För den som inte är alltför bekant med snabbmatsjätten så är McDonalds världens största snabbmatskedja med nästan 35 000 restauranger utspridda i 118 länder med ett omfattande distributionsnätverk för att serva dessa. McDonalds införskaffar restauranger på strategiska lägen och säljer ett etablerat koncept med starkt varumärke till franchisetagare. Konceptet vidareutvecklas (menyer, inredning etc), franchisetagarna utbildas och varumärket förvaltas med hjälp av en enorm reklambudget. Snabbmatskedjan får sedan merparten av sina intäkter från franchisetagarna. Senaste tiden har emellertid McDonalds haft det motigt och då främst på den amerikanska marknaden, men även i Asien och Europa. Kedjan upplever, som jag skrivit tidigare, motvind på flera fronter för tillfället:
- I USA har McDonalds på grund av stenhård konkurrens, hälsotrenden, röriga menyer och protester kring minimilöner tappat mark i mer än ett år nu.
- I Kina har försäljningen backat rejält efter leverantörsskandalen (ompaketering av gammalt kött) och kedjan räknar med stora kostnader för att reparera skadan framöver.
- Ryssland och Ukraina har sänkt försäljningen inom Europa-segmentet där McDonalds restauranger stängts ner på grund av sanitära skäl, men även den viktiga marknaden Tyskland har gått knackigt på sista tiden.
Kan det vara så att hälsotrenden och nya preferenser hos konsumenter har börjat erodera McDonalds breda vallgrav? Innan vi drar några långtgående slutsatser låt oss först titta på hur vinst- och omsättningsutvecklingen sett ut under perioden 2005-2015.
Av grafen ovan kan vi se att vinsttiilväxten stannat av de senaste åren och att vinsten sjönk tillbaka till 2010 års nivå trots återköp. Omsättningen har inte fallit nämnvärt, men planat ut ordentligt sedan 2011.
Utvecklingen de senaste åren visar på att verksamhetsmodellen inte är lika lönsam som tidigare och att satsningarna för att öka kundgenomströmningen inte varit en framgång. Konsumenternas ökade preferens för hälsosammare alternativ och mer trendig mat har uppenbarligen gjort att hamburgare inte säljer lika bra som tidigare. Dessa trender kommer med all sannolikhet att fortsätta sätta press på branschen som helhet och McDonals i synnerhet.
Det fria kassaflödet har med marginal täckt utdelningen sedan 2005 och fram till 2011 men sedan har gapet minskat betydligt. Idag är utdelningsandelen 73% av det fria kassaflödet jämfört med 32% 2005. Fritt kassaflöde är de pengar som blir över efter att McDonalds förbrukat de likvida medel som behövs för att bedriva den löpande verksamheten och för att skapa avkastning genom investering.
För att skapa en ännu bättre uppfattning kring hur hållbar finansieringen
Det råder inga tvivel om att McDonalds lönsamhet inte är densamma som i början av seklet, men bolaget har lyckats anpassa sig flera gånger genom sin långa historia.
För att få fart på tillväxten måste McDonalds öka den jämförbara försäljningen och gästtillströmningen i befintliga restauranger inom de etablerade marknaderna Europa och USA. Hittills tycker jag att bolaget sökt alltför konventionella lösningar på den allt tuffare konkurrensen och nya mattrender. De åtgärder som implementerats har inte haft önskad effekt och McDonalds tappar gentemot konkurrenterna på de två viktigaste marknaderna. Jag tror att snabbmatskedjan behöver nå min och senare generationer (1980-talister till 2000-talister) för att verkligen få fart på tillväxten igen.
Hej har du varit intresserad av att titta på IBM eller Microsoft?
Jag har tittat lite på båda bolagen, men jag har svårt att bedöma hur pass väl positionerade de är för framtida vinsttillväxt. Jag undviker som regel IT-bolag då branschen de verkar i är så pass föränderlig och svår att förutspå.
Bra genomgång! En fråga i sammanhanget är om varumärket är en belastning, att de förknippas så mycket med billig skräpmat att premiumsatsningen inte slår. Men visst McD har klarat kriser förr!
Tack! Ja, det är onekligen en risk. Tror att McDonalds kommer att fortsätta att tjäna pengar, men jag har svårt att se att de kommer att lyckas återgå till till de historiskt höga lönsamhetsnivån närmaste åren.
Jag är skeptisk till McDonalds och tror att det finns en risk att de slutar som Pripps Blå.
Man har haft en dominerande position men man arbetar på en marknad där kunderna uppskattar variation. Norra infarten till Uppsala är ett bra exempel på vilken utmaning McDonalds står inför i många länder. Förut var det i princip McDonalds och något till bolag som låg vid infarterna men numera [inlägget avbryts då jag insåg att jag skrev följande i december förra året]
*****************Gammalt inlägg*****************************
Jag skulle nog säga att McDonalds största problem är att franchisemarknaden allt mer differentieras.
För 5 år sedan i Sverige och 15 år sedan i USA var det sannolikt att McDonalds var antingen den enda restaurangen eller en av två restauranger vid en motorvägsavfart eller stor korsning.
Vid "fyra mackar" i Uppsala (korsning utefter E4:an) var det till exempel McDonalds och Max som det fanns att välja på.
Motsvarande korsning numera är norra påfarten och under höstan har man förutom Max byggt McDonalds, Chop chop, Subway och jag tror även att Pizza Hut öppnar där. 3 minuter bort i Gränby centrum ligger även Burger King.
Det här påminner i mina ögon en hel del om Pripps Blå i slutet på 90-talet. Man var ett dominerande val till ett rimligt pris men när marknaden öppnades upp och differentierades föll marknadsandelen då folk uppskattade variationen.
**************************Slut gamla inlägget**************************
Så det enda jag kan komplettera med är att det nu är bekräftat att Pizza Hut också öppnar där.
Jag håller med dig Aktieingenjören, är även Uppsalabo sen 25 år tillbaka och sett denna utveckling. Det är några gånger i månaden jag väljer att äta skräpmat av diverse anledningar och från att ha haft MCD som en favorit är det istället nu det sista man väljer. Man ska även lägga till funktion onlinepizza som konkurrerar i stadsmiljön dock inte vid motorvägarna. Personligen tycker jag också MCD har kass personal då man oftast anställer unga ointresserad människor som har en träffsäkerhet på ordrar på 50%. Kanske är liknande på andra företag i branschen men detta var endast mina personliga små tankar kring MCD Uppsala. Något annat är väl deras kvalitet på maten som tappat mot samtliga konkurrenter men även det är en högst personligt tycke. Tummen ner för MCD.
Ja, konkurrensnivån är helt klart en annan än under McDonalds storhetstid. Något som talar för att McDonalds kan fortsätta att tjäna pengar är att kedjan var "first to market" och på så sätt har många av de bästa lägena runt om i världen. Tror dock inte att McD kan upprepa den historiskt höga utdelningstillväxten med tanke på den allt tuffare konkurrensen som kommer fortsätta att sätta press på marginalerna. Konsumenterna har nog som sagt högre krav idag än för 10 år sedan.
Tack för ytterligare en bra genomlysning!
Jag är själv aktieägare i Mcdonald's och är väl inte helt imponerad över utvecklingen de senaste åren.
Men precis som du skriver så faller marginalerna från väldigt höga nivåer och det är inte första gången Mcdonald's haft det tufft men ändå rett ut situationen.
Den pågående hälsotrenden och det faktum att det av någon anledning alltid är populärt att gnälla över Mcdonald's koncept och mat så är jag rätt övertygad om att de har en tuff period framför sig i Europa och US.
Men man ska inte glömma bort att kedjan är i särklass störst i världen (119 länder) och serverar 68 miljoner måltider per dag! Även den minsta justering av utbudet kan ge enorma effekter.
Att vara världsledande har även andra positiva effekter. Med en växande medelklass i Asien och Afrika så finns det en enorm potential, speciellt i Afrika där Mcdonald's endast är representerade i några få länder. De kulturella skillnaderna oroar mig inte speciellt – det räcker med att gå in på ett Mcdonald's i New Delhi och det är fullsatt trots att det inte går att hitta ett spår av kossa på menyn..
Mvh//Cm
Tack! Alltid kul att höra. Exakt, för även om McDonalds upplevt några tuffa år, så är lönsamheten bland de högsta i branchen.
Ja, vi som aktieägare får hoppas att den växande medelklassen i utvecklingsländerna kan komma att till viss del kompensera för vinst- och omsättningstappet i USA och Europa framgent.
Som kuriosa kan jag nämna att McD kan möta hård konkurrens i Afrika. Famous Brands har t.ex. köpt upp Nigerianska McD-klonen Mr Biggs, se länken: http://www.famousbrands.co.za/news_articles/2013/famous_brands_mrbiggs.php
Min lilla tes är att Famous Brands ligger bättre till för snabbmat i just Afrika pga: "First mover", nyttigare och fler koncept och starka lokala varumärken. Afrika är mkt intressant men just nu tror och hoppas jag att Famous Brands plockar de bästa lägena 🙂
Spännande! Ser onekligen ut som att MCD kommer få det tufft i Afrika, men jag hoppas självklart att McD kan plocka de bästa lägena. Må bästa snabbmatskedja vinna! 😉
Det företag som kommer att kunna erbjuda nyttigare, fräschare hamburgare med hög kvalitet har framtiden för sig. Det ställs högre krav idag än vad McDonald's kan erbjuda.
Ja, det återstår att se om McDonalds, som så många gånger förr, kan anpassa sig till rådande trender och samtidigt behålla sin höga lönsamhetsnivå.
Mvh
BHPs avknoppade bolag handlas tydligen på börsen i Sydney från och med idag… Jag har lite ADR, men inte sett till något annat. Vet du nåt?
/H
Vi kan förvänta oss bli tilldelade aktierna i slutet av maj som absolut tidigast och någon gång i början av juni som senast. Jag kommer nog återkomma med ett inlägg i ämnet.
Tack för grävandet! Kul!
/H
Tack själv för att du följer bloggen
Är spontant skeptisk till McDonalds (liksom Coca Cola) eftersom det känns som bolag som har sin storhetstid bakom sig. De har varit extremt dominerande aktörer och tjänat enorma pengar på detta. Men som påpekats ovan har konkurrensen i snabbmatssegmentet skärpts ordentligt och McDonalds hela koncept känns vid jämförelse med många nyare kedjor rätt trist. Tror vi får se marginalpress och begränsad omsättningstillväxt ett tag framöver.
Ja storhetstiden är nog över och risken är att den negativa trenden kommer att hålla i sig ett tag. Jag hoppas dock som aktieägare att McDonalds kan lyfta sitt koncept och bibehålla sin nuvarande lönsamhetsnivå som ändå är hög jämfört med konkurrenterna.
Vet du/ni om det finns någon bra sida för att se amerikanska bolags rapportdatum?
Oj, bra fråga jag brukar använda mig av Feedly, Avanza och Seeking Alpha-appen för att inte missa någon rapport, men det finns säkert bättre sätt. 🙂
Har du funderar över att göra en analys på Wells fargo eller U.S. Bancorp? Såg nämligen att att dem handlas mellan P/E 13-14 dock tror jag inte du kommer gilla direktavkastning som bara är på 2,2-2,7% fast den är under 50% av vinsten. En okej VPA på en 5 års period.
Tack för tipsen! Jag har inte funderat i de banorna tidigare, men jag skriver upp dem i min lista över analyskandidater. Framförallt Buffett's bank skulle kunna vara en intressant kandidat.
Anledningen att jag blev intresserad av dessa var just därför Buffet äger dem, sen såg jag att Buffet ökade i flera bolag nu i Maj bland annat dessa 2 som ser intressanta ut.