
- Total försäljning +0,5%
- USA -2,4%
- Europa +1,3%
- Asien/Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika (APMEA) +1,6%.
I segmentet APMEA beror den förhållandevis blygsamma ökningen på försäljningstapp i Japan och Australien samt på att det kinesiska nyåret inföll tidigare i år (Vad menar man här?). För att stärka resultatet i APMEA kommer kedjan att fokusera på menyalternativ som är relevanta lokalt och på att öppna nya restauranger i regionen under året.
Ljuspunkten i försäljningsstatistiken var att försäljningen i Europa ökat mer än väntat – mycket tack vare Frankrike och Storbritannien.
Den omsättningsökning på 4% som jag ansåg vara rimlig för helåret känns rätt så avlägsen just nu, men det är mycket kvar av året och det är för tidigt att avgöra ifall de åtgärder som McDonalds har satt igång kommer att få önskad effekt. Det ska bli spännande att se hur försäljningen utvecklar sig under året.
Ha en trevlig dag!
[…] McDonalds rapporterade resultatet för det första kvartalet i tisdags. Ledningen har tidigare aviserat att det första kvartalet inte skulle bli någon höjdare vad beträffar försäljningstillväxt, vilket också försäljningsstatistiken för de två första kvartalen visat tidigare. (Se ett tidigare inlägg ) […]