När jag numera letar efter investeringskandidater slutar det ofta med att jag inser att jag antigen måste tumma på mina investeringskriterier eller vara beredd att betala en historiskt hög premie. Ett bolag där jag däremot inte känner att jag behöver frångå mina kriterier för att motivera en eventuell investering är Nilörngruppen med ticker NIL B. Nilörn är en internationell koncern som tillverkar etiketter, förpackningar och accessoarer till kunder framförallt inom klädindustrin. Eller med deras egna ord – produkter som tillför varumärken mervärde genom branding och design.
Nilörngruppen är marknadsledande i Norden, men ca 80 % av intäkterna kommer från övriga Europa och Asien. Gruppen levererar över 1 miljard etiketter per år av olika storlekar och typ. I juni 2015 noterades Nilörn på Nasdaq First North i Stockholm och den 4 april i år på Nasdaq Small Cap.
Anledningar till varför jag anser att bolaget är en attraktiv investering
Stark huvudägare
Bolaget har en stark storägare i form av investmentbolaget Traction som innehar 24,5 % av aktierna. Traction är också engagerade i styrelsen genom Petter Stillström som är ordförande i Nilörngruppen. Ledningen ger överlag ett kompetent intryck och i synnerhet VD:n Claes af Wetterstedt som funnits i Nilörngruppen sedan 1989 och varit VD sedan 2009. Wetterstedt äger dessutom 130 400 aktier vilket är positivt då man som aktieägare vill känna att ledningen har något att förlora ekonomiskt på dåliga beslut, och flera i ledningsgruppen har betydande innehav.
Lönsam tillväxt sedan 2009
Sedan Traction tog kontroll över Nilörngruppen och Claes af Wetterstedt tillträdde 2009 har bolaget utvecklats starkt och har i dagsläget en god lönsamhet.
Vinstmarginalen har legat relativt stabilt kring 12 % under perioden medan omsättningen mer än fördubblats sedan 2009. Bolaget har med marginal slagit sina tillväxtmål på en omsättningstillväxt som överstiger 7% per år och en rörelsemarginal på minst 10%. Utvecklingen blir mer imponerande när man tar i beaktning att Nilörn uppnått tillväxten i princip utan hävstång och relativt liten kapitalbas. Så här har avkastningen på eget kapital sett ut sedan 2009:
Som synes är avkastningen på eget kapital i stigande trend sedan 2009 och har i genomsnitt legat på 38 % de senaste fem åren. Med tanke på den fina utvecklingen är det inte konstigt att Nilörngruppen är ett av de mest lönsamma bolagen inom sin bransch.
Huvudanledningarna till den fina lönsamhetsutvecklingen är ett ökat fokus på merförsäljning och det faktum att produktionen av etiketter numera sker främst via externa leverantörer i Asien. Tidigare tillverkade bolaget majoriteten av sina etiketter till en högre kostnad i fabriker i Europa .
Gynsam exponering mot en växande och relativt konjunkturokänslig bransch
Nilörn verkar i en mogen och konkurrensutsatt bransch som är mindre konjunkturkänslig och dessutom fortfarande växer. Det är lätt att glömma att branschen som helhet växer när många bolag inom främst den fysiska detaljhandeln har det tufft. Just nu är det e-handeln som växer på bekostnad av de traditionella butikerna. I den här miljön har det blivit extra viktigt att sticka ut från mängden och profilera sitt varumärke vilket gynnar Nilörn då kunderna överlag lägger mer omsorg på sina etiketter och varumärkeskoncept.
Som underleverantör med bred kundbas har Nilörns tillväxt hittills inte drabbats av förändrade konsumentmönster. Många av Nilörns kunder är framgångsrika inom e-handel vilket väger upp för de kunder som har det tuffare i omställningen. Nilörn har dessutom både premiummärken som kunder och aktörer som verkar i lågprissegmenten, vilket ger visst skydd i perioder då köpkraften hos konsumenterna är lägre. Etikettbolaget leverar dessutom en liten del av det totala produkterbjudandet – kostnaden för etiketten, beräknat som andel av slutprodukten, ligger i genomsnitt på mellan 0,5 – 2 %. Etiketter är med andra ord inte det första som Nilörns kunder drar ner på i sämre tider.
En konkurrenskraftig verksamhet
Att bedöma hållbara konkurrensfördelar är inte lätt som utomstående, speciellt inte i en tid då ny teknik hela tiden förändrar spelplanen. Bolagets höga lönsamhet och marknadsposition talar dock för att det finns konkurrensfördelar. Bolaget är som sagt marknadsledande i Norden, men har även en stark marknadsposition i delar av Europa, främst i Storbritannien och Tyskland.
Nilörngruppen har, till skillnad från många andra företag inom branschen, ett brett erbjudande inom profilering från design till tillverkning. Man är tidigt med i processen och har därför ett bra utgångsläge för att generera merförsäljning. Bolaget har också avancerade och, av kunderna, uppskattade IT-lösningar som gör beställningsprocessen enkel.
Man har också byggt upp en effektiv logistikapparat med tillförlitliga leveranser och produktionskapacitet nära kund. Gruppen har logistikcentrum i Hong Kong, Turkiet, Indien, Bangladesh, Kina och Pakistan. På så vis kan man i regel garanterar pålitliga och korta leveranstider på 48 timmar från beställning.
Då ca 90 % av all produktion sker via partnerbolag kan Nilörn snabbt korrigera för efterfrågeförändringar. När Traction tog över och Claes af Wetterstedt tillträde som VD påbörjades arbetet med att avveckla majoriteten av bolagets egna fabriker till förmån för produktion via externa leverantörer i Asien.
En annan konkurrensfördel är sannolikt den lokala närvaron på de viktiga marknaderna. För att kunna konkurrera om större varumärkes- och designprojekt har bolaget insett att det är nödvändigt att vara nära kunderna då strategiska beslut fattas på huvudkontoren. Nilörngruppen finns representerat med dotterbolag i tolv länder – Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Portugal, Hongkong, Indien, Turkiet, Bangladesh, Pakistan och Kina.
Stabila finanser med utrymme för förvärv
Nilörngruppen har byggt upp en stark balansräkning där andelen eget kapital är nästa 50 % och man har en nettokassa. Det finns med andra ord utrymme för förvärv, något som ledningen har lång erfarenhet av. Det har varit lugnt på förvärvsfronten i flera år vilket sannolikt gör att det finns resurser och kapacitet att integrera ytterligare bolag. En balansräkning som helt saknar Goodwill hör inte till vanligheterna 2018.
Slutligen en värdering som inte avskräcker
Sist men inte minst är Nilörngruppen, sett till bolagets kvaliteter och framtida tillväxtpotential, inte högt värderat. I skrivande stund värderas Nilörngruppen till lite mer än 15 gånger nettovinsten eller 12 gånger EBIT med hänsyn taget till nettoskuldsättning. Detta är billigt jämfört med mycket annat på börsen – framförallt för ett bolag som ökat omsättning och vinst med i genomsnitt 15 % respektive 30 % sedan 2013.
Ni som är intresserade hittar vad jag anser vara ett skäligt pris för Nilörngruppen i min bevakningslista i huvudmenyn. Den uppmärksamme kommer även se att det letat sig in några nya bolag. Andra aktieanalyser hittar ni här.
Lämna ett svar