McDonalds rapporterade resultatet för det tredje kvartalet i dagarna. Rapporten var en av de sämre på senare år. Nedan tänkte jag presentera lite nyckeldata från rapporten i förhållande till samma kvartal 2013 och mina egna reflektioner.
-Omsättningen uppgick till 6 987 miljoner dollar vilket är en minskning med 4,5% (7 323).
-Nettoresultatet landade på 1 068 miljoner dollar (1 522) en minskning med nästan 30%.
- McDonalds dömdes att betala motsvarande 0,26 per aktie i ytterligare skatter, något som är en engångskostnad.
- Leverantörsskandalen i Kina hade en negativ påverkan på vinsten motsvarande ca 0,15 dollar per aktie.
- Ryssland och Ukraina sänker försäljningen inom Europa-segmentet där McDonalds restauranger stängts ner på grund av ”sanitära skäl”.
- Tuff konkurrens främst i USA som fortsätter att tynga McDonalds lönsamhet. Ett försäljningstapp på 1,5% på grund av lägre gästtillströmning och försäljning i befintliga restauranger.
- Den 18 september ökade McDonalds utdelningen med 5% för det trettionionde året i rad.
- McDonalds gav tillbaka 4,6 miljarder dollar till aktieägarna och bolaget planerar att lägga någonstans mellan 18-20 miljarder dollar på återköp och utdelning under perioden 2014-2016.
- McDonalds fortsätter att öppna och renovera restauranger. Målet är att öppna 1500 och renovera 1000 restauranger i år.
- McDonalds kommer att satsa på att utöka andelen franchise-restauranger främst utanför USA.
För att få fart på VPA-tillväxten ordentligt måste McDonalds öka den jämförbara försäljningen och gästtillströmning i befintliga restauranger inom de etablerade marknaderna Europa och USA. Bolaget har medgivit att man inte lyckats tillräckligt bra inom ovan nämnda områden och har med anledning av detta tagit fram tre specifika strategier för öka sin relevans hos kunden:
- Modernisering och förbättring av McDonaldsupplevelsen ( varumärke, restauranger, menyer och kundbemötande).
- Förkorta och förenkla beställnings- och betalningsprocessen med ny teknik såsom mobil, webb och betallösningar. McDonalds har med anledning av detta anslutit sig till Apple Pay.
- Kraftsamla och använda befintliga resurser effektivare för att realisera punkterna ovan.
Det sämsta i rapporten är den sjunkande jämförbara försäljningen. McD har så många resturanter att de nyöppna inte kan kompensera längre.
Jag är nyfiken på att se försäljning för McCafe kontra de vanliga resturanterna. Bra ide att teama up med Kraft för att få ut McD-kaffe i affärerna. Det kanske kan få upp folks ögon för McD prisvärda ovh goda kaffe.Jag vill se mer McCafe!
En anna del som jag hade velat hört mer om och som jag tror McD måste göra för att lönsamheten (efter eventuellt höjda löner) är automatisering. Ersätta arbetskraft av robotar. Läste att de hade planer för detta och testade i någon resturant mem inte hört mer om det sen?
Jag är också sugen på att köpa mer, kring 85-90$.
Förlåt för stav- och slarvfel i texten. Borde lägga mig!
Det är ingen fara, alla har vi sådana stunder ibland.
Håller med om att det hade varit intressant att få mer information kring McDonalds kaffeförsäljning inom detaljhandeln i samarbete med Kraft Foods, men också ute på de egna restaurangerna och de fristående kaféerna.
Automatiseringsambitionerna har jag inte hört eller läst om, men det låter inte helt orimligt med tanke på verksamhetens karaktär och nuvarande struktur. Ska se om jag kan luska fram någon information kopplat till McCafé och automatiseringen.
Aldrig att jag skulle säga att McD har höga Moats, de är en av resturang företag med sämre rykte , de är väl etablerade och har en ordentlig marknadsandel, men jag tror McD har haft sin resa och att de kommer bli svårare för dem på senare tid. Jag har faktiskt en positivare bild av KO än av McD, och det går inte speciellt bra för dem heller.
Gillar starkt din blogg 🙂
låter som att du säger att de har höga moats enligt mitt inlägg, det menar jag inte. Men så resonerar marknaden enligt mig vilket jag tror de har förlorat :))
Konkurrensen har blivit betydligt tuffare i USA och bolaget växer inte som förr, vilket senaste rapporterna visat, men att likställa det med att de inte har konkurrensfördelar sett till samtliga marknader är att dra för långtgående slutsatser enligt min mening.
Roligt att du uppskattar bloggen förresten!
Tack för sammanfattning! Jag tror det kan bli motigt men om tio år kan man nog se tillbaks på en bra placering om man är långsiktig. Att ett företag med "dåligt rykte" lyckas över tid så bra tyder på en viss moat tycker jag 🙂 sen måste man väga i annat såklart också men jag tror inte man behöver oroa sig över McD framöver. Jag behåller mina aktier.
Trevlig helg
/Frösöfrasse
Roligt att höra att du uppskattade inlägget!
Ja, bolag som McDonalds har en förmåga att övervintra svåra tider och komma ut starkare på andra sidan. Ett starkt varumärke, världens mest omfattande nätverk av snabbmatsrestauranger med tillhörande distributionsnätverk och en beprövad franchisemodell, gör att jag tror att McDonalds kommer rida ut även denna storm.
McDonalds kan också liknas vid ett globalt fastighetsbolag då de äger mark och fastigheter i kommersiellt eftertraktade lägen runt om i världen.
Tror inte att man ska underskatta hälsotrenden där Donkens burgare inte direkt passar in.
Å andra sidan äter jag likt förbannat själv på Donken.
Kan de uppdatera och modernisera sitt koncept blir det säkert bra. Tror däremot att den kraftiga tillväxten har varit och att det blir en lugnare resa framöver.
Tack för en lysande sammanställning av McDonalds rapport.
Jag gick själv in i aktien tidigare i år och hade väl planerat att successivt öka mitt innehav men nu är jag mer avvaktande då jag tror att kräftgången ännu inte är över. Precis som MangoldX kommenterar ovan så tror jag inte man ska underskatta den pågående hälsotrenden och med rådande dollarkurs tycker jag nog att aktien blivit något för dyr. Jag kommer dock sitta kvar med mitt innehav då utdelningsuthålligheten är stabil.
Tack, kul att höra!
Jag håller med er båda om att man som aktieägare inte kan räkna med någon stark organisk tillväxt för McD framöver, men återköp, fortsatt expansion och en högre andel franchiserestauranger kommer att leverera VPA-tillväxt på lång sikt.
Funderade själv, innan jag fick barn, över vilka som egentligen åt på McD. Förstår dock nu varför många barnfamiljer väljer att äta där trots rådande hälsotrend – det går fort att få maten, barnen gillar maten och leksaken och lillkillen kan stöka utan att vi behöver skämmas.