
- Total försäljning +0,9%
- USA -1%
- Europa +0,4%
- Asien/Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika (APMEA) +2,5%.
- Total försäljning +0,7%
- USA -1,2%
- Europa +1,0%
- Asien/Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika (APMEA) +1,6%.
Det ser bättre ut i segmentet APMEA där McDonalds gått särskilt bra i den viktiga tillväxtmarknaden Kina.
För att stärka resultatet i APMEA fokuserar kedjan på menyalternativ som är relevanta lokalt och på att öppna nya restauranger i regionen under året.
Försäljningen i Europa (McDonalds största marknad) har ökat mer än väntat – mycket tack vare Frankrike och Storbritannien.
Ser vi till hur den totala försäljningen har utvecklats hittills under året finns det fortfarande övrigt att önska. Jag börjar tro att vi som äger McDonalds får börja vänja oss vid en lägre försäljningsökning framgent. Jag tror emellertid att McDonalds målsättning att utöka antalet franchise-restauranger som utgör grunden för McDonalds framgång och lönsamhet kommer att kompensera för den svagare försäljningstakten. Idag utgör andelen franchiserestauranger ca 80%, med andra ord finns det utrymme för att öka andelen ytterligare. Med fler franchiserestauranger blir intäktströmmen mer stabil och kostnaderna för expansion blir lägre.
Ha en trevlig dag!
Lämna ett svar