Det har åter igen blivit dags för bloggens kanske populäraste inslag – utdelarnas kamp. Denna gång kommer ett av våra allra finaste verkstadsbolag Atlas Copco och världens största tillverkare av stora arbetsmaskiner och fordon Caterpillar duellera. När jag författar detta inlägg sitter jag på familjens nyinköpta kolonilott på 350 kvm med två stugor och lika många äppelträd. Lotten med tillhörande stugorna och gräsklippare, utrustning, möbler och verktyg kostade oss 100 000 kr eller 286 kr per kvm. Vad tycker ni Göteborgare och Stockholmare om kvadratmeterpriset? 😉
Det är förvånansvärt tillfredställande att gräva, klippa, kratta och rensa ogräs.. Men nog om detta – nu åter till inläggets huvudtema och dagens jämförelseobjekt (Atlas Copco och Caterpillar) som har lite mer med varandra att göra än brukligt då de direkt konkurrerar med varandra inom segmentet gruvutrustning och turbiner. Innan vi kommer till själva kampen kommer här en kort beskrivning av respektive bolag.
Caterpillar även känd som ”CAT”, är en amerikansk jätte som utvecklar, tillverkar och marknadsför stora maskiner och motorer till kunder via ett världsomspännande nätverk av återförsäljare. Caterpillar är världens största tillverkare av entreprenad- och gruvutrustning, diesel och naturgasmotorer och industriella gasturbiner med tillgångar till ett värde på mer än 70 miljarder dollar. Bolagets verksamhet är uppdelad i fyra affärsområden:
- Resources industries (gruvutrustning). Här tillverkar man utrustning för borrning och bergbrytning.
- Energy and Power Systems (motorer, turbiner m.m.).
- Construction Industries (bygg- och anläggningsmaskiner). Exempel på produkter inom affärsområdet är grävmaskiner, asfaltsläggare och bandlastare.
- Financial products (finansiering av köp).
Atlas Copco som är välkänt för de flesta av oss är i sin tur ett globalt svenskt industriföretag med mer än 44 000 anställda som verkar inom fyra affärsområden.
- Kompressorteknik. Utveckling och försäljning av industrikompressorer, vakuumlösningar, gas- och processkompressorer och expansionsturbiner, utrustning för luft- och gasbehandling samt styrsystem för tryckluft.
- Industriteknik. Industriverktyg, monteringssystem, produkter för kvalitetssäkring, mjukvaror och service genom ett globalt nätverk.
- Gruv- och bergbrytningsteknik. Här utvecklar man och säljer utrustning för borrning och bergbrytning, ett komplett sortiment av tillhörande förbrukningsvaror samt service genom ett globalt nätverk.
- Bygg- och anläggningsteknik. Entreprenadverktyg såsom portabla kompressorer, pumpar, generatorer, ljustorn samt asfalterings- och kompakteringsutrustning.
Som kuriosa kan nämnas att Atlas Copcos vision: ”First in Mind – First in Choice” är den enda visionen i världen som är upphovsrättsskyddad, enligt bolaget själva. Nu till inläggets huvudsyfte och frågeställning.
Grundfrågeställningen är följande: Vilken utdelnings- respektive totalavkastning skulle en investerare som köpt aktier för 10 000 kr 1995 i Caterpillar respektive Atlas Copco ha fått?
Jag gör följande antaganden i min beräkning:
- I januari 1995 investeras 10 000 kr i respektive bolag (ej inflationsjusterat).
- Jag har inte använt mig av den exakta valutakursen vid varje utdelningstillfälle i Caterpillars fall, utan multiplicerat erhållen utdelning med en genomsnittlig valutakurs USD (7,5).
- Jag har inte heller tagit hänsyn till vilken effekt återinvestering av utdelat belopp skulle få i min beräkning. Hade jag tagit hänsyn till återinvestering av utdelade medel hade det varit till Atlas Copcos fördel.
Innan vi kommer till själva duellen tänkte jag ge en kort beskrivning av vad Caterpillar respektive Atlas Copco 1995 var för bolag. Vi börjar med vårt svenska verkstadsbolag med anor från 1800-talet.
Historisk tillbakablick – Atlas Copco
I början av 1995 var Atlas Copco 1/3 så stort omsättningsmässigt, men den kommande perioden skedde stor förändringar. I slutet av 90-talet gav sig nämligen Atlas Copco in på den snabbväxande marknaden för uthyrning av utrustning. Det största förvärvet någonsin skedde 1997 när man köpte det USA-baserade Prime Service Corporation. Fler förvärv inom uthyrningsutrustning följde. Det nordamerikanska Rental Service Corporation förvärvades 1999. Samma år grundades ett fjärde affärsområde, Rental Service. År 2001 slogs Prime Service och Rental Service Corporation samman till en stor verksamhet.
Service till eftermarknaden
Den dåvarande chefen för kompressorteknik Ronnie Leten såg stor potential i att erbjuda kunderna bättre service och 2007 upprättade han en särskild servicedivision inom affärsområdet Kompressorteknik. Service ger stadiga intäkter och mycket kundkontakt. Strategin var tvådelad: dels att utföra service på alla enheter som företaget säljer, dels att ”klättra uppför servicestegen”, alltså att gå från att enbart sälja reservdelar till att erbjuda omfattande servicekontrakt som inkluderar övervakning av utrustningen. Atlas Copco skulle med andra ord inte enbart sälja maskiner till sina kunder utan även erbjuda tjänster såsom underhåll, utbildning, reservdelar, tillbehör, förbrukningsvaror och hyresutrustning. På så sätt blev kunden mer beroende av Atlas Copco genom hela maskinens livstid, vilken är flera år. Genom att avskilja servicedelen från produktutvecklingen ökade man också effektiviteten i kärnverksamheten och kunde fokusera på expansion och marknadspenetration.
Konceptet sprids
När Leten tillträde som koncernchef passade han på att sprida servicekonceptet till samtliga divisioner i samband med att Atlas Copco fick sin nuvarande form. Den årliga försäljningstillväxten inom service har legat på ungefär 12% sedan dess medan övriga intäkter ökat med i genomsnitt 10% per år. På eftermarknaden är också marginalerna höga. Bolaget har numera fler anställda inom serviceverksamheten än inom utrustningsdelen. Atlas Copco blir fortfarande alltmer en serviceorganisation och det är här man gör stora delar av vinsten.
Lönsamhetsutveckling
Atlas Copco är trots intäkterna från serviceverksamheten, som utgör mer än 40%, ett cykliskt bolag där intäkter och lönsamhet varierar över tid främst beroende av industrikonjunkturen, men även beroende på gruv- och byggnäringens utveckling. Lönsamheten i form av avkastning på eget kapital och vinstutveckling är dock imponerande sett över hela den studerade perioden. En bidragande faktor har varit en framgångsrik organisk tillväxt och en serie lyckosamma förvärv såsom Edwards Group inom verksamhetsområdet kompressorteknik. I takt med Atlas Copcos tillväxt har nya bolag grundats över hela världen. Under perioden 2000 till 2010 öppnades flera kundcenter i Asien, Afrika och Östeuropa. I slutet av 2015 fanns Atlas Copco på alla kontinenter och är representerade i mer än 170 länder.
Historisk tillbakablick – Caterpillar
Caterpillar var redan 1995 ett stort bolag med en omsättning på lite mer än 16 miljarder dollar (ej inflationsjusterat). Bolaget kom, liksom Atlas Copco, att expandera sin verksamhet de efterföljande åren främst till tillväxtländer.
Satsningar utomlands
Caterpillar byggde sin första ryska anläggning i staden Tosno, som ligger i närheten av Sankt Petersburg, Ryssland i november 1999. I Kina började bolaget tillverka hjullastare främst för den asiatiska marknaden 2009. Caterpillar har haft tillverkning i Brasilien sedan 1960 och 2010 meddelade bolaget planer på att ytterligare utöka produktionen av gräv- och små hjullastare genom en ny fabrik.
Lönsamhetsutvecklingen har varit svajig och Caterpillar är i allra högsta grad ett cykliskt bolag som indirekt är beroende av priset på råvaror såsom järnmalm och olja. Bygg- och basindustrin är två andra branscher som i hög utsträckning påverkar Caterpillars förutsättningar till lönsamhet. Precis som Atlas Copco har Caterpillar ökat omsättningen genom en serie förvärv, vilka generellt sätt varit lyckade.
Caterpillars lönsamhet har som sagt varit svajig, men sett över hela perioden är omsättningen i stigande trend vilket diagrammet visar. Under perioden 2003 fram till 2008 växte marginaler och omsättning rekordartat för att falla rejält under finanskrisen. Därefter växte marginalerna igen för att sedan åter falla tillbaka de senaste åren – ja ni hör själv svajigt var ordet. Under de senaste åren har bolaget förlitat sig främst på infrastruktur på tillväxtmarknader för intäktstillväxt.
Caterpillar har som sagt ökat närvaron på flera viktiga tillväxtmarknader och då främst Kina, ett land som fram tills relativt nyligen har visat på fin tillväxt och en enorm aptit på energi. Med anledning av sjunkande amerikanskt bostadsbyggande har Caterpillar diversifierat sin försäljning internationellt med hjälp av den globala boomen i infrastrukturutveckling. Nu lämnar vi tidsmaskinen och ger oss på själva utdelningsjämförelsen!
Vi börjar med hur diagrammet ser ut för maskinjätten – Caterpillar.
Utdelningen har ökat i genomsnitt kring 11% per år under perioden 1995 till 2016, men det är inte i sammanhanget fråga om en perfekt utdelningstrappa i klass med jättarna McDonalds eller Coca Cola. Den som köpt aktier i Caterpillar har fått en ganska medioker utdelningsavkastning i början av perioden, men från 2004 och framåt ser det betydligt bättre ut. Nu tittar vi på hur utdelningsavkastningen blev för den som investerade i Atlas Copco.
Så här har utvecklingen sett ut för vårt svenska industribolag Atlas Copco under samma period:
Atlas Copcos utdelningsdiagram är även det imponerande i mina ögon och även om det förekommit utdelningssänkningar så är trenden stigande över tid. Ser vi till utdelningsavkastningen så har avkastningen varit fantastisk från 2001 fram till 2016 för den som köpt aktier för 10 000 kr i bolaget.
Av de två utdelningsdiagrammen är Caterpillar det mer estetiskt tilltalande, men som vi tidigare konstaterat är utseendet som sagt inte allt och det centrala är vilken utdelningsavkastning som erhållits totalt.
Av tabellen nedan kan vi tydlig se att det är Atlas Copco som går vinnande ur striden beträffande utdelningsavkastning. Den som investerat 10 000 kr 1995 i Atlas har nämligen fått nästan 46% mer i utdelning – eller 17 500 kr mer fram till 2016.
Ett förtydligande av tabellen kan vara på sin plats – ”utdelningsökning” visar på hur mycket utdelningen har ökat sett över hela perioden för respektive bolag utan hänsyn till antal aktier som ägs.
Totalavkastningen då?
Alla är inte lika intresserade av utdelningar, men även för de långsiktiga är totalavkastning en avgörande parameter. Det händer ju de flesta att man ersätter ett bolag med ett annat vid något tillfälle och i en avlägsen framtid kommer även de flesta långsiktiga investerare sannolikt sälja delar av sina aktieportföljer.
När vi tittar på totalavkastningen (kursuppgång + utdelningsavkastning) står Atlas Copco åter som vinnare. Den som investerat 10 000 vid periodens början i båda bolagen har fått 46% mer i totalavkastning eller ca 85 400 kr om denne realiserat uppgången i början av 2016.
Vad kan vi dra för lärdomar efter kampen?
Efter ett flertal liknande jämförelsen är jag inte förvånad över att Atlas Copco vann kampen. Även denna rond i utdelningskampen förstärker de slutsatser jag dragit från tidigare jämförelser. För att få äga multinationella jättar som Caterpillar, Walmart och Coca Cola får man som investerare som regel vara beredd att betala extra och sänka sina avkastningskrav.
Den genomsnittliga utdelningstillväxten sett över hela perioden var visserligen till Atlas Copcos fördel, men den helt avgörande faktorn var att den som köpte aktier fick mer bolag och utdelning för pengarna vid inköpstillfället. Trots att ett bolag har haft och kommer att ha en fin vinst- och utdelningstillväxt kan din avkastning som aktieägare bli medioker om du betalar för mycket för aktien. Det är som sagt lätt att bli bländad av fina vinst- och utdelningskurvor, men utan hänsyn till priset du får betala ger de inte hela bilden. Fokusera därför först och främst på din möjlighet till avkastning, vilket avgörs av två komponenter – det pris du betalar och investeringsobjektets framtida lönsamhetsutveckling.
Jag har lagt till inlägget i den nyligen upplagda ingången i huvudmenyn som jag passande döpt till utdelarnas kamp. Passa på att njut av solen om ni får chansen – det kommer vi göra! Trevlig söndag!
Image courtesy of bplanet images at FreeDigitalPhotos.net
Stort grattis till er investering! Väl värt varenda krona ☀️
Tack! Räknar inte med någon fantastisk värdeuppgågn, men oj vad fort tiden går när vi leker trädgårdsmästare i solen 🙂
Jag uppskattar verkligen de här inläggen! Bara en liten kommentar, Atlas Copco har inte sänkt ordinarie utdelning sedan 1983 så det kanske skulle framgå i din text och dina diagram att extrautdelning ingår i jämförelsen.
Reflektionsmässigt så är det ju som så att efter att ha tagit del av dina inlägg så kanske det är helt meningslöst att äga några andra bolag än svenska/nordiska…
Med vänlig hälsning
Jimmy
Tack, för input! Jag brukar inte särredovisa extra-utdelningarna, men den biten förtjänar att nämnas. Vet inte om jag skulle gå så långt, men utdelningsaristokraterna (jättarna i USA) är inte lika intressanta längre. Kanske ser det annorlunda ut om vi tittar på mindre bolag ”over there”? Det får bli stoft för framtida inlägg!
Sedan ska vi inte glömma att historiken (trots att den är en god indikator) inte är ett facit för framtida kassaflöden.
Bra som vanligt ! Blev som jag trodde också.
Tack, kul att inlägget och duellen levde upp till dina förväntningar. 😉
Intressanta kamper! Ser du något mönster i bolagsstorlek, att det bolag som varit minst vid starten utvecklats bäst? Och går det att titta bakåt mot tidigare kamper och se om vinnaren eller förloraren har utvecklats bäst? Bara några lösa tankar 🙂
Tack Gustav! Man kan se vissa tendenser där och jag planerar att göra något liknande det du efterfrågar i ett separat inlägg. Utan att i detalj ha studerat samtliga analyser med den infallsvinkeln så skulle jag säga att David slår Goliat 🙂 Med brasklappen att David sannolikt är betydligt svårare att identifiera än Goliat.
Ha det gött i solen!