Långsiktig investering

- frihet genom passiv inkomst

  • Börja här
  • Kriterier
  • Analyser
  • Utdelarnas kamp
  • Passiv inkomst
  • Bevakningslista
  • Läslista
  • Aktieportfölj

Se upp för hög källskatt på utdelningen i fallet Nova Scotia Bank

maj 1, 2015 By Langsiktig Investering 30 Comments

Härom dagen kom utdelningen från Nova Scotia Bank in på kontot vilket enbart borde vara en trevlig upplevelse tills jag insåg att en källskatt på motsvarande 25% hade dragits på det utdelade beloppet. Jag har utgått från att den utländska källskatten skulle vara 15% vilket är brukligt för aktier köpta på andra sidan Atlanten (Kanada och USA). 

Bank of Nova Scotia

Varför är detta så tråkigt kan man undra? Jo, för att skatteverket inte tillåter mig att avräkna en högre källskatt än 15%. Med andra ord får jag inte tillbaka de överskjutande 10% av den utländska källskatten som har dragits. Det kanske inte låter som mycket, men i och med att källskatten överstiger 15% minskar min yield of cost från 4,21% till 3,79% om jag justerar utdelat belopp för den ökade beskattningen som jag inte får tillbaka.  

Så här i efterhand hade jag önskat att jag haft vetskap om den högre källskatten då det förändrar förutsättningarna för mitt investeringsantagande. En ingångs-yield på 3,79% istället för 4,21% som jag tidigare hade räknat får ganska stora effekter på utdelningstillväxten på lång sikt.. 

Jag har på grund av den högre källskatten justerat ner utdelningen med 10% i min bevakningslista samt i den tabell där jag samlat ytterligare nyckeltal. Båda tabellerna finns under rubriken Bevakningslistan i huvudmenyn.

Funderingar riktade till er som läser inlägget
Gäller detta enbart Nova Scotia Bank som jag köpt som ADR via NYSE eller finns det fler kanadensiska bolag där utdelningen beskattas med 25% istället för 15%? Vad har jag missat? 

Det här inlägget blir betydligt kortare än vanligt, men jag kände ändå att det var viktigt att skriva några rader för att ge er som funderar på att investera i Banken information som jag själv inte kände till vid inköps tidpunkten.

Dela det här:

  • Twitter
  • Facebook

Filed Under: Utdelningsinvestering Tagged With: Investeringssparkonto, Källskatt, Kapitalförsäkring, Utdelning

Comments

  1. Framtidsplanen says

    maj 1, 2015 at 2:13 e m

    Jag upptäckte precis samma sak, riktigt tråkigt. Jag var, precis som du, säker på att det var 15% som gällde. Jag var dessutom ganska säker på min sak då jag kollade upp så att Sverige har dubbelbeskattningsavtal även med Kanada. Men kan det vara så att det blir 25% bara för att det är en ADR från Kanada noterad i USA? Jag har ställt en kontrollfråga till Avanza, får se vad de säger.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 1, 2015 at 6:44 e m

      Sverige har dubbelbeskattningsavtal med både USA och Kanada. USA har i sin tur dubbelbeskattningsavtal med Kanada. Förstår inte hur skatten kan ha blivit över 15%.
      Återkoppla gärna här om du har möjlighet.

      Mvh

      Svara
    • Framtidsplanen says

      maj 1, 2015 at 7:03 e m

      Jag hör av mig så snart jag får svar, troligen efter helgen.
      Men jag har pratat med en kompis som också äger BNS, samma ADR som vi, men via Nordnet. Där har man dragit 15% så det är något som inte stämmer, om jag får gissa så är det Avanza som har gjort fel.

      Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 1, 2015 at 7:09 e m

      Tack, det där var intressant! Då är det kanske (som Dividend Hawk var inne på ovan) Avanza som dragit för mycket. Jag ska nog dela det här inlägget till Avanza på twitter.

      Svara
    • Framtidsplanen says

      maj 5, 2015 at 1:49 e m

      Hej, nu har jag fått ett svar och jag ser att Avanza även klistrade in svaret längre ner i kommentarsfältet här.

      Jag kan inte säga att jag är helt nöjd med svaret. Jag läser mellan raderna att det egentligen ska dras 15% men att de som är ansvariga för Avanzas förvaltarkonto inte vill/kan dra 15% på innehaven. Detta tycker jag strider mot dubbelbeskattningsavtalet, och det är olyckligt att man ska få olika skattesatser beroende på vilken mäklare man själv har valt.

      Jag väntar på en rättning så att vi blir behandlade på samma sätt oavsett mäklarval, allt annat vore väldigt konstigt.

      Fortsättning följer! 🙂

      Svara
  2. DividendHawk says

    maj 1, 2015 at 2:23 e m

    Hej
    Jag fick Bank of Nova Scotia utdelning på mitt konto, källskatt normal 15%. Aktierna är i Nordnet och jag köpte dom i Toronto börsen. Alltför stor källskatt kan bero på en börsmäklare.

    mvh,
    DH

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 1, 2015 at 6:46 e m

      Ja, jag borde kanske köpt aktien direkt från Torontobörsen, men jag valde att köpa från NYSE då courtaget var lägre. Alltid lätt att vara efterklok 🙂

      Svara
  3. Ruter says

    maj 1, 2015 at 3:52 e m

    Det har inte med att det är en ADR då? Att amerikanska medborgare blir skattade 25% och det skickas vidare till ägare av ADR. Jag har ett kanadensiskt bolag och där dras 15% men då är det handlat direkt på Torontobörsen som DividendHawk har.

    Likaså var det iaf för mig en trevlig överraskning när det inte drog någon källskatt på innehavet i BHP då amerikaner inte betalar någon skatt på utdelningar från SB direkt om jag fattat rätt.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 1, 2015 at 6:59 e m

      Ja, BHP var onekligen en trevlig överraskning! USA har ett dubbelbeskattningsavtal med Kanada och amerikanska investerare betalar 15% i källskatt för utdelningen från BNS så vitt jag vet.

      Svara
  4. Anonym says

    maj 1, 2015 at 4:47 e m

    https://langsiktiginvestering.se/2015/02/ar-kanadensiska-storbanker-nagot-att-ha.html
    7 mars 15:40 Varnade jag dig men du lyssnade inte.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 1, 2015 at 7:04 e m

      Ja, tolkade ditt svar som om det inte gällde för BNS specifikt utan för ADR:er generellt. Oavsett vilket så borde jag kanske lyssnat på dig så här i efterhand. Förstår dock fortfarande inte hur skatten kan bli 25% i just BNS fall.

      Svara
    • Anonym says

      maj 1, 2015 at 7:26 e m

      Köper du direkt från Torontobörsen så får du 15%, så ja, det gäller faktiskt ADRn. Jag har själv gjort misstaget, därför ville jag varna men det föll på döva öron 🙂

      Svara
    • Framtidsplanen says

      maj 1, 2015 at 7:48 e m

      Fast det verkar inte så enkelt som du uttrycker det Anonym. Beroende på vilken mäklare man har så dras det olika mycket. Avanza drog 25% medan Nordnet drog 15% Jag antar att du har egen erfarenhet av det inträffade, i såna fall vilken mäklare har du då haft?

      Svara
    • Anonym says

      maj 1, 2015 at 9:29 e m

      Jag köpte ADR:er på NYSE och Nordnet drog av 15% för mig.

      Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 2, 2015 at 10:47 f m

      Tack för att du delar med dig! Verkar mer och mer som om att Avanza har dragit för mycket källskatt.

      Svara
  5. Anonym says

    maj 1, 2015 at 11:02 e m

    "Likaså var det iaf för mig en trevlig överraskning när det inte drog någon källskatt på innehavet i BHP då amerikaner inte betalar någon skatt på utdelningar från SB direkt om jag fattat rätt."

    Vad betyder SB ?

    Svara
  6. Anonym says

    maj 2, 2015 at 6:03 f m

    Storbritannien….

    Svara
  7. Anonym says

    maj 4, 2015 at 8:31 e m

    Fått någon klarhet i om avanza dragit för mycket skatt? Sitter också med ADR:en och undrar hu detta kommer sig..

    Svara
  8. Avanza says

    maj 5, 2015 at 9:13 f m

    Hej!

    Alla våra utländska innehav står registrerade i Avanzas namn på ett förvaltarkonto hos en depåbank. Beroende på depåbank och land dit vi ska betala skatt så råder det olika förutsättningar, vilket blir extra tydligt i exempelvis BNS.

    I detta fall tillåter inte det land dit vi är skattepliktiga att vi betalar skatt enligt dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och aktuellt land, eftersom vi har
    ett förvaltarkonto. Denna problematik leder till att vi får betala full skatt i det aktuella landet, och i BNS fall så blir vi debiterade 25% utländsk källskatt på den USA-noterade aktien.

    Vi ser ständigt över vår hantering av utländska innehav för att så snart som möjligt finna en effektivare lösning, men i dagsläget är tyvärr situationen som den är. Vill man undvika att betala 25% utländsk källskatt så måste vi i dagsläget hänvisa till BNS kanadensiska notering, där vi endast blir debiterade 15%.

    Ledsen att jag inte kunde ge er ett positivare svar!

    /Kristoffer, Avanza

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 5, 2015 at 2:40 e m

      Tack för återkopplingen, även om det inte var det svar jag ville ha. 🙂 Jag förstår dock inte hur det verkar dras lägre skatt för Nordnets kunder som precis som jag äger den USA-noterade aktien. Har skillnaden att göra med depåbank?

      Finns det någon sammanställning hos er som kan ge oss småsparare en överblick över vilken källskatt som gäller utländska innehav?

      Mvh

      Svara
    • Avanza says

      maj 6, 2015 at 11:13 f m

      Det var så lite!

      Jag kan däremot tyvärr inte ge ett bra svar på varför det dras 15% hos Nordnet medan vi blir debiterade 25%. Jag har för mig att Nordnet har direktregistrerade innehav på vissa marknader vilket skulle kunna göra skillnad, men som du säger kan det även bero på vilken depåbank de har valt att använda. Med det sagt håller vi på att se över hanteringen av vissa utländska innehav, för att se om vi kan förbättra situationen.

      Vad gäller en sammanställning över utländsk källskatt så har vi ingen sådan, men har man frågor om vilken utländsk källskatt som gäller för ett innehav kan man alltid kontakta oss per telefon eller mail – så tittar vi på det direkt!

      /Kristoffer, Avanza

      Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 6, 2015 at 7:12 e m

      Ok, tack för snabbt svar. Kul att ni ser över hanteringen då jag tror att möjlighet till prisvärd och transparent utlandshandel är en viktigt konkurrensfördel på den marknad ni verkar.

      Svara
  9. Anonym says

    maj 6, 2015 at 10:57 f m

    Långsiktig Investering, hur tycker du man bör agera nu utifrån detta ovan? Är det kanske läge att sälja BNS (NYSE) och köpa från toronto-börsen?

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 7, 2015 at 7:20 e m

      Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska vara ärlig… Det känns inte vidare kul att betala 10% extra i skatt på utdelningen, men samtidigt är jag inte heller överförtjust av tanken att behöva betala mer än dubbelt så högt courtage för aktien på Torontobörsen. Kommer nog ett inlägg i ämnet längre fram.

      Mvh

      Svara
    • Anonym says

      maj 9, 2015 at 9:20 e m

      Sant… oavsett så förändrar detta förutsättningarna rejält. Tveksamt om jag gjort ett köp om jag visste att jag skulle skatta 25%. Och då jag oftast är långsiktig i mina köp så vet jag ju redan nu att jag kommer störa mig på det varje år framöver.. Nej det känns som ett sälj när ett bra läge visar sig. Vad tror du om aktien kortsiktigt? (Dvs. innan nästa års utdelning?)

      En större fråga är dock ifall det verkligen ska behövas att man ska ringa till Avanza för att kontrollera varje utlänskt köp om vilken skattesats som gäller. Borde finnas tydligare riktlinjer.

      Tack för ditt svar, och tack för en jätteintressant blogg!

      //Fred (tidigare anonym)

      Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 11, 2015 at 9:00 e m

      Kul att höra att du uppskattar bloggen! Ja, jag kan hålla med dig om att informationen kring vad som gäller skulle kunna vara mer tillgänglig. Beträffande aktiens utveckling på kort sikt är din gissning förmodligen lika bra som min. 🙂

      Mvh

      Svara
  10. Anonym says

    maj 14, 2015 at 11:17 f m

    "En större fråga är dock ifall det verkligen ska behövas att man ska ringa till Avanza för att kontrollera varje utlänskt köp om vilken skattesats som gäller. Borde finnas tydligare riktlinjer."

    Håller med. Det där borde Avanza upplysa om så man vet i förväg. Det borde få plats på resp akties sida.
    Ta BHP Billiton som nämndes ovan t.ex.. Den finns direktnoterad i Australien och Storbrittanien. Bägge har dessutom ADR i usa och därmed finns det 4 möjliga sätt att äga bolaget. Vad blir källskatten i dessa 4 alternativ? Genom Avanza kan man köpa de 2 adr´sen via webben så det är väl huvudsakligen de som man väljer mellan (pga högt courtage annars).
    Det är dåligt att kunder som trots försök att få fram relevant info får sådana här överraskningar.

    Svara
    • Långsiktig investering says

      maj 26, 2015 at 9:04 f m

      Ja, jag instämmer som sagt. Detta är ett område där Avanza och andra aktörer kan bli bättre. Det hade varit väldigt trevligt att kunna få den här typen av information i förväg.

      Mvh

      Svara
  11. Framtidsplanen says

    juni 16, 2015 at 7:52 f m

    Hej!
    Troligen har du redan sett detta, men idag ändrade Avanza sitt courtage rejält för utlandshandel. För USA-börsen är nu courtaget som lägst $1 och för Toronto-börsen är den 1 CAD. Min första tanke var då att faktiskt göra slag i saken och sälja mina Bank of Nova Scotia ADR för att sen köpa BNS på Toronto-börsen istället. Jag har dragit mig för att göra det då courtagen skulle ätit för stor del av värdet, men med nya prislistan så blir totalkostnaden cirka 0.5% för bytet, något man tjänar igen ganska snabbt på lägre källskatt!

    Svara
    • morr says

      juli 29, 2015 at 2:27 e m

      Fast courtaget är ju 0,5% av hela beloppet. Källskattsbesparingen är ju bara 10 procentenheter på avkastningen. Har en aktierna i en KF så borde väl Avanza se till att en får tillbaka pengarna inom två år?

      Svara

Lämna ett svar till Framtidsplanen Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste kommentarer

  • Daniel H. Komarica om Hur gör du för att inte sälja?
  • Langsiktig Investering om Hur gör du för att inte sälja?

Populära inlägg

  • En närmare titt på kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital En närmare titt på kassaflödet från den löpande verksamheten
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan Gå inte i den kortsiktiga utdelningsfällan – risker med utdelningsinvestering
  • Låt dig inte luras av låga P/E-tal Låt dig inte luras av låga P/E-tal
  • Hur hänger resultaträkning, kassaflödesanalys och balansräkning ihop? En närmare titt på hur kassaflödesanalys, resultat- och balansräkning hänger ihop
  • Förändring av rörelsekapital Betydelsen av förändrat rörelsekapital
  • En närmare titt på kassaflödet från investeringsverksamheten Den viktigaste delen av kassaflödesanalysen
  • Skanska Hur går det för Skanska? En kort genomgång och värdering
  • Pantautomat från Tomra En närmare titt på ytterligare ett norsk bolag – denna gång inom återvinnings- och sorteringsbranschen
  • Ränta-på-ränta effekten är som en snöboll som växer Spara långsiktigt och låt snöbollen göra jobbet
  • Hur ska jag agera nu när börsen faller? Hur ska jag agera nu när börsen faller?
  • Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden Rebalansera hellre din aktieportfölj än att försöka tajma marknaden
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • Vikten av att undvika permanent förlust av kapital Vikten av att undvika permanent förlust av kapital
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Användbara tjänster när man letar efter nyckeltal
  • Låt dig inte luras av ditt genomsnittliga anskaffningsvärde Låt inte ditt GAV påverka dina investeringsbeslut
  • Avkastning för den genomsnittlige Avanza kunden jämfört med SIX Return Index Dags för den genomsnittlige spararen att satsa på index istället för aktier?
  • Alla nyckeltal är inte likvärdiga Om du enbart fick välja ett värderingsmått – vilket skulle det vara?
  • Dåliga anledningar att sälja en aktie Dåliga skäl att sälja en aktie
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Castellum möter Realty Income
  • Peter Lynch Är det dags att sälja nu?
  • Dotterbolaget Huntonits fabrik i Norge Byggma Group – En okänd utdelare med lågt värderat kassaflöde, välfylld kassa och stark huvudägare
  • Vad äger egentligen Långsiktig Investering för aktier? Vilka aktier äger egentligen Långsiktig Investering?
  • Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest Köp inte cykliska bolag när de tjänar som mest
  • Se till att få tillbaka den utländska källskatten
  • Capacent En närmare titt på ytterligare en nordisk högutdelare – Capacent
  • Så här såg Avanzas site ut när det begav sig Analys av nätmäklaren Avanza
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Hennes & Mauritz H&M – Ett exempel på styrkor och svagheter hos den svenska ägarmodellen?
  • Nilörngruppen En intressant portföljkandidat på en överlag högt värderad börs
  • Flera mer eller mindre likaviktade sätt att slå OMXS30GI och OMXS30
  • Tjänsteutbud per land - Nordnet Nordnet börsens sämsta bolag? – fortsatt analys av Nordnets verksamhet
  • En hiss från KONE En närmare titt på ett his(s)nande bolag från Finland – Hisstillverkaren KONE
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Fördelning omsättning Coca Cola Analys av Coca Cola
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • Balansräkningens utveckling - Fortum Fortum av idag – Ett bolag beroende av priset på el och Putins välvilja
  • Min aktieportfölj Ytterligare två aktieinnehav
  • Sent ska syndaren vakna - mitt investeringsmisstag i TeliaSonera Sent ska syndaren vakna – min investering i TeliaSonera
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • En av Polaris populära motorcyklar Victory 1200cc Analys av det Nordamerikanska bolaget Polaris Industries – Ett innovativt och lönsamt kvalitetsbolag med tillfälliga problem?
  • Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet Gräset är inte alltid grönare på andra sidan investeringsstaketet
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte

Etiketter

aktieanalys Aktieportfölj aktier Allmänt om investering Analys Atea Atlas Copco Bank of Nova Scotia Beijer Alma Bevakningslistan BHP Billiton Bonheur Börsnedgång Castellum Chevron Coca Cola Data respons Deere & Co Fortum Fritt kassaflöde Försäljning Handelsbanken indexfonder Industrivärden Inköp Investeringskriterier Investeringsprocess investeringsstrategi Johnson and Johnson Kassaflödesanalys kvartalsrapport långsiktig sparande McDonalds Mekonomen Månadsrapport Nolato Risk Sampo TeliaSonera Utdelning Utdelningsinvestering Utdelningsjämförelse Utdelningstillväxt Värdering Walmart

Sök på bloggen

Flest kommentarer

  • När är kvalitetsaktier rimligt prissatta?
  • Ytterligare en rond i avkastningsjämförelsen utdelarnas kamp Ytterligare en rond i utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en svensk kvalitetsbank
  • En kamp mellan två utdelningsgiganter Utdelarnas kamp – En utdelningsaristokrat mot en nordisk försäkringsjätte
  • Kassaflöde från verksamheten i förhållande till Capex (investeringar) och utdelning under perioden 2007-2016 - Nordnet Dags att köpa en av de ledande nätmäklarna i Norden?
  • Se upp för hög källskatt på utdelningen i fallet Nova Scotia Bank
  • Hur ger man sitt barn “rätt” ekonomiska förutsättningar?
  • Skjuter den som sparar livet framför sig?
  • Varför jag som regel avstår preferensaktier
  • När föddes ditt aktieintresse?
  • Hur många bolag består din utdelningsmaskin av?
  • De svenska storbankerna - SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken Svenska banker bland de mest lönsamma och välkapitaliserade i världen?
  • Har de gyllene bågarna förlorat sin lyster?
  • Är kanadensiska storbanker något att ha?
  • Fördelar med den amerikanska utdelningsmodellen?
  • Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar Det har hänt lite sedan sist – Inköp och omplaceringar
  • Har tiden kommit ikapp denna utdelningsaristokrat?
  • Analys av världens största diversifierade råvarubolag
  • Rondvila i utdelarnas kamp Rondvila i utdelarnas kamp
  • Ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar-i-livet Tankar och funderingar kring att ge sina barn rätt ekonomiska förutsättningar i livet
  • Nolato En närmare titt på en av mina favoriter på Mid Cap – Koncernen Nolato
  • HiQs omsättning fördelad på branscher de senaste 12 månaderna Ett stabilt växande bolag som är väl positionerat för att ta till vara på digitaliseringens möjligheter?
  • Duellerna fortsätter i utdelarnas kamp! Äntligen dags för ytterligare en rond i utdelarnas kamp – Investor möter Industrivärden
  • Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckligare? Vad gör oss som redan är lyckligt lottade lyckliga?
  • Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål Fokusera mindre på andra och mer på att nå dina långsiktiga avkastningsmål
  • Ytterligare exempel på varför det är viktigt att behålla balansen för den långsiktiga avkastningen
  • Fortums senaste delårsrapport och lite egna funderingar
  • En investerares bekännelser del 1: Köp ett bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst En investerares bekännelser del 1: Köp bra bolag som du förstår, men inte till vilket pris som helst
  • Bättre än fågel i handen än tio i skogen
  • Utdelningsaktier vs indexfonder – Rond 1
  • Se över din courtageklass, det kan löna sig
  • Uppföljning av vår resa mot ekonomiskt oberoende Hur långt har vi kommit på vår resa mot ekonomiskt oberoende?

Arkiv

  • december 2020 (1)
  • september 2020 (2)
  • mars 2020 (1)
  • oktober 2019 (1)
  • september 2019 (2)
  • juli 2019 (1)
  • juni 2019 (2)
  • maj 2019 (2)
  • april 2019 (1)
  • januari 2019 (2)
  • december 2018 (4)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (4)
  • september 2018 (5)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (4)
  • juni 2018 (5)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (4)
  • mars 2018 (5)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (4)
  • december 2017 (5)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (4)
  • september 2017 (5)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (4)
  • april 2017 (5)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (6)
  • december 2016 (5)
  • november 2016 (7)
  • oktober 2016 (9)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (4)
  • juli 2016 (5)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (6)
  • april 2016 (6)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (7)
  • januari 2016 (6)
  • december 2015 (7)
  • november 2015 (8)
  • oktober 2015 (7)
  • september 2015 (6)
  • augusti 2015 (7)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (9)
  • april 2015 (10)
  • mars 2015 (10)
  • februari 2015 (11)
  • januari 2015 (12)
  • december 2014 (13)
  • november 2014 (15)
  • oktober 2014 (16)
  • september 2014 (11)
  • augusti 2014 (15)
  • juli 2014 (16)
  • juni 2014 (15)
  • maj 2014 (14)
  • april 2014 (17)
  • mars 2014 (18)
  • februari 2014 (15)

Kategorier

Disclaimer

På bloggen framför jag mina högst personliga åsikter och funderingar. Jag har som målsättning att inspirera och informera, men det kan förekomma faktafel och mina bedömningar kan vara mer eller mindre rätt. Alla som tar ekonomiska beslut baserat på vad som skrivs här på bloggen gör så på eget ansvar.



Det finns möjlighet för den som vill att kommentera det som skrivs här på bloggen, vilket jag uppskattar. Var och en har dock ett eget ansvarar för det man skriver och att man håller meningsutbytet på en respektfull och trevlig nivå. Jag kommer att radera kommentarer som uppenbart är kommersiella eller av kränkande natur.

Copyright © 2021 · Långsiktig Investering powered by: Magazine Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in