Att försöka få ner sin strategi i en mening är en svår men nyttig övning. Om någon frågade mig skulle jag numera krysta fram följande mening: ”Jag försöker hitta prisvärda bolag med stabila finanser som har förmågan att växa med god lönsamhet över tid”. En mening som beskriver produkt- och detaljhandelsbolaget Swedol ganska bra.
Om bolaget
Swedol grundades i början av 1960-talet och från början sålde man något så enkelt som smörjningsmedel till åkerier. Bolagsnamnet Swedol är faktiskt en kombination av grundaren Svedbergs namn och smörjoljan Veedol. 1984 förvärvade AB Zelda Swedol som då hade fem anställda och omsatte blygsamma 8 miljoner kronor. Idag omsätter koncernen över 3 miljarder kronor och har över 900 anställda. Sedan mars i år har man även en ny huvudägare i form av Nordstjernan som numera äger 66,4 % av de utestående aktierna och 72 % av rösterna i Swedol.
Swedol säljer bland annat verktyg, maskiner och arbetskläder främst genom sina 96 butiker, men även genom uppsökande försäljning, e-handel och via mindre återförsäljare. Swedolkoncernens kunder består främst av yrkesaktörer i små och medelstora företag inom fem prioriterade kundgrupper:
Värt att notera är att ca 36 % av intäkterna kommer från kunder inom byggbranschen. Också värt att notera är att majoriteten av dessa kunder återfinns inom anläggningsbranschen som i regel är mindre konjunkturkänslig än exempelvis bostadsbyggande. Swedols huvudmarknader består av Sverige och Norge där Sverige har haft en god utveckling under flera år.
Marknaden i Norge har på grund av den svaga oljeindustrin, varit relativt svag de senaste åren men har visat på en återhämtning senaste åren. Koncernen har dessutom verksamhet i Finland och Estland.
Organisation
Swedols verksamhet är organiserad i två divisioner – kläder och skydd samt verktyg och förnödenheter. Inom divisionen kläder och skydd erbjuder man professionella användare ett specialiserat sortiment inom arbetskläder och personligt skydd. Genom förvärvet av Grolls (producent och försäljare av bland annat Björnkläder) från det norska bolaget Univern har Swedol tagit steget till att bli en av Nordens ledande aktörer .
Divisionens sortiment är uppdelat i fyra produktkategorier arbetskläder som utgör 57 % av divisionens försäljning, skor (24 %), tekniskt skydd (11 %) och tekniskt skydd (8 %). I samtliga butiker erbjuds även service i form av klädtryck och genom logistikcentrens förädlingsavdelningar finns möjlighet till sömnadsändringar, tryck och broderi. Inom affärsområdet består 39 % av produkterna från Swedols egna varumärken.
Inom Swedols andra division Verktyg och förnödenheter leverera bolaget bland annat handverktyg, elhandverktyg, svetsar, fordonstillbehör, skogsmaskiner och kontorstillbehör till främst professionella användare. Enskilt största produktgruppen är verktyg (42 %) följt av fordonstillbehör (18 %).
Andelen egna varumärken är 27 %. Att andelen egna produkter är relativt stor är positivt då det diversifierar Swedols erbjudande från konkurrenterna, vilket blir allt viktigare i takt med att e-handeln vinner mark. De egenproducerade varorna har man även högre marginal på.
Historisk tillväxt
Swedol har som långsiktigt finansiellt mål att växa 15 % sett över en konjunkturcykel, vilket man lyckats med då man sedan 2009 ökat omsättningen med i genomsnitt 16 % per år. Tillväxten har dock inte varit linjär och 2012 gick försäljningen trögt samtidigt som logistiken inte fungerade optimalt vilket hade en negativ inverkan på intjäningen. En annan anledning till den fallande rörelsemarginalen var kopplad till etableringen i Norge.
Man lyckades dock vända den negativa trenden 2014 genom att börja fokuserade mer på de varumärken (främst de egna) där man har högre marginaler. Samtidigt intensifierade man försäljningen och fick ordning på sin logistik. Lönsamhetshoppet som inträffade 2016 och 2017 berodde i sin tur främst på förvärvet av Grolls som genomfördes under juni månad 2016. Innan förvärvet hade Swedol en omsättning på 1,5 miljard för att efter förvärvet uppgå till 2,5 miljarder på årsbasis samtidigt som antalet butiker fördubblades.
Genomsnittlig rörelse- och vinstmarginal har legat på 7,4 % respektive 5,4 % under perioden och Swedol har som målsättning att nå en rörelsemarginal på 11 % över en konjunkturcykel. På rullande helårsbasis är rörelsemarginalen i dagsläget 9,5 % så det finns utrymme för ökad lönsamhet enligt ledningen.
Konkurrenssituationen
Swedol möter konkurrens lokalt, nationellt och internationellt inom sina två segment. De geografiska huvudmarknaderna Sverige och Norge domineras av några få aktörer medan marknaderna i Finland och Estland är mer fragmenterade. För oss som inte jobbar i branschen kan spontant Clas Ohlson, Biltema, Mekonomen och Jula tänkas vara de större konkurrenterna men det stämmer inte då dessa bolag främst riktar sig till privatkonsumenter. Swedols primära konkurrenter finns istället huvudsakligen bland aktörer inriktade mot företagskunder, såsom Ahlsell, B&B Tools, BIG-Gruppen samt Malmbergs Elektriska.
Det saknas inte konkurrenter men de senaste årens lönsamhetsutveckling tyder på att Swedol har konkurrensfördelar. Swedols kanske främsta konkurrensfördel utgörs av det breda produktsortimentet med egentillverkade produkter som uppskattas av kunderna. Swedol har nämligen det bredaste sortimentet av alla aktörer i norden inom sin nisch och efter köpet av Grolls är man sannolikt etta inom personlig skyddsutrustning. Bolaget är numera ”One Stop Shop” för många kunder vilket innebär att kunden kan köpa sin arbetsutrustning på samma ställe. När du ändå köper nya arbetskläder kanske du också ska köpa verktyg till verkstaden. Swedol har under åren också utvecklat ett gediget logistikkunnande och har erfaren personal som i kombination med modern utrustning och system gör att man anser att bolagets lagerhantering utgör en betydande konkurrensfördel.
Hur ska man växa framöver?
Ledningen ser fortsatta synergieffekter i takt med att Grolls integreras i Swedol-familjen, såsom gemensamma butiker, logistik och lager. I september i år annonserade man utbyggnadsplanerna av sitt logistikcenter i Örebro och man har inlett ett arbete för att samla logistikverksamheten i Sverige till just Örebro. Sammanslagningen av koncernens logistikfunktion i Sverige kommer att effektivisera varuflödet och sänka kostnaderna.
Swedol kommer även att öppna nya butiker och fram till sommaren 2019 planerar man öppna sex nya butiker, vilket är det högsta antalet på många år. Man kommer även att satsa hårdare på sin direktförsäljning och har dessutom flera intressanta produktlanseringar närmaste tiden. Bolaget har en målsättning om att nå en omsättning på 5 miljarder kronor år 2020, vilket förutom organisk tillväxt enligt ledningen kommer att kräva förvärv. Clein Johansson Ullenvik har tidigare sagt att Swedol inte siktar mot fler jätteaffärer likt Grollsköpet. Däremot letar bolaget aktivt efter lämpliga medelstora objekt, huvudsakligen utanför Sverige.
Under september i år genomfördes förvärvet av Duunivaruste OY som är bolagets första på den finska marknaden. Efter kvartalet har dessutom Swedol tecknat avtal om ytterligare ett till förvärv i Finland, i form av Metaplan Oy. Metaplan säljer verktyg och förnödenheter till professionella användare i Åbo och omsatte det senaste verksamhetsåret cirka 9 miljoner euro med god lönsamhet. Ledningen bedömer att det fortsatt finns rimligt prissatta bolag på bolagets olika geografiska marknader och att man identifierat ett flertal intressanta förvärvskandidater. Något säger mig att den fragmenterade Finska marknaden kan erbjuda fina förvärvsmöjligheter framåt.
Finansiell styrka
Trots att skuldsättningen är historiskt hög i och med det stora förvärvet av Grolls 2016 finns utrymme för ytterligare förvärv då omsättningstillgångarna på 1539 miljoner är mer än dubbelt så stora som de kortfristiga skulderna på 653 miljoner och överstiger de totala skulderna på 1294 miljoner. De långsiktiga skulderna har betalats av sedan förvärvet och är idag på 641 miljoner och nettoskulden motsvarar 0,9 av EBITDA. Andelen Goodwill är måttlig med dagens standard och utgör ca 11 % av de totala tillgångarna. Andelen eget kapital är idag på klart godkända 57 % och Swedol har historiskt haft en soliditet som är högre än genomsnittet på börsen.
Slutord
Swedol av idag lockar med sitt breda utbud sina starka varumärken och förutsättningar för fortsatt tillväxt genom nya produkter, expansion och fortsatta synergieffekter i samband med integrationen av Grolls. Den organiska tillväxten har också varit stark och bolaget verkar ta marknadsandelar.
Swedol är dessutom en ganska osexig verksamhet vilket alltid är en fördel för aktier av mindre likvid karaktär där småsparares förhoppningar snabbt kan skjuta upp priset. Bolaget värderas betydligt lägre än många konkurrenter på Stockholmsbörsen. Swedol värderas till lite mer än 11 gånger den rullande 12-månaders vinsten utan en alltför ansträngd balansräkning och direktavkastningen kommer sannolikt överskrida 3 % i år med tanke på utrymmet för utdelningshöjning. Som grädde på moset har Swedol sedan 2016 en ny stark huvudägare.
Kanske inte läge att köpa just nu när vinsten är som högst? Stor exponering mot Sverige och bygg/industri.
Ja, sannolikt kommer Swedols marginaler att sjunka om Sveriges ekonomi bromsar in, men om vinstmarginalen (netto) sjunker till genomsnittet under perioden 2009-2018 (ca 5 %) så handlas fortfarande Swedol till ca P/E 16.
Intressant bolag!
Antalet aktier ökade ju från 64 miljoner till 83,2 miljoner i och med förvärvet av Grolls. Vinsttillväxten mellan 2015-2017 bör väl med tanke på det se ännu mer imponerande ut än i diagrammet med vinst per aktie?
Det stämmer, men det blev fler aktier som ska dela på vinsten. Jag tycker det är viktigt att ta hänsyn till bland annat utspädning när man bedömer ett bolags vinsttillväxt.
Mvh