Långsiktig investering

- frihet genom passiv inkomst

  • Börja här
  • Investeringskriterier
  • Aktieanalyser
  • Utdelarnas kamp
  • Bevakningslista
  • Läslista
  • Aktieportfölj

Analys av Coca Cola

februari 23, 2014 By Langsiktig Investering Leave a Comment

Dagens analysobjekt är Coca Cola. Ett bolag som alla utdelningsinvesterare känner till och som alltid tycks vara lite dyrt.1. Tydlig konkurrensfördel (vallgrav)?
Economies of scale. Coca Cola är världens största tillverkare, distributör och marknadsförare av kolsyrade drycker. Totalt har Coca Cola mer än 3300 icke alkoholhaltiga produkter som finns utspridda i 220 länder och ett omfattande distributionsnätverk för att serva dessa marknader.First to market. Coca Cola har bedrivit verksamhet i 127 år. Eftersom Coca Cola var först ut på marknaden i många länder har de hunnit byggt upp en stark kundlojalitet och närvaro vilket är något som den närmaste konkurrenten Pepsi har svårt att matcha. Coca Cola är marknadsledande på de flesta av sina marknader när det kommer till kolsyrade drycker.
Coca Cola har ett väldigt starkt varumärke värderat till ca 78 miljarder. I åratal var det världens mest värdefulla. Coca Cola har flera gånger fått utmärkelser för sin briljanta marknadsföring. Coca Cola är det enda företaget i sin bransch som Morningstar anser har en bred vallgrav och det är svårt att påstå något annat.

2.  Stigande vinst per aktie (VPA) som vuxit i snitt med 10% per år under 10 år?
Coca Cola klarar att uppfylla detta kriterium då den genomsnittliga ökningen per år varit nästan 10% under perioden. VPA för 2010 är justerat då resultatet dopades i samband med omstrukturering av distributionsverksamheten.Höga vinstmarginaler har bidragit till VPA-tillväxten även om marginalerna har blivit lägre på senare år.

Vinstmarginalen i förhållande till vinst per aktie för Coca Cola

Omsättningstillväxten har varit konstant under hela perioden – i genomsnitt ca 9% per år. Det är främst omsättningsökningen som bidragit till vinsttillväxten per aktie.

Omsättningen i förhållande till vinst per aktie för Coca Cola

Genom att titta på vinstutvecklingen per aktie kan man konstatera att Coca Cola klarat sig bra genom krisen. Coca Colas relativt omfattande återköpsprogram av aktier har bidragit till VPA-tillväxten med några enstaka procent per år. Antalet aktier har minskat med 7% under perioden.

3.  En återkommande utdelning som vuxit i snitt 10% per år under 10 år?
Coca Cola har ökat sin utdelning varje år sedan 1962. Så här har utdelningen utvecklats de senaste 10 åren:

Utdelningen under 10 år för Coca Cola
Utdelningstillväxten har varit ca 9% i genomsnitt under perioden 2004-2013 och 8,8% under de fem senaste åren.
Utveckling fritt kassaflöde, utdelning och ROE -Coca Cola

Kassaflödet har med marginal täckt utdelningen under perioden, även om utdelningen så sakteliga vuxit ifatt det fria kassaflödet med ca 1-2% per år. Coca Cola har med andra ord ett lågt investeringsbehov men lyckas ändå prestera en avkastning  eget kapital på 28 %. Jag kan i dagsläget inte se något som skulle göra att man bryter utdelningstrenden. Coca Cola klarar detta kriterium.

4.  Starka finanser (stark balansräkning)?
Coca Colas balansräkning är inte den starkaste och det finns en del skulder. Soliditeten (andelen eget kapital) har en fallande trend och är idag ca 40% – detta syns inte minst på avkastningen på totalt kapital som fallit från 14% 2008 till dagens 9,5%. Räntetäckningsgraden är 22 vilket innebär att man kan täcka sina räntekostnader nästan 22 gånger. Balansräkningen skulle kunna vara starkare varför Coca Cola får underkänt när det gäller detta kriterium.

5.  En genomsnittlig utdelningsandel under 50%?
Den genomsnittliga utdelningsandelen är 55% de senaste 10 åren. Tyvärr får inte Coca Cola godkänt, även om man var nära.



6.  Geografiskt diversifierade intäkter ?
Så här stor del av omsättningen står de olika segmenten för:

Fördelning omsättning Coca Cola

Även om Coca Cola är ett multinationellt bolag så står USA för nästan hälften av omsättningen. Här finns utrymme för tillväxt utanför USA.

7. Diversifierade affärsområden?
Coca Colas produktportfölj består bland annat av Coca Cola, Sprite, Fanta, Powerade, Minute Maid och Dasani. Jag har inte kunnat hitta någon uppgift om hur stor andel de olika produkterna utgör av försäljningen genom att titta på årsredovisningar, men enligt sajten trefis.com utgör produkterna följande andel av Coca Colas aktiepris:

  • Ungefär hälften av Coca Colas försäljning utgörs av kolsyrad läskedryck (Coca Cola, Sprite och Fanta).
  • Powerade som är Coca Colas hälsodryck utgör ungefär 20%
  • Minute Maid (juiceprodukter) utgör ca 10%
  • Dasani (Flaskvatten och mineralvatten) utgör ca 3%

Självklart ska man ta fördelningen ovan med en nypa salt då uppgifterna inte kommer från Coca Cola själva, men den visar på att Coca Cola är mycket mer än just Coca Cola.

8. En verksamhet som är lätt att förstå sig på?
Coca Colas verksamhet är inte alltför svår att få en uppfattning om. Förenklat förvaltar de recept på icke alkoholhaltiga drycker och skapar koncentrat baserade på dessa. Av koncentraten tillverkas sedan de färdiga produkterna i deras egna buteljeringsfabriker och säljs till återförsäljare. De säljer också koncentrat direkt till samarbetspartners som förädlar koncentraten till färdiga produkter. Coca Cola förvaltar också kontinuerligt sina starka varumärken genom intensiv marknadsföring.

Risker?
Konsumenternas ökade preferens för hälsosammare drycker har gjort att kolsyrade drycker inte säljer lika bra som tidigare. Hälsotrenden kommer fortsätta att sätta press på branschen som helhet och Coca Cola i synnerhet. Coca Cola har anpassat sig genom att att satsa på hälsosammare och sockerfria alternativ. I USA, Coca Colas hemmamarknad, har man dock de senaste åren ändå inte kunna kompensera omsättningstappet genom nyttigare alternativ. Tuff konkurrens på alla företagets marknader från kanske främst Pepsi är ett annat hot mot Coca Colas tillväxtmöjligheter. Högre priser på ingredienser, metaller, PET-flaskor etc. påverkar Coca Colas marginaler – speciellt i de fall då de sköter hela tillverkningen själva.

Hur framtiden ser ut?
Coca Cola har som mål att sälja 3 miljarder dryckesserveringar per dag år 2020. Idag ligger den siffran på ca 1,8 miljarder. Den årliga volymtillväxten på över 6,7% som målet kräver känns osannolikt (senaste året var volymtillväxten 2%). Coca Cola kan dock fortfarande öka omsättningen, men kanske i en lite måttligare takt än 6,7% årligen. Man ökade dock volymerna 2013 i marknader såsom Stillahavsregionen med 3% och Östeuropa/Afrika med 7%, men dessa marknader utgör fortfarande en ganska liten del av den totala omsättningen för Coca Cola. I takt med att dessa marknader växer borde Coca Cola kunna få fart på omsättningsökningen. I senaste rapporten beskriver man planer på att sprida den framgångsrika kampanjen ”share a Coke” till flera länder som ett led i att öka försäljningen. Man fokuserar särskilt på tillväxtländer såsom Kina, Indien, Chile, Vietnam m.fl. genom riktade investeringar i miljardklassen.

Företaget satsar också stora pengar på att hitta nya försäljningskanaler för sina produkter. Som ett led i denna satsning ingick man ett samarbete med Green Mountain Coffee Roasters. Coca Cola kommer att erbjuda sina kända produkter genom Green Mountains dryckessystem för hemmabruk. Konkurrenten Soda Streams aktie backade 8% när nyheten släpptes. Coca Cola fortsätter också att satsa på hälsosammare alternativ för att slå mynt av konsumenternas ökade hälsomedvetenhet genom främst Powerade, Minute Maid och Dasani.

Ett annat sätt att öka vinsten är att sänka kostnaderna. Här jobbar man med att effektivisera distributionsverksamheten samt stödsystem. Bruttomarginalen och rörelsemarginalen (om man exkluderar omorganisationskostnader och valutaeffekter) har faktiskt förbättras under 2013 mot föregående år. Tidigare effektiviseringsåtgärder verkar ha haft effekt. Att göra sig av med den egna buteljeringsverksamheten och enbart använda sig av partners på lokala marknader skulle kunna vara ett annat sätt att höja vinstmarginalerna. Lundaluppen för ett intressant resonemang kring just detta i följande inlägg: Analysduell-coca-cola-mot-pepsi.html

Sammanfattning och värdering
Aktien uppfyller 6 (nästan 7) av mina 8 kriterier. Bred vallgrav, stadigt ökande kassaflöde och utdelning gör Coca Cola till en attraktiv aktie. Direktavkastningen är på 3,28% i skrivande stund och utdelningen har med god marginal täckts av det fria kassaflödet under perioden 2004-2013. På minussidan finns delvis vikande vinstmarginaler och ökad skuldsättning under perioden. Jag tror dock att Coca Cola, med sin allt bredare produktportfölj och satsningar i tillväxtländer såsom Kina och Indien, kommer kunna leverera en stabilt stigande avkastning i många år framöver.

Om vi antar oändlig tillväxt, en utdelningstillväxt på 7% och en direktavkastning för i år på  1,22 dollar och har ett avkastningskrav på 10% är ett pris på ca 44 dollar skäligt. P/E-tal på 2013 års vinst är i skrivande stund 19,57 och P/E3 19,50 vilket är något högre än det historiska medelvärdet på 18,08 vilket motsvarar en aktiekurs på 34,35 dollar.Min åsikt är att Coca Cola, som verkar i en relativt konjunkturkänslig bransch, med sitt låga investeringsbehov och stabila kassaflöde kan jämställas med en ränteplacering. Med detta i åtanke tycker jag personligen att Coca Cola är ett intressant placeringsalternativ redan på nuvarande nivå.

Uppdatering: Aktuell värdering och nyckeltal kopplade till detta och andra bolag hittar ni i bloggens huvudmeny till höger under rubriken ”Bevakningslistan”. 

 

Andra inlägg på liknande tema

Chevrons kassaflöde 2007-2017
Ytterligare en bra rapport från en av Nordens anonyma marknadsledare - Atea
Ytterligare ett urval av bolag med bred vallgrav enligt Morningstar

Filed Under: Aktieanalys, Bolagsanalys Tagged With: Analys, Analys Coca Cola, Coca Cola

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste kommentarer

  • Angel om Nu är det väl ändå dags att sälja?
  • Langsiktig Investering om Nu är det väl ändå dags att sälja?

Populära inlägg

  • En närmare titt på kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital En närmare titt på kassaflödet från den löpande verksamheten
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • Hur hänger resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning ihop? En närmare titt på hur kassaflödesanalys, resultat- och balansräkning hänger ihop
  • Låt dig inte luras av låga P/E-tal Låt dig inte luras av låga P/E-tal
  • Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan – risker med utdelningsinvestering
  • En närmare titt på kassaflödet från investeringsverksamheten Den viktigaste delen av kassaflödesanalysen
  • Förändring av rörelsekapital Betydelsen av förändrat rörelsekapital
  • Skanska Hur går det för Skanska? En kort genomgång och värdering
  • Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden
  • Låt dig inte luras av ditt genomsnittliga anskaffningsvärde Låt inte ditt GAV påverka dina investeringsbeslut
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • Pantautomat från Tomra En närmare titt på ytterligare ett norsk bolag – denna gång inom återvinnings- och sorteringsbranschen
  • Ränta-på-ränta effekten är som en snöboll som växer Spara långsiktigt och låt snöbollen göra jobbet
  • Hur ska jag agera nu när börsen faller? Hur ska jag agera nu när börsen faller?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Om du enbart fick välja ett värderingsmått – vilket skulle det vara?
  • Avkastning för den genomsnittlige Avanza kunden jämfört med SIX Return Index Dags för den genomsnittlige spararen att satsa på index istället för aktier?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Användbara tjänster när man letar efter nyckeltal
  • Vikten av att undvika permanent förlust av kapital Vikten av att undvika permanent förlust av kapital
  • Dåliga anledningar att sälja en aktie Dåliga skäl att sälja en aktie
  • Dotterbolaget Huntonits fabrik i Norge Byggma Group – En okänd utdelare med lågt värderat kassaflöde, välfylld kassa och stark huvudägare
  • Se till att få tillbaka den utländska källskatten
  • Vad äger egentligen Långsiktig Investering för aktier? Vilka aktier äger egentligen Långsiktig Investering?
  • Peter Lynch Är det dags att sälja nu?
  • Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Castellum möter Realty Income
  • Capacent En närmare titt på ytterligare en nordisk högutdelare – Capacent
  • Hennes & Mauritz H&M – Ett exempel på styrkor och svagheter hos den svenska ägarmodellen?
  • Flera mer eller mindre likaviktade sätt att slå OMXS30GI och OMXS30
  • Så här såg Avanzas site ut när det begav sig Analys av nätmäklaren Avanza
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • En utgift i samband med utveckling är inte alltid en kostnad En utgift är inte alltid en kostnad
  • Fördelning omsättning Coca Cola Analys av Coca Cola
  • En hiss från KONE En närmare titt på ett his(s)nande bolag från Finland – Hisstillverkaren KONE
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Nilörngruppen En intressant portföljkandidat på en överlag högt värderad börs
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Tjänsteutbud per land - Nordnet Nordnet börsens sämsta bolag? – fortsatt analys av Nordnets verksamhet
  • En av Polaris populära motorcyklar Victory 1200cc Analys av det Nordamerikanska bolaget Polaris Industries – Ett innovativt och lönsamt kvalitetsbolag med tillfälliga problem?
  • Balansräkningens utveckling - Fortum Fortum av idag – Ett bolag beroende av priset på el och Putins välvilja
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet

Etiketter

aktieanalys Aktieportfölj aktier Allmänt om investering Analys Atea Atlas Copco Beijer Alma Bevakningslistan BHP Billiton Bonheur Börsnedgång Castellum Chevron Coca Cola Data respons Deere & Co Fortum Fritt kassaflöde Försäljning Handelsbanken indexfonder Industrivärden Inköp Investeringskriterier Investeringsprocess investeringsstrategi Johnson and Johnson Kassaflödesanalys kvartalsrapport långsiktig sparande McDonalds Mekonomen Månadsrapport Nolato Peter Lynch Risk Sampo TeliaSonera Utdelning Utdelningsinvestering Utdelningsjämförelse Utdelningstillväxt Värdering Walmart

Sök på bloggen

Flest kommentarer

  • När är kvalitetsaktier rimligt prissatta?
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Se upp för hög källskatt på utdelningen i fallet Nova Scotia Bank
  • Hur ger man sitt barn ”rätt” ekonomiska förutsättningar?
  • Skjuter den som sparar livet framför sig?
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • När föddes ditt aktieintresse?
  • Hur många bolag består din utdelningsmaskin av?
  • Är kanadensiska storbanker något att ha?
  • De svenska storbankerna - SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken Svenska banker bland de mest lönsamma och välkapitaliserade i världen?
  • Har de gyllene bågarna förlorat sin lyster?
  • Fördelar med den amerikanska utdelningsmodellen?
  • Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar
  • Har tiden kommit ikapp denna utdelningsaristokrat?
  • Analys av världens största diversifierade råvarubolag
  • Rondvila i utdelarnas kamp Rondvila i utdelarnas kamp
  • Ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar-i-livet Tankar och funderingar kring att ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar i livet
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckligare? Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckliga?
  • Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Fortums senaste delårsrapport och lite egna funderingar
  • En investerares bekännelser del 1: Köp ett bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst En investerares bekännelser del 1: Köp bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst
  • Bättre än fågel i handen än tio i skogen
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Uppföljning av vår resa mot ekonomiskt oberoende Hur långt har vi kommit på vår resa mot ekonomiskt oberoende?

Arkiv

  • juli 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • december 2021 (2)
  • december 2020 (1)
  • september 2020 (2)
  • mars 2020 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maj 2019 (2)
  • april 2019 (1)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (4)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (5)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (4)
  • juni 2018 (5)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (4)
  • mars 2018 (5)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (4)
  • december 2017 (5)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (4)
  • september 2017 (5)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (4)
  • april 2017 (5)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (6)
  • december 2016 (5)
  • november 2016 (7)
  • oktober 2016 (9)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (4)
  • juli 2016 (5)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (6)
  • april 2016 (6)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (7)
  • januari 2016 (6)
  • december 2015 (7)
  • november 2015 (8)
  • oktober 2015 (7)
  • september 2015 (6)
  • augusti 2015 (7)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (9)
  • april 2015 (10)
  • mars 2015 (10)
  • februari 2015 (11)
  • januari 2015 (12)
  • december 2014 (13)
  • november 2014 (15)
  • oktober 2014 (16)
  • september 2014 (11)
  • augusti 2014 (15)
  • juli 2014 (16)
  • juni 2014 (15)
  • maj 2014 (14)
  • april 2014 (17)
  • mars 2014 (18)
  • februari 2014 (15)

Kategorier

Disclaimer

På bloggen framför jag mina högst personliga åsikter och funderingar. Jag har som målsättning att inspirera och informera, men det kan förekomma faktafel och mina bedömningar kan vara mer eller mindre rätt. Alla som tar ekonomiska beslut baserat på vad som skrivs här på bloggen gör så på eget ansvar.



Det finns möjlighet för den som vill att kommentera det som skrivs här på bloggen, vilket jag uppskattar. Var och en har dock ett eget ansvarar för det man skriver och att man håller meningsutbytet på en respektfull och trevlig nivå. Jag kommer att radera kommentarer som uppenbart är kommersiella eller av kränkande natur.

Copyright © 2023 · Långsiktig Investering powered by: Magazine Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in