 🙂

    MVH
    Utdelningsdagboken

    Svara
    • Långsiktig investering says

      februari 26, 2014 at 8:47 e m

      Kul att du uppskattade analysen. Visst kan det vara så att bolaget försvinner från mångas urval just på grund att utdelningen inte höjdes under en 3-årsperiod. Hade det inte varit för att Spartacus uppmärksammade mig på bolaget just nu när värderingen är attraktiv hade jag inte analyserat Mattel. Det tycker jag du ska göra. Ser du något som jag missat så rätta mig gärna.

      Mvh

      Svara
  2. Trygg Framtid says

    februari 26, 2014 at 7:06 e m

    Du analyserar precis den typ av företag jag vill äga. Både din och Spartacus genomgångar var bra och jag sätter upp Mettel på listan över företag som jag vill plocka in i portföljen 🙂

    Svara
    • Långsiktig investering says

      februari 26, 2014 at 8:54 e m

      Kul att du uppskattade analysen. Återkoppla gärna om du kommer fram till något som jag förbisett.

      Mvh

      Svara
  3. Christoffers Investeringsblogg says

    februari 26, 2014 at 9:33 e m

    Ser intressant ut med tanke på bra startyield och fin utdelningstillväxt. De är ju också marknadsledande.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      februari 27, 2014 at 9:01 f m

      Yes, inte minst då Mattel är lägre värderat än den andra stora aktören i branschen – Hasbro. Det känns som om marknaden är överdrivet negativ vad beträffar Mattels framtida intjäningsförmåga just nu.

      Svara
  4. S says

    februari 27, 2014 at 6:55 f m

    Trevligt med en till analys av bolaget. 🙂 Det jag kunnat finna är om det skulle finnas en oro för stagnerande leksaksförsäljningar överlag. Marknaden totalt sett för traditionella leksaker verkar inte växa särskilt mycket däremot verkar stora aktörer som Hasbro, Mattel, Lego m.fl. kunnat växa (hittills) på bekostnad av mindre aktörer. Jag har inte förstått varför just Mattel ska handlas lägre än de andra dock.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      februari 27, 2014 at 1:03 e m

      Jag har inte heller hittat någon bra förklaring till Mattels värdering. Det stämmer att den totala leksaksmarknaden inte haft någon explosionsartad utveckling de senaste åren. USA och Europa som utgör ca 50% av den globala marknaden är mättade marknader. Tittar man emellertid på Asien och Latinamerika ser tillväxten bättre ut. I dessa regioner spenderar man dessutom 1/10 så mycket per barn på leksaker jämfört med de mogna marknaderna. Sett till befolkningstillväxten i dessa länder och det faktum att bara ca 20% av Mattels omsättning kommer från andra länder än USA/Europa gör att jag tror det finns potential för tillväxt framöver.

      Men skulle det visar sig att utslagning av mindre konkurrenter, även fortsättningsvis , är den enda vägen till tillväxt borde ändå Mattel inte straffas då de har en mer utbredd global närvaro och en starkare balansräkning än exempelvis Hasbro.

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste kommentarer

  • Angel om Nu är det väl ändå dags att sälja?
  • Langsiktig Investering om Nu är det väl ändå dags att sälja?

Populära inlägg

  • En närmare titt på kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital En närmare titt på kassaflödet från den löpande verksamheten
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • Hur hänger resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning ihop? En närmare titt på hur kassaflödesanalys, resultat- och balansräkning hänger ihop
  • Låt dig inte luras av låga P/E-tal Låt dig inte luras av låga P/E-tal
  • Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan – risker med utdelningsinvestering
  • Förändring av rörelsekapital Betydelsen av förändrat rörelsekapital
  • En närmare titt på kassaflödet från investeringsverksamheten Den viktigaste delen av kassaflödesanalysen
  • Skanska Hur går det för Skanska? En kort genomgång och värdering
  • Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden
  • Låt dig inte luras av ditt genomsnittliga anskaffningsvärde Låt inte ditt GAV påverka dina investeringsbeslut
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • Pantautomat från Tomra En närmare titt på ytterligare ett norsk bolag – denna gång inom återvinnings- och sorteringsbranschen
  • Ränta-på-ränta effekten är som en snöboll som växer Spara långsiktigt och låt snöbollen göra jobbet
  • Hur ska jag agera nu när börsen faller? Hur ska jag agera nu när börsen faller?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Om du enbart fick välja ett värderingsmått – vilket skulle det vara?
  • Avkastning för den genomsnittlige Avanza kunden jämfört med SIX Return Index Dags för den genomsnittlige spararen att satsa på index istället för aktier?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Användbara tjänster när man letar efter nyckeltal
  • Vikten av att undvika permanent förlust av kapital Vikten av att undvika permanent förlust av kapital
  • Dåliga anledningar att sälja en aktie Dåliga skäl att sälja en aktie
  • Dotterbolaget Huntonits fabrik i Norge Byggma Group – En okänd utdelare med lågt värderat kassaflöde, välfylld kassa och stark huvudägare
  • Se till att få tillbaka den utländska källskatten
  • Vad äger egentligen Långsiktig Investering för aktier? Vilka aktier äger egentligen Långsiktig Investering?
  • Peter Lynch Är det dags att sälja nu?
  • Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Castellum möter Realty Income
  • Capacent En närmare titt på ytterligare en nordisk högutdelare – Capacent
  • Hennes & Mauritz H&M – Ett exempel på styrkor och svagheter hos den svenska ägarmodellen?
  • Flera mer eller mindre likaviktade sätt att slå OMXS30GI och OMXS30
  • Så här såg Avanzas site ut när det begav sig Analys av nätmäklaren Avanza
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • En utgift i samband med utveckling är inte alltid en kostnad En utgift är inte alltid en kostnad
  • Fördelning omsättning Coca Cola Analys av Coca Cola
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • En hiss från KONE En närmare titt på ett his(s)nande bolag från Finland – Hisstillverkaren KONE
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Nilörngruppen En intressant portföljkandidat på en överlag högt värderad börs
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Tjänsteutbud per land - Nordnet Nordnet börsens sämsta bolag? – fortsatt analys av Nordnets verksamhet
  • En av Polaris populära motorcyklar Victory 1200cc Analys av det Nordamerikanska bolaget Polaris Industries – Ett innovativt och lönsamt kvalitetsbolag med tillfälliga problem?
  • Balansräkningens utveckling - Fortum Fortum av idag – Ett bolag beroende av priset på el och Putins välvilja
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet

Etiketter

aktieanalys Aktieportfölj aktier Allmänt om investering Analys Atea Atlas Copco Beijer Alma Bevakningslistan BHP Billiton Bonheur Börsnedgång Castellum Chevron Coca Cola Data respons Deere & Co Fortum Fritt kassaflöde Försäljning Handelsbanken indexfonder Industrivärden Inköp Investeringskriterier Investeringsprocess investeringsstrategi Johnson and Johnson Kassaflödesanalys kvartalsrapport långsiktig sparande McDonalds Mekonomen Månadsrapport Nolato Peter Lynch Risk Sampo TeliaSonera Utdelning Utdelningsinvestering Utdelningsjämförelse Utdelningstillväxt Värdering Walmart

Sök på bloggen

Flest kommentarer

  • När är kvalitetsaktier rimligt prissatta?
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Se upp för hög källskatt på utdelningen i fallet Nova Scotia Bank
  • Hur ger man sitt barn ”rätt” ekonomiska förutsättningar?
  • Skjuter den som sparar livet framför sig?
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • När föddes ditt aktieintresse?
  • Hur många bolag består din utdelningsmaskin av?
  • Är kanadensiska storbanker något att ha?
  • De svenska storbankerna - SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken Svenska banker bland de mest lönsamma och välkapitaliserade i världen?
  • Har de gyllene bågarna förlorat sin lyster?
  • Fördelar med den amerikanska utdelningsmodellen?
  • Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar
  • Har tiden kommit ikapp denna utdelningsaristokrat?
  • Analys av världens största diversifierade råvarubolag
  • Rondvila i utdelarnas kamp Rondvila i utdelarnas kamp
  • Ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar-i-livet Tankar och funderingar kring att ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar i livet
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckligare? Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckliga?
  • Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Fortums senaste delårsrapport och lite egna funderingar
  • En investerares bekännelser del 1: Köp ett bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst En investerares bekännelser del 1: Köp bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst
  • Bättre än fågel i handen än tio i skogen
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Uppföljning av vår resa mot ekonomiskt oberoende Hur långt har vi kommit på vår resa mot ekonomiskt oberoende?

Arkiv

  • juli 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • december 2021 (2)
  • december 2020 (1)
  • september 2020 (2)
  • mars 2020 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maj 2019 (2)
  • april 2019 (1)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (4)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (5)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (4)
  • juni 2018 (5)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (4)
  • mars 2018 (5)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (4)
  • december 2017 (5)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (4)
  • september 2017 (5)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (4)
  • april 2017 (5)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (6)
  • december 2016 (5)
  • november 2016 (7)
  • oktober 2016 (9)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (4)
  • juli 2016 (5)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (6)
  • april 2016 (6)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (7)
  • januari 2016 (6)
  • december 2015 (7)
  • november 2015 (8)
  • oktober 2015 (7)
  • september 2015 (6)
  • augusti 2015 (7)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (9)
  • april 2015 (10)
  • mars 2015 (10)
  • februari 2015 (11)
  • januari 2015 (12)
  • december 2014 (13)
  • november 2014 (15)
  • oktober 2014 (16)
  • september 2014 (11)
  • augusti 2014 (15)
  • juli 2014 (16)
  • juni 2014 (15)
  • maj 2014 (14)
  • april 2014 (17)
  • mars 2014 (18)
  • februari 2014 (15)

Kategorier

Disclaimer

På bloggen framför jag mina högst personliga åsikter och funderingar. Jag har som målsättning att inspirera och informera, men det kan förekomma faktafel och mina bedömningar kan vara mer eller mindre rätt. Alla som tar ekonomiska beslut baserat på vad som skrivs här på bloggen gör så på eget ansvar.



Det finns möjlighet för den som vill att kommentera det som skrivs här på bloggen, vilket jag uppskattar. Var och en har dock ett eget ansvarar för det man skriver och att man håller meningsutbytet på en respektfull och trevlig nivå. Jag kommer att radera kommentarer som uppenbart är kommersiella eller av kränkande natur.

Copyright © 2023 · Långsiktig Investering powered by: Magazine Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in