McDonalds har haft det tufft i USA på senaste tiden med minskad försäljning sedan slutet på föregående år. Se följande inlägg angående försäljningen för årets första månader.
Som ett led i att modernisera sin verksamhet testar McDonalds just nu konceptet ”bygg din egen hamburgare”. Kunder får med hjälp av surfplattor välja allt från dressing till hamburgerbröd. Enligt ansvariga på McDonalds har testen hittills varit en succé och man kommer därför att expandera testerna att omfatta fler restauranger. Det rör sig om allt från
5-100 hundra restauranger som kommer att testa det nya konceptet i USA den närmaste tiden enligt McDonalds. (Länk till källa)
Något storskaligt införande av konceptet kommer det inte att bli den närmaste tiden. Att rulla ut detta nya konceptet i större skala skulle inte vara som att lansera en ny hamburgare, utan skulle kräva ombyggnation i samtliga restaurangers kök. Franchisetagarna skulle behöva övertygas, då de förmodligen skulle behöva stå för anpassningskostnaderna.
McCafé
Sedan några år tillbaka har också McDonalds satsat på att ta en större del av den totala ”frukostmarknaden” genom sin satsning på kaffe i alla dess former. I USA är McCafé en produktlinje som infördes 2009 på McDonalds restauranger, medan McCafé ofta är ett separat område eller helt fristående restaurang på övriga marknader. Man skulle kunna tro att USA var först ut med konceptet men så var inte fallet.
Fick en fråga av en läsare om vad jag ansåg om just McCoffe, tyvärr försvann svaret och inlägget av någon oklar orsak, så jag tänkte svara här istället.
Det är svårt att avgöra hur bra McDonalds satsning på McCafe gått i detalj då inte bolaget särredovisar intäkterna för varje produktkategori i sina årsredovisningar. Under perioden 2008-2012 har man dock hänvisat till McCafe som en bidragande orsakt till tillväxten dessa år.
Konceptet lanserades i USA 2009 och bidrog till ökad tillväxt under främst perioden 2009 till 2011, de sista åren har dock tillväxten avtagit i USA. Det finns fortfarande potential då McDonalds enbart har en liten (ca 13%) del av den totala ”cafémarknaden” i landet. Produktlinjen McCafé är viktig för McDonalds i kampen om frukostkunderna i USA där kedjan har riktigt tuff konkurrens från bland andra YUM brands (Taco Bell, KFC, Pizza Hut) och kaffejätten StarBucks.
McDonalds kommer även börja sälja produkter ur McCafé-sortimentet i matvarubutiker i samarbete med Kraft foods under året i ett försök att komma åt den stora hemmamarknaden i USA. McDonalds har, av vad jag kunnat läsa mig till, inte haft den framgång man hoppats i USA senaste två åren.
I Europa har dock konceptet gått bättre sensate tiden, en av anledningarna tror jag har att göra med att Starbucks inte är lika etablerat i här ännu. Konceptet har framför allt gått bra i Europas största ekonomi Tyskland. McDonalds har gått från 1000 McCafé etablissemang under 2008 till totalt 1600 (separata områden i restaurangerna som säljer kaffe) i slutet av 2012 i Europa. Detta ska dock sättas i relation till att det totala antalet McDonaldsrestauranger är fler än 35 000 i dagsläget.
Jag tror personligen att McDonalds McCafé-koncept inte kommer att kunna mäta sig med Starbucks och kommer förbli en relativt sett liten del av kedjans totala omsättning de närmaste åren. McCafé är dock en lönsam produktlinje med höga marginaler och kan därför bidra till att hålla lönsamheten uppe. Det skiljer faktiskt inte så mycket i pris mellan McDonalds och Starbucks produkter och inom samma segment. Kan McDonalds övertyga kunderna att dricka flera kaffedrycker i samband med restaurangbesöken tror jag att McCafé kan vara ett tillväxtområde för kedjan även framgent.
Ha en fortsatt trevlig fredag!
Intressant inlägg! Tack
Tack, kul att höra att du uppskattade inlägget.
Tack för ett bra inlägg. Jag gillar McCafé i den kompletta formen med ett eget sparat område intill restaurangen. Det är oftast ett lugnare område med annan inredning. Finns det på någon McD i Sverige? Var ofta på dessa i Australien för över 10 år sedan. Då var priset lägre än Starbucks och minst lika bra fika och miljö. Gick faktiskt oftare till Mcdonalds för att fika än för att äta. Deras Scones med te var grymma! Jag tror på McCafé konceptet men att man måste löpa helan linan ut. Miljön är också viktig för oss fikasugna!
Tack, kul att höra. Har aldrig själv varit i en McCafé, men precis som du säger verkar de satsa mer på miljön i dessa restauranger.
Har för mig att jag läst att de testade konceptet i Sverige för några år sedan, men att det inte vara någon succé. Kanske läge att pröva igen?
Intressant läsning, jag tror som du att McCafe inte kan mäta sig med Starbucks. Jag reflekterade lite kring Starbucks på min blogg "Gladimitt" för någon dag sedan under en av alla inrikesflighter i USA, eftersom jag är intresserad att investera i Starbucks.
Tack, ska kolla förbi din blogg. Av vad jag kunnat läsa mig till har McDonalds svårt att locka den ofta yngre och ”trendiga” kundgruppen. En målgrupp som fikar betydligt mer och längre än vi äldre. StarBucks verkar ha en helt annan dragningskraft hos den här kundgruppen.
Spontant tycker jag det känns som att McDonalds varumärke och storlek borde möjliggöra att det kan ta en större marknadsandel. De har gott kaffe tycker jag och de äger redan många strategiskt fina lägen.
Att sälja kaffe som affärside tycker jag låter fantastiskt. Det finns, tror jag, bra marginaler i denna bransch, affärsideen är något som är lätt för mig som investerare att förstå och det är en bransch som iprincip inte kräver någon teknologisk utveckling. Och det är beroendeframkallande. Typ som tobaksbranschen fast mer etiskt okey. Det sämsta är väl att det är relativt lätt för andra aktörer att ta sig i på marknaden. Men McDonalds har som sagt ett starkt varumärke, stort kapital för reklam, strategiskt viktiga lägen.
Jag kanske borde köpa starbucks 😀
Helt klart är det en intressant marknad som växter och jag tror att McCafé kommer bidra till vinsttillväxten framgent inte minst på grund av de fina marginalerna. Jag tror dock inte på någon omsättningstillväxt motsvarande den för StarBucks.
McDonalds har helt klart ett stark varumärke inom snabbmatsbranschen, kanske det starkaste. Frågan är dock om varumärket har en sådan stark dragningskraft på den trendiga kundgruppen (Se svar ovan).
Starbucks kanske är värt att titta närmare på. Är inte värst insatt vad det gäller bolaget, men har för mig att deras värdering förutsätter ett högt tillväxttempo.
Mvh