Långsiktig investering

- frihet genom passiv inkomst

  • Börja här
  • Investeringskriterier
  • Aktieanalyser
  • Utdelarnas kamp
  • Bevakningslista
  • Läslista
  • Aktieportfölj

Två svenska kvalitetsbolag duellerar – Fenix Outdoor möter Hennes & Mauritz i utdelarnas kamp

november 19, 2016 By Langsiktig Investering 7 Comments

Duellerna fortsätter och det återigen har blivit dags för en rond i utdelarnas kamp. Denna gång är det en helsvensk affär då det är Hennes & Mauritz och Fenix Outdoor som ska mötas på slagfältet.

Duellen fortsätter i utdelarnas kamp!

Dagens jämförelseobjekt konkurrerar inte direkt med varandra, men de verkar båda inom detaljhandeln och har haft minst sagt imponerande tillväxtresor. Innan vi kommer till själva kampen kommer här som vanligt en kort beskrivning av respektive bolag.


Fenix OutdoorFenix Outdoor 
tillverkar och marknadsför kläder och utomhusprodukter för friluftsliv och fritid. Koncernen är organiserad i två rörelsesegment: Brands och Retail. Brands utvecklar, tillverkar och säljer utrustning för ett aktivt friluftsliv genom de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton.

Retailsegmentet driver outdoordetaljisterna Globetrotter, Naturkompaniet och Partioaitta. De två segmenten stöds av koncerngemensamma funktioner för ledning, ekonomi/finans, IT och logistik. Huvudägare är Martin Nordin, son till grundaren Åke Nordin, innehar 53 % av det sammanlagda röstvärdet och 15,6 % av kapitalet.

Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz (H&M) är kanske Sveriges mest kända bolag (näst efter Ikea) och börsens största. H&M är en global spelare i ordets rätta bemärkelse mer än 3 900 butiker på 61 marknader världen över och bedriver e-handel på 23 av dessa marknader. Bolaget bedriver verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien samt franchiseverksamhet i Mellanöstern. Hennes & Mauritz största marknader är Tyskland, Sverige, Frankrike, Storbritannien och USA. H&M-koncernen består av H&M, H&M Home, Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday och & Other Stories.

Grundfrågeställningen för utdelningsjämförelsen är följande: Vilken utdelnings- respektive totalavkastning skulle en investerare som köpt aktier för 10 000 kr 1995  i Hennes & Mauritz respektive Fenix Outdoor ha fått?

Innan vi kommer till själva duellen tänkte jag ge en kort beskrivning av vad Hennes & Mauritz respektive Fenix Outdoor 1995 var för bolag.

Historisk tillbakablick – Hennes & Mauritz
I början av 1995 var vår svenska klädkedja verksam i 7 länder med ca 400 butiker och omsatte 14,5 miljarder kr  (idag är den siffran nästa 13 gånger högre). Vid början av 1995 värderades H&M till 30 gånger årsvinsten vilket kan jämföras med genomsnittet för de 10 senaste åren på 22 gånger vinsten enligt Börsdata. Under de kommande åren kom H&M med andra ord att expanderat kraftigt, vilket syns tydligt i grafen nedan.

Butikstillväxt och marknadsexpansion H&M
En imponerande expansion
Från lite drygt 400 butiker kom Hennes & Mauritz att öka antalet butiker till nästan 4000 under perioden. Under 1990-talet expanderade klädkedjan till Belgien, Finland, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna samt Österrike och 1998 gav sig bolag ut på nätet med sin första e-handelssite. I början av det nya millenniet öppnade H&M sin första butik utanför Europa – närmare bestämt i New York.

Etableringen fortsatte sedan till länder som Spanien, Italien, Polen, Portugal och Tjeckien, Kanada och Slovenien. I augusti 2004 hade den svenska klädkedjan öppnat sin 1000:e butik i Frankrike. Efterföljande år fortsatte den aggressiva expansionen och de första butikerna öppnas i Irland, Ungern samt på USA:s västkust. Under 2006 expanderade H&M genom franchiseverksamhet till Mellanöstern – föst ut var Dubai och Kuwait.
Under 2007 startades butikskedjan COS Collection of Style med ett nytt modekoncept i ett högre prissegment för att locka en nya kundgrupper. Samma år öppnade H&M butiker i Hongkong och Shanghai, Kina, samt i Grekland och Slovakien. Hennes & Mauritz köpte året därpå det svenska modeföretaget Fabric Scandinavien och indirekt butikskedjorna Weekday och Monki.

2008 utsåg Financial Times Hennes & Mauritz till Europas starkaste varumärke före bland annat Carrefour och IKEA och klädjätten öppnade under hösten 2008 två butiker i Tokyo, Japan. Våren 2009 spreds varumärket till Ryssland och en första butik öppnades i Moskva. I augusti 2013 nådde H&M ytterligare en milstolpe då man efter många om och men öppnade sin e-handelssite i USA. Senaste året har klädjätten lanserat butiker i Indien och Sydafrika, men även Taiwan, Peru och Macao blev nya marknader under året som var. E-handelssidor öppnades också för den schweiziska och ryska marknaden – totalt har klädjätten hemsidor i 23 länder.

Detta är bara delar av den offensiva butiksetablering som skett sedan 1995 och Hennes & Mauritz verkar inte ha några planer på att sakta ner. För 2016 planeras 425 nya butiker och H&M:s e-handel, som i dag finns på 23 marknader, kommer att erbjudas på ytterligare nio marknader.

Lönsamhetsutveckling
H&M har utan tvekan gjort en imponerande tillväxtresa vilket också avspeglas i diagrammet över lönsamhetsutvecklingen för perioden 1995 till 2016.

Lönsamhetsutveckling Hennes & Mauritz perioden 1995 till 2016

Omsättningen och vinsten har ökar med i genomsnitt nästan 14% respektive 18% per år främst drivet av butiksexpansionen och lägre kostnader. Även lönsamheten i form av avkastning på eget kapital är imponerande sett över hela den studerade perioden.

Hennes & Mauritz lönsamhetstillväxt har dock stannat av de senaste åren och vinstmarginalen har sjunkit med lite mer än 5% sedan 2010, även om omsättningen fortsatt att öka med ca 5 % per år. En bidragande faktor till marginalkontraktionen är ökad konkurrens från aktörer som Zara, Mango, Uniqlo, Primark och H&M har inte länge monopol på att kunna leverera mode för alla till låga priser utan Zara och Primark är ännu billigare.

En annan faktor som bidragit till de lägre marginaler är högre kostnader då bolaget satsat allt mer på en hållbar och etisk tillverkning. Som exempel har andelen hållbar bomull gått från 8 % till 31 % på fem år. Marginalpressen beror också på att bolaget satsar allt mer på e-handel då denna kanal blir allt viktigare för försäljningen. Det är ingen hemlighet att den traditionella detaljhandeln med sina fasta kostnader kopplade till den fysiska varuytan har svårt att konkurrera med den långa svansen som e-handeln möjliggör. H&M gör därför stora långsiktiga investeringar för att ta vara på de möjligheter som den ökade digitaliseringen medför, men än så länge är man förhållandevis svag på e-handelssidan.

Tillväxtmålet är att öka antalet butiker med 10–15% per år med fortsatt hög lönsamhet, men frågan är om lönsamheten kan återgå till historiska nivåer i takt med att e-handel blir allt viktigare och med tanke på att H&M inte längre har monopol på billigt mode till folket? Men nog om detta nu till den andra klädjätten i dagens duell.

Historisk tillbakablick – Fenix Outdoor
Verksamheten grundades 1960 av Åke Nordin som några år tidigare hade han skapat en ny ryggsäck med träram. Träramen ersattes i efterhand av aluminium och tillverkningen inleddes i liten skala i ett kök i Örnsköldsvik. Efterhand utvidgades produktsortimentet med tält, sovsäckar och friluftskläder. 1967 bildades Fjällräven AB och under 1970-talet etablerades verksamheten i Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. 1982 noterades företaget på OTC-listan på Stockholms Fondbörs.

1995 var Fenix Outdoor, eller Fjällräven som bolaget hette då, en snabbväxande detaljhandelskedja med 76 anställda. Försäljningen skedde främst till affärskedjor och enskilda aktörer inom sport- och fritidssektorn. Fjällräven representerades av egna dotterbolag i Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Österrike. Fristående importörer eller agenter skötte försäljningen i övriga Norden, samt Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien, Schweiz, Fjärran Östern och Australien.

En mindre del av försäljningen gick direkt till slutkund via egna butiker, så kallade ”Fjällräven Centers”, i Örnsköldsvik, Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn och Amsterdam. Marknadsandelen för outdoor-produkterna i Sverige var kring 15 %. Omsättningen var på ca 191 miljoner kronor i början av 1996 och Sverige svarade för 59 % av intäkterna. Målet då var att fördubbla omsättningen de kommande fem åren. Låt oss med anledning av det ta en titt på hur lönsamheten utvecklats under den studerade perioden.

Tittar vi på lönsamheten så lyckades man faktiskt inte med sin målsättning, då omsättningen ”bara” ökade med 20% fram till 1999. Ser vi dock över hela perioden har omsättningsökningen varit desto mer imponerande – från 1995 fram till slutet av 2015 har nämligen omsättningen ökat med hela 2113% och vinsten med 1993%. Under 90-talet växte Fjällräven (Fenix Outdoor) främst organiskt, men i samband med namnbytet på 2000-talet och framåt har bolaget främst vuxit genom en serie förvärv.

Under 2015 skedde det enskilt största förvärvet och tillika omsättningsökningen i bolagets historia genom förvärvet av Globetrotter (en stor detaljhandlare inom outdoorsegmentet i Tyskland), men även den fortsatt positiva försäljningsutvecklingen av Fjällrävens pågående globala expansion hade en positiv påverkan.

Lönsamhetsutveckling perioden 1995 till 2016 - Fenix Outdoor

Vinstmarginalen har pendlat en del under perioden, men över tid är trenden stigande. Den expansion som Fenix Outdoor lyckats med under åren har med andra ord gjort rejäla avtryck i lönsamhetsutvecklingen.

Under 1995 värderades Fjällräven (Fenix Outdoor) i intervallet 8,5-10,5 gånger vinsten och direktavkastningen pendlade mellan 2,3-2,9 % under året. Värderingen var med andra ord rejält lägre än vad den är idag, även om Fenix Outdoor idag är ett betydligt större bolag med 2000 anställda och med verksamhet i följande länder:Länder där Fenix Outdoor är verksamma 2016

Nettoomsättningen fördelar sig i sin tur på följande sätt mellan de olika marknaderna:

Omsättningsfördelning mellan marknader - Fenix Outdoor

Sedan konsolideringen av Globetrotter utgör Tyskland lite mer än hälften av intäkterna. Nordamerikas andel av intäkterna har ökat något sedan 2010, men inte i närheten av den takt man på förhand hade hoppats på från ledningens sida.

Nu när vi har tittat på respektive bolag i bakspegeln är det dags att återgå till duellen och ta en titt på vilken utdelningsavkastning den som investerat i de båda bolagen 1995 skulle ha fått.

Vi börjar med hur diagrammet ser ut för Hennes & Mauritz.

Utdelningsavkastning under perioden 1995 till 2016 - Hennes & Mauritz
Utdelningen har ökat med i genomsnitt 25 % per år under perioden 1995 till 2016. Den som köpt aktier i Hennes & Mauritz har dock fått en ganska medioker utdelningsavkastning i början av perioden, men från 2002 och fram till 2010 ser det betydligt bättre ut och totalt sett har utdelningen ökat med nästan 3 455 %.

Så här har utvecklingen sett ut för Fenix Outdoor under samma period:

Utdelningsavkastning för Fenix Outdoor - 1995 till 2016
Fenix Outdoors utdelningsdiagram är inte lika imponerande som H&Ms även om trenden är stigande över tid. Utdelningen har aldrig sänks utan har ökat med i genomsnitt ca 18% per år och totalt sett med ca 1 900% sett över hela perioden.

Av de två utdelningsdiagrammen är kanske Fenix Outdoors diagram det mer estetiskt tilltalande, men som vi tidigare konstaterat är utseendet inte allt och det centrala är vilken utdelningsavkastning som erhållits totalt.

Utdelningsavkastningen efter 21 år
Av tabellen nedan kan vi tydlig se att det är Hennes & Mauritz som går vinnande ur utdelningsstriden. Den som investerat 10 000 kr 1995 i H&M har nämligen fått nästan 60% mer i utdelning – eller ca 65 200 kr mer fram till 2016.

Jämförelse totalavkastning efter 17 år - Hennes & Mauritz och Fenix Outdoor

Totalavkastningen efter 21 år
Alla är dock inte lika intresserade av utdelningar och även för oss som är långsiktiga och helst aldrig vill sälja är totalavkastning en avgörande parameter. När vi tittar på totalavkastningen (kursuppgång + utdelningsavkastning) står dock Fenix Outdoor som vinnare. Den som investerat 10 000 vid periodens början i båda bolagen har fått nästan 89% mer i totalavkastning eller 58 000 kr om denne realiserat uppgången i början av 2016. Fenix Outdoor är det bolag som hittills levererat den mest imponerande totalavkastningen av alla bolag jag studerat!

Vilka lärdomar gör vi av kampen?
Även om Fenix Outdoor får sägas gå segrande ur kampen är båda bolagen vinnare och har gjort en minst sagt imponerande resa och levererat en avkastning till sina ägare som många av oss bara vågar drömma om. Den som investerade 10 000 1995 i Fenix Outdoor har fått se sina pengar öka i värde mer än 50 gånger. Den som investerat i H&M har fått en utdelningsavkastning som är 10 gånger högre än investerat belopp! Otroliga siffror hur man än vrider och vänder på dem.

Dessa svenska bolag visar på att man inte behöver ta sig över Atlanten för att göra fantastiska investeringar. De båda familjeägda framgångssagorna erbjuder dock exponering mot USA, även om H&M haft större framgångar på den nordamerikanska kontinenten. Denna avkastningsjämförelse visar också på vikten av kursutvecklingen för totalavkastningens storlek – för trots att H&M levererade en imponerande utdelningsavkastning vann Fenix Outdoor kampen genom sin fantastiska kursutveckling över samma period.

Hennes & Mauritz och Fenix Outdoor har båda haft otrolig lönsamhetstillväxt, men priset i förhållande till årsvinsten (P/E-talet) var tre gånger högre vid inköpstillfället för H&M vilket gjorde att Fenix tog hem totalvinsten. Precis som för fina utdelningskurvor gäller det att inte bli bländad av fin vinsttillväxt och därmed betala ett alltför högt pris vid investeringstillfället.

Jag har lagt till inlägget i huvudmenyn tillsammans med övriga jämförelser under rubriken utdelarnas kamp.

Image courtesy of bplanet images at FreeDigitalPhotos.ne

Andra inlägg på liknande tema

Analys av medicinteknikföretaget Elekta
Fördelar med den amerikanska utdelningsmodellen?
Om sakernas tillstånd i BHP Billiton

Filed Under: Aktieanalys, Utdelning, Utdelningsinvestering, Utdelningsjämförelse, Utdelningstillväxt Tagged With: Fenix Outdoor, Hennes & Mauritz, Utdelning

Comments

  1. Utlandsutdelaren says

    november 19, 2016 at 7:43 e m

    Tack för en ingående sammanställning!

    Skulle gärna köpa in mig i Fenix Outdoor men just nu får man ju inte ens en procents utdelning. Avvaktar därför för att se om den ökade omsättningen också leder till högre nivåer. Minst tre procent YOC vill jag ha innan jag köper.

    Svara
    • Langsiktig Investering says

      november 20, 2016 at 8:30 f m

      Kul att du uppskattade inlägget!

      Ja, värderingsförhållandet gentemot H&M har blivit det omvända. Jag ligger närmare köp i H&M för tillfället.

      Svara
  2. christian.backstrand (@Backis79) says

    november 20, 2016 at 12:32 e m

    Fenix handlas på PE 20 och H&M PE 25 rullande 12.. Risken är att utdelningsinvesterare tänker fel här.. Fenix delar endast ut en mindre del av vinsten, H&M delar ut nästan hela vinsten.

    Svara
    • Langsiktig Investering says

      november 20, 2016 at 7:21 e m

      Intressant, jag ska erkänna att jag trodde att Fenix var högre värderat i dagsläget.. Får ta mig en närmare titt på Fenix och bolagets kassaflöde!

      Svara
  3. David says

    november 20, 2016 at 6:40 e m

    Intressant att få lära sig mer om ett företag vara produkter jag flera gånger använt men inte vetat så mycket om. Fjällräven, naturkompaniet, hanwag…. trevlig läsning 🙂

    Svara
    • Langsiktig Investering says

      november 20, 2016 at 7:23 e m

      Tack David, kul att höra! Kanske får det bli en analys av Fenix med tankar kring värdering och kassaflöde också 🙂

      Svara
  4. Viktor says

    november 20, 2016 at 8:09 e m

    Älskar dessa inlägg, kul med en jämförelse med två bolag inom samma bransch.
    Axfood vs Ica hade kanske inte varit så dumt? 😉

    Gillar båda bolagen och dess varumärken (jättenördig när det kommer till fjällräven).

    Keep it up långsiktiginvestering.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste kommentarer

  • Angel om Nu är det väl ändå dags att sälja?
  • Langsiktig Investering om Nu är det väl ändå dags att sälja?

Populära inlägg

  • En närmare titt på kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital En närmare titt på kassaflödet från den löpande verksamheten
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • Hur hänger resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning ihop? En närmare titt på hur kassaflödesanalys, resultat- och balansräkning hänger ihop
  • Låt dig inte luras av låga P/E-tal Låt dig inte luras av låga P/E-tal
  • Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan – risker med utdelningsinvestering
  • Förändring av rörelsekapital Betydelsen av förändrat rörelsekapital
  • En närmare titt på kassaflödet från investeringsverksamheten Den viktigaste delen av kassaflödesanalysen
  • Skanska Hur går det för Skanska? En kort genomgång och värdering
  • Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden
  • Låt dig inte luras av ditt genomsnittliga anskaffningsvärde Låt inte ditt GAV påverka dina investeringsbeslut
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • Pantautomat från Tomra En närmare titt på ytterligare ett norsk bolag – denna gång inom återvinnings- och sorteringsbranschen
  • Ränta-på-ränta effekten är som en snöboll som växer Spara långsiktigt och låt snöbollen göra jobbet
  • Hur ska jag agera nu när börsen faller? Hur ska jag agera nu när börsen faller?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Om du enbart fick välja ett värderingsmått – vilket skulle det vara?
  • Avkastning för den genomsnittlige Avanza kunden jämfört med SIX Return Index Dags för den genomsnittlige spararen att satsa på index istället för aktier?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Användbara tjänster när man letar efter nyckeltal
  • Vikten av att undvika permanent förlust av kapital Vikten av att undvika permanent förlust av kapital
  • Dåliga anledningar att sälja en aktie Dåliga skäl att sälja en aktie
  • Dotterbolaget Huntonits fabrik i Norge Byggma Group – En okänd utdelare med lågt värderat kassaflöde, välfylld kassa och stark huvudägare
  • Se till att få tillbaka den utländska källskatten
  • Vad äger egentligen Långsiktig Investering för aktier? Vilka aktier äger egentligen Långsiktig Investering?
  • Peter Lynch Är det dags att sälja nu?
  • Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Castellum möter Realty Income
  • Capacent En närmare titt på ytterligare en nordisk högutdelare – Capacent
  • Hennes & Mauritz H&M – Ett exempel på styrkor och svagheter hos den svenska ägarmodellen?
  • Flera mer eller mindre likaviktade sätt att slå OMXS30GI och OMXS30
  • Så här såg Avanzas site ut när det begav sig Analys av nätmäklaren Avanza
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • En utgift i samband med utveckling är inte alltid en kostnad En utgift är inte alltid en kostnad
  • Fördelning omsättning Coca Cola Analys av Coca Cola
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • En hiss från KONE En närmare titt på ett his(s)nande bolag från Finland – Hisstillverkaren KONE
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Nilörngruppen En intressant portföljkandidat på en överlag högt värderad börs
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Tjänsteutbud per land - Nordnet Nordnet börsens sämsta bolag? – fortsatt analys av Nordnets verksamhet
  • En av Polaris populära motorcyklar Victory 1200cc Analys av det Nordamerikanska bolaget Polaris Industries – Ett innovativt och lönsamt kvalitetsbolag med tillfälliga problem?
  • Balansräkningens utveckling - Fortum Fortum av idag – Ett bolag beroende av priset på el och Putins välvilja
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet

Etiketter

aktieanalys Aktieportfölj aktier Allmänt om investering Analys Atea Atlas Copco Beijer Alma Bevakningslistan BHP Billiton Bonheur Börsnedgång Castellum Chevron Coca Cola Data respons Deere & Co Fortum Fritt kassaflöde Försäljning Handelsbanken indexfonder Industrivärden Inköp Investeringskriterier Investeringsprocess investeringsstrategi Johnson and Johnson Kassaflödesanalys kvartalsrapport långsiktig sparande McDonalds Mekonomen Månadsrapport Nolato Peter Lynch Risk Sampo TeliaSonera Utdelning Utdelningsinvestering Utdelningsjämförelse Utdelningstillväxt Värdering Walmart

Sök på bloggen

Flest kommentarer

  • När är kvalitetsaktier rimligt prissatta?
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Se upp för hög källskatt på utdelningen i fallet Nova Scotia Bank
  • Hur ger man sitt barn ”rätt” ekonomiska förutsättningar?
  • Skjuter den som sparar livet framför sig?
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • När föddes ditt aktieintresse?
  • Hur många bolag består din utdelningsmaskin av?
  • Är kanadensiska storbanker något att ha?
  • De svenska storbankerna - SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken Svenska banker bland de mest lönsamma och välkapitaliserade i världen?
  • Har de gyllene bågarna förlorat sin lyster?
  • Fördelar med den amerikanska utdelningsmodellen?
  • Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar
  • Har tiden kommit ikapp denna utdelningsaristokrat?
  • Analys av världens största diversifierade råvarubolag
  • Rondvila i utdelarnas kamp Rondvila i utdelarnas kamp
  • Ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar-i-livet Tankar och funderingar kring att ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar i livet
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckligare? Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckliga?
  • Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Fortums senaste delårsrapport och lite egna funderingar
  • En investerares bekännelser del 1: Köp ett bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst En investerares bekännelser del 1: Köp bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst
  • Bättre än fågel i handen än tio i skogen
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Uppföljning av vår resa mot ekonomiskt oberoende Hur långt har vi kommit på vår resa mot ekonomiskt oberoende?

Arkiv

  • juli 2022 (1)
  • januari 2022 (1)
  • december 2021 (2)
  • december 2020 (1)
  • september 2020 (2)
  • mars 2020 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maj 2019 (2)
  • april 2019 (1)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (4)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (5)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (4)
  • juni 2018 (5)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (4)
  • mars 2018 (5)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (4)
  • december 2017 (5)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (4)
  • september 2017 (5)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (4)
  • april 2017 (5)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (6)
  • december 2016 (5)
  • november 2016 (7)
  • oktober 2016 (9)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (4)
  • juli 2016 (5)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (6)
  • april 2016 (6)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (7)
  • januari 2016 (6)
  • december 2015 (7)
  • november 2015 (8)
  • oktober 2015 (7)
  • september 2015 (6)
  • augusti 2015 (7)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (9)
  • april 2015 (10)
  • mars 2015 (10)
  • februari 2015 (11)
  • januari 2015 (12)
  • december 2014 (13)
  • november 2014 (15)
  • oktober 2014 (16)
  • september 2014 (11)
  • augusti 2014 (15)
  • juli 2014 (16)
  • juni 2014 (15)
  • maj 2014 (14)
  • april 2014 (17)
  • mars 2014 (18)
  • februari 2014 (15)

Kategorier

Disclaimer

På bloggen framför jag mina högst personliga åsikter och funderingar. Jag har som målsättning att inspirera och informera, men det kan förekomma faktafel och mina bedömningar kan vara mer eller mindre rätt. Alla som tar ekonomiska beslut baserat på vad som skrivs här på bloggen gör så på eget ansvar.



Det finns möjlighet för den som vill att kommentera det som skrivs här på bloggen, vilket jag uppskattar. Var och en har dock ett eget ansvarar för det man skriver och att man håller meningsutbytet på en respektfull och trevlig nivå. Jag kommer att radera kommentarer som uppenbart är kommersiella eller av kränkande natur.

Copyright © 2023 · Långsiktig Investering powered by: Magazine Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in