Nu har ytterligare en utdelning trillat in på kontot närmare bestämt 130 kr som mina 62 st aktier i Coca Cola inbringat.
Jag ser Coca Cola som ett av mina mer defensiva innehav med ett kassaflöde som få bolag kan matcha där verksamheten kräver väldigt lite investeringar för att generera ett positivt kassaflöde. Tillväxten har dock visat sig vara något av bolagets akilleshäl den senaste tiden. Sett över de tre senaste åren har vi följande utveckling att se tillbaka på:
-Omsättningen har ökat med knappt 1% vilket är betydligt lägre än genomsnittet om vi tittar på perioden 2004-2014 som är kring 9% årligen.
-Vinsten har i princip stått stilla jämfört med den genomsnittliga årliga ökningen på ca 7% för perioden 2004-2014.
-Vinstmarginalen har under perioden stått stilla och legat i intervallet 18,31-18,8%. Här har det varit en gradvis minskning från 22% 2004 till nedre spannet av 18%-nivån 2014.
-Vinsten per aktie har ökat med ca 3% totalt de senaste tre åren vilket kan tyckas konstigt med tanke på att omsättningen enbart ökat med knappt 1% och att marginalerna samtidigt backat något under samma period. Svaret finner vi sannolikt i de återköp som gjorts. För hela perioden 2004-2014 har den genomsnittliga VPA-ökningen per år varit på nästan 8%.
-Utdelningstillväxten har visserligen legat kring 8% i genomsnitt per år, men utdelningsandelen har samtidigt ökat med 14% de senaste tre åren. För perioden 2004-2014 som helhet har den genomsnittliga årliga utdelningstillväxten legat kring 9%.
Tror att det fortfarande finns en hel del tillväxt för Coke och deras sockerrika läskeblask i utvecklingsländerna framöver. Dessutom har man nu ju dessutom diversifierat sig iväg även mot mer nyttiga produkter. Tycker dock at Pepsi har gjort en bättre resa i den riktningen (t ex Tropicana juice) om jag ska vara ärlig. Utan att ha kollat ett smack på nyckeltal så känns Pepsis strategi som något som kan bli mer lyckosam i framtiden.
Tror dock även att Coke är ett bra bolag som kommer att gå bra på sikt.
Helt klart finns det potential för tillväxt i utvecklingsländerna då USA och Europa fortfarande står för ca 65% av intäkterna.
Visst är det så att KO har breddat sin produktportfölj, men trots det utgörs fortfarande mer än hälften av Coca Colas försäljning av kolsyrad läskedryck.
Att göra sig av med den egna buteljeringsverksamheten och enbart använda sig av partners på lokala marknader skulle kunna vara ett annat sätt att höja lönsamheten.
Överlag tycker att Coca Cola är ett högkvalitativt bolag och jag tror att bolaget kommer att kunna leverera en stabilt stigande avkastning i många år framöver om man köper aktien till ”rätt” pris.
Håller med om att Pepsi har en mer diversifierad produktportfölj, men deras balansräkning är tunnare och de har inte samma konkurrensfördelar som KO inom segmentet för läskedryck.