Walmarts senaste rapport var lite av en besvikelse och levde inte upp till marknadens förväntningar. Vinsten per aktie minskade med ca 2,79% till 4,88 dollar från föregående år (5,02). Den underliggande vinsten minskade med hela 5,75% så med andra ord har återköp av aktier under året mildrat fallet med ca 3%.
Omsättningen har gått upp marginellt från 469 miljarder 2012 till 473 miljarder dollar under 2013.
Omsättningstillväxten har mattats av på senare år och har i genomsnitt varit 3,8% under perioden 2009-2013.
Vinstmarginalen sjönk under året till 3,39% och var den största anledningen till vinstfallet. Främsta orsakerna till marginalfallet var ökade administrativa kostnader samt försäljningskostnader.
Utdelningshöjningen för 2014 motsvarade 2% vilket var mycket lägre än jag hade förväntat mig speciellt med tanke på Walmarts fina historik med en utdelningstillväxt på i genomsnitt 14,2% per år.
Utdelningen är dock inte på något sätt i fara, då utdelningsandelen baserat på 2013 års resultat är 37,5%. Sannolikt laddar Walmart för tillväxt och är därför restriktiva gällande utdelningen. Jag är beredd att avstå en tvåsiffrig utdelning något år eftersom Walmart historiskt sett har kunnat få aktieägarnas kapital att växa.
Hur ska då Walmart växa framöver?
Det finns flera möjliga vägar till tillväxt, nedan har jag listat några.
- E-handel – Statistik visar på att just e-handeln är den del av detaljhandeln som växter snabbast. Här finns stor potential för Walmart som såg sin försäljning på nätet öka med 10 miljarder under 2013. Under kommande år kommer man att satsa stort på området.
- Prishöjningar – Inget sannolik alternativ då Walmart är en ”low cost provider” och utsätts för tuff konkurrens på sina marknader.
- Ökad försäljning i befintliga varuhus – Finns nog inte mycket att hämta här i form av omsättningsökning vid det här laget. Walmart är för duktiga för att kunna bli så mycket bättre.
- Expansion – Walmarts internationella etablering har inte gått smärtfritt vilket butiksnedläggningarna i Kina och Brasilen under 2013 vittnar om. Trots dessa nedläggningar finns potential bland annat genom e-handel och inte minst i närområdet i form av Kanada, där konkurrenten Target satsar stort. En annan väg till tillväxt är satsningen på konceptet med mindre expressbutiker. Expressbutikerna är mindre butiker som finns närmare kunden och tanken är att möta kunders behov av mindre inköp. Expressbutiker är något som Walmart börjat rulla ut och kommer satsa stort på under 2014.
- Uppköp – Här finns några kandidater, men Dollarstore är nog den konkurrent till Walmart som är extra intressant i sammanhanget. Dollarstore har haft en riktigt bra tillväxt inom just det segment som Walmart vill växa inom, nämligen mindre butiker närmare kund.
Det finns som synes ett antal avenyer som Walmart kan ta för att öka sin omsättning framöver. Tre av de mer intressanta är just närbutiker, e-handel och internationell expansion. Inom samtliga områden kommer Walmart också göra satsningar under 2014. Jag känner mig därför ganska trygg i att Walmart kommer hitta tillbaka till vinsttillväxt och att de ännu inte nått taket för hur mycket omsättningen kan växa.
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Har du någon aning om hur marginalerna ser ut på e-handel kontra handel i fysiska butiker. Vad är mest lönsamt för Wal-mart?
Bra fråga! Jag har inte kunnat hitta någon information hur marginalerna ser ut för e-handelsförsäljningen. Tittar man dock på Amazon som är Walmarts huvudkonkurrent på e-handelssidan så är deras marginaler betydligt lägre än de som Walmarts traditionella detaljhandel uppvisar.
Läste mig till att Walmart jobbar på att öka vinstmarginalerna genom effektivare logistik för hantering av ordrar och leveranser. Walmart kan också, till skillnad från Amazon, erbjuda sina kunder att hämta ut beställda varor på något av deras varuhus.