Lojalitetsprogram
Starbucks har ett omfattande lojalitetsprogram som heter My Starbucks Rewards med 8 miljoner aktiva medlemmar. Lojalitetsprogrammet belönar trogna kunder och ger samtidigt Starbucks möjlighet att samla in information om sina kunder så att de kan skräddarsy erbjudanden och information om nya produkter.
Kortprogram
Starbucks har ett utbrett och framgångsrikt kortprogram samt ett betydande presentkortsprogram. En tredjedel av alla betalningar görs via någon form av kort.
Mobilapp
Starbucks har en mobilapp som är den populäraste i branschen som gör det enkelt för kunderna att betala. I höst kommer Starbucks också att lansera ett nytt koncept som gör det möjligt för kunder att med sin Starbucks-app beställ i förväg för att sedan gå in i butiken och hämta sin beställning. Kunden ska även kunna ändra en redan lagd order via appen.
Efter att ha tagit del av Starbucks telefonkonferens är jag övertygad om att bolaget kommer att kunna fortsätta växa framgent, men det återstår att se om den historiskt höga tillväxtnivån kan upprätthållas framgent.
Med den värdering som Starbucks har vill det till att de visar stark tillväxt.
Vilken tillväxt räknar du med för att se om aktien är köpvärd?
Jag gör en samlad bedömning utifrån vilken utdelningstillväxt jag anser rimlig i det här fallet 16% och vilken VPA jag ser som hållbar. Med andra ord behöver VPA-tillväxten vara kring 16% för att min prognos på lång sikt ska var hållbar. Starbucks kan klara några år med lägre VPA-tillväxt utan att utdelningen är hotad då utdelningsandelen fortfarande är relativt låg.