Det är ingen hemlighet att mycket är dyrt på börsen nu efter flera år med uppgång. Samtidigt är räntorna rekordlåga och det finns inte många alternativ till börsen i nuläget för den som söker någon högra form av avkastning. Det finns dock flera aktörer som haft det mottigt inom olje- och råvaruindustrin med lägre värderingar som följd. En annan bransch som är hårt ansatt är rederibranschen som är lägre värderad än börsen i övrigt.
Under ett besök hos Lundaluppen (bloggen) snubblade jag över gamla inlägg kring ett av hans innehav inom just rederinäringen, Maersk, och bestämde mig för att titta närmare på bolagets värdering och verksamhet. Maersk verkar främst inom rederinäringen och är världens största transportföretag sett till antalet fraktade ton gods per år.
Så här fördelar sig omsättningen och det underliggande resultatet mellan de olika verksamheterna.
Den i särklass största verksamhetsgrenen Maersk Line (containerfrakt) utgör 58% av det underliggande resultatet. Inom sitt största verksamhetsområde – frakt, är Maersk marknadsledande när det kommer till lönsamhet och fraktkapacitet. Nedan jämförs Maersks fraktkapacitet med konkurrenternas.
Trots att frakt av gods över världens hav är en av hörnstenarna i den globala handeln har branschen haft det motigt i flera år och plågas av överkapacitet på grund av minskad efterfrågan med lägre lönsamhet som följd. När det stormar gäller det att ha en rejäl livboj (kunde inte låta bli) och Maersks balansräkning är idag stark – något som är en förutsättning inom den investeringstunga bransch som man verkar inom. Bolaget har stärkt balansräkningen genom försäljningar av verksamheter inom bank och detaljhandel som inte riktigt passar in i övrig verksamhet. Soliditeten är i nuläget ca 60% och bolaget täcker sina finansiella kostnader 10 gånger om (räntetäckningsgrad).
Utdelningen har ökat med i genomsnitt 28% per år och totalt ca 230% under perioden 2005-2015:
I nuläget är direktavkastningen nästan 3% och med tanke på att utdelningsandelen är kring 20% förefaller det finnas utrymme att öka utdelningen.
Värderingen för en marknadsledare av den här kalibern är inte på långa vägar avskräckande i rådande börsklimat – P/B är på ca 0,77 och P/E-tal (TTM) på ca 9. Jag har en förkärlek för lågt värderade marknadsledare med stark balansräkning, vilket Maersk är. Det låga oljepriset i kombination med lägre efterfrågan inom fraktmarknaden kommer även fortsättningsvis att sätta press på Maersks intjäning, men den tuffare marknaden innebär också möjligheter för ett finansiellt starkt bolag som Maersk att ta marknadsandelar. Jag har lagt till både Maersks A-och B-aktier i bevakningslistan. Efter inköpet har jag också uppdaterat min aktieportfölj samt passiva utdelningsinkomst i huvudmenyn.
Ni som äger eller tittat närmare på Maersk – vad tycker ni om bolaget till nuvarande värdering?
Har för mig att det är speciella regler för danska innehav vad gäller skatt på utdelning? Eller funkar det som vanligt att det dras 15% som man får tillbaka om några år (KF)
Det var ju många som investerade i danska banker för några år sedan och då var diskussionen uppe.
Den danska staten drar 27% i källskatt, men äger man aktien i en kapitalförsäkring så kommer Avanza Bank begära tillbaka skatten åt dig som kund har jag för mig (Avanza eller någon annan mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel). Annars är ett alternativ att köpa tillbaka aktien via Nordnet där jag har för mig att enbart 15% källskatt dras.
Mvh
Förstår inte riktigt om du köpt aktien. I rubriken framgår det att du köpt men sista stycket skriver du att du lagt till i bevakningslistan ? Har du både köpt och lagt till i listan för bevakning ? Om du köpt, hur många blev det?
Var inte meningen att förvirra. 🙂 Jag har köpt 2 aktier i bolaget. Både aktieportföljen och den passiva inkomsten är nu uppdaterad i huvudmenyn.
Mvh
Överkapacitet och låga priser, dessutom fler stora fartyg på väg ut från varven. Bra för den som vill köpa frakt, men slår så klart mot intäkterna för Maersk som vinstvarnade nyligen. Men aktiekursen hålls uppe med hjälp av återköp.
Ja, det är helt klart en prövningarnas tid för Maersk och dess konkurrenter. Jag tror dock (uppenbarligen) att Maersk även kommer att klara denna tuffa period och kanske till och med komma stärkt ur nedgången. En intressant aspekt i sammanhanget är att just fraktdelen av Maersk tjänar på ett lägre oljepris, så ett lågt oljepris är inte bara av ondo för konglomeratet.
mvh
Tack för bra inlägg som vanligt. Hur ser du på att de har haft en utdelning i år som är bra mycket större än vinst/aktie? Jag tänker på ordinarie- samt bonusutdelningen.
Hej Ross! Kul att du uppskattar det som skrivs!
Maersk valde att sälja sitt innehav (20%) i Danske Bank vilket finansierade extrautdelningen. Jag tycker att man gör rätt som fokuserar verksamheten.
Mvh
Verkar ju smått bisarrt att Avanza drar 27% och Nordnet 15%. Ett land kan ju mig veterligen ej ta mer än de 15%, Om så är fallet finns det ju ingen anledning att handla danska aktier via Avanza. För även om nu Avanza kan kräva tillbaka skatten så tar det ju sjukt lång tid innan du har de pengarna i handen ( 3 år enligt Avanza). Jämfört med en ISK där du har dem året efter kupongskatt är inbetald.
Beroende på depåbank och land dit Avanza Bank ska betala skatt så råder det olika förutsättningar. I vissa fall tillåter inte det land dit Avanza är skattepliktiga att de betalar skatt enligt dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och aktuellt land, om Avanza har
ett förvaltarkonto. Denna problematik leder till att Avanza får betala full skatt i det aktuella landet.
Du kan läsa mer om problematiken ett äldre inlägg på bloggen: https://langsiktiginvestering.se/2015/05/se-upp-for-hog-kallskatt-pa-utdelningen.html