Den globala försäljningen minskade med 2,2% under november månad, vilket var mer än marknaden hade förväntat sig och aktien backade nästan 4% på beskedet.
Främsta anledningen till att den globala försäljningen minskade så pass mycket finner vi i USA, där försäljningen sjönk med hela 4,6% under den gångna månaden jämfört med samma månad förra året. McDonalds problem på sin hemmamarknad verkar mer allvarliga än jag tidigare trott. Hälsotrenden och konkurrensen slår hårt mot bolagets försäljning som är den sämsta på ett årtionde.
I McDonalds största marknad – Europa, backade försäljningen med 2%. Främst utvecklingen i Ryssland, men även i Frankrike och Tyskland tyngde.
I Asien backade försäljningen med 4% i spåren av leverantörsskandalen.
- I USA har McDonalds på grund av stenhård konkurrens, hälsotrenden, röriga menyer och protester kring minimilöner tappat mark i mer än ett år nu.
- I Kina backar försäljningen rejält efter leverantörsskandalen (ompaketering av gammalt kött) och kedjan räknar med stora kostnader för att reparera skadan. McDonalds räknar med att VPA kommer minska med ca 0,07-0,10 dollar i nästa kvartal till följd av skandalen.
- Ryssland och Ukraina sänker försäljningen inom Europa-segmentet där McDonalds restauranger stängts ner på grund av sanitära skäl.
Som att inte detta var nog meddelade McDonalds att den starka dollarn kommer att ge negativ påverkan på 0,07-0,09 dollar per aktie i nästa kvartal.
- Modernisering och förbättring av McDonaldsupplevelsen (varumärke, restauranger, menyer och kundbemötande).
- Förkorta och förenkla beställnings- och betalningsprocessen med ny teknik såsom mobil, webb och betallösningar.
- Kraftsamla och använda befintliga resurser effektivare för att realisera punkterna ovan.
Kanske behöver McDonalds en ny ledare utifrån med nya idéer och perspektiv?
Jag hoppas att aktien fortsätter sin resa nedåt närmaste tiden så att jag får tillfälle att öka mitt innehav. Vad är din syn på McDonalds efter senaste tidens fortsatta motgångar?
Ha en trevlig dag!
Den största faktorn som är negativ mot McDonalds är nog att människor börjar bli mer o mer hälsosamma. Så länge McD kan hänga med och bredda sitt utbud är det nog inga problem. Jag själv äger Coca Cola och det är samma där.
Ja, McDonalds har ju historisk sett lyckats anpassa sitt utbud efter rådande trender med framgång. Tror även man lyckas denna gång, även om det kanske krävs en ny VD först.
Mvh
Jag skulle nog säga att McDonalds största problem är att franchisemarknaden allt mer differentieras.
För 5 år sedan i Sverige och 15 år sedan i USA var det sannolikt att McDonalds var antingen den enda restaurangen eller en av två restauranger vid en motorvägsavfart eller stor korsning.
Vid "fyra mackar" i Uppsala (korsning utefter E4:an) var det till exempel McDonalds och Max som det fanns att välja på.
Motsvarande korsning numera är norra påfarten och under höstan har man förutom Max byggt McDonalds, Chop chop, Subway och jag tror även att Pizza Hut öppnar där. 3 minuter bort i Gränby centrum ligger även Burger King.
Det här påminner i mina ögon en hel del om Pripps Blå i slutet på 90-talet. Man var ett dominerande val till ett rimligt pris men när marknaden öppnades upp och differentierades föll marknadsandelen då folk uppskattade variationen.
Det är helt klart så att konkurrensen har ökat inom branschen både här och i USA. Jag är övertygad om att snabbmatskedjorna måste slåss hårdare för att locka till sig kunder idag än bara några år sedan.
Jag tror dock att McDonalds har främst fyra fördelar i denna kamp:
– Ett av de starkaste varumärkena i världen
– Restauranglägen som slår de flesta konkurrenters. Genom att ha varit först ut har de kunnat säkra fina lägen för sina restauranger.
– En beprövad och lönsam franchisemodell
– Storskalighetsfördelar som få konkurrenter kan matcha
Med detta sagt, tror jag inte att den otroliga vinst- och utdelningstillväxt som McDonalds haft historiskt kommer att återupprepas, utan att aktieägarna får vänja sig vid en mer maklig tillväxttakt framöver.
Mvh
Din sajt har seglat högt upp på min blogg-topplista! Bra innehåll. Tack för allt arbete med den!
Alltid lika kul och motiverande att höra att bloggen uppskattas!
Mvh
Tog en titt på alternativ till MacD och kunde konstatera att det verkade som om hela segmentet var väldigt högt prissatt oberoende om man krängde burgare,kyckling,pizza eller andra former av snabbmat. P/B på 7-10 var inte ovanligt.
Jag håller mig borta tillsvidare och väntar på en nedgång på bred front och sen tittar jag på nytt.
Riktigt bra blogg förresten och varierande och bra inlägg!!
P.
McDonalds hör visserligen till de lägre värderade bolagen i branschen, men jag vill se ytterligare nedgång i aktien innan jag överväger att öka.
Kul att höra att du uppskattar bloggen!
Mvh
När jag besöker McDonald's imponeras jag ofta över vilka oerhörda kundflöden de har både inne i restaurangen och i Drive-Thrun. Och detta nästan oavsett dag och tid på dygnet, vilket jag kan observera då jag bor nära en McD-restaurang. Marknadsföringen måste man ju också säga är second-to-none och även om maten självklart inte är nyttig så fyller den verkligen sin funktion. Konceptet är tillgängligt, snabbt, gott och prisvärt. Jag tror säkert att hälsotrenden i västvärlden kan innebära en del utmaningar, men dels finns möjligheten att anpassa utbudet, och dels finns den effekt som jag läste om i Businessweek (tror jag det var) som skrev en artikel om Cinnabon (amerikanskt företag som säljer enorma, oerhört onyttiga, men underbart goda kanelbullar), som hade experimenterat med kalorisnålare varianter av sina bullar (deras standardbulle tror jag ligger på ca 800 kcal styck!) men kommit fram till att kunderna ville inte ha det. Man gick inte till Cinnabon för att äta något nyttigt, utan man gick dit för att unna sig något gott. Jag tänker att McDonald's delvis är i samma sits. Man äter inte där för att det är nyttigt, utan för att det är tillgängligt, gott, snabbt och prisvärt. Kombinerat med lite bättre nyttiga menyalternativ så är det ett svårslaget koncept. Varumärke, storskalfördelar och prime locations är även enligt mig stora värden i bolaget.
Min personliga bedömning är att McD är köpvärt upp till ca 85 USD, så vi var ganska nära varandra i bedömningen där.
Vänligen,
Mr Pennypacker
Intressanta iakttagelser, kan inte annat än att hålla med. Har också suttit och förundrats över hur effektivt de hanterar det ständiga inflödet av kunder.
McDonalds till ett pris kring 85 dollar blir en bra affär på lång sikt.
Tack för att du delade med dig.
Mvh