Under mina år som aktiesparare har jag utvecklat en förkärlek till bolag som är okända bland gemene man eller ”main street”. Dessa bolag kan sägas jobba bakom kulisserna och levererar komponenter till huvudleverantörer som i sin tur färdigställer och marknadsför produkterna till slutkonsumenten.
Det rör sig med andra ord om något så osexigt som underleverantörer, men inte vilka som helst utan marknadsledande specialister inom sin nisch såsom Beijer Alma och Nolato. Jag tror mig se flera fördelar med den här typen av bolag och i detta inlägg tänkte jag göra ett försök att rada upp några av dessa för er och för mig själv.
Stabila kundrelationer
Privata kunder har inom många branscher blivit alltmer lättrörliga och inträdesbarriärerna blir lägre med tiden bland annat tack vare ny teknik. Som konsument kan man jämföra erbjudanden och tjänster på ett helt annat sätt än bara för några år sedan. Ett exempel är streamingtjänster såsom Netflix och HBO där du när som helst kan säga upp ditt abonnemang och lika snabbt återaktivera detsamma. Borta är den långa uppsägnings- och aktiveringstiden som till viss gör kunder hos traditionella kabel-tv-leverantörerna motvillig att byta.
Jag inbillar mig att bolag som ingår i samma värdekedja i regel är lojala då det gynnar båda parter att ingå i långsiktiga relationer. Har en huvudleverantör väl anlitat ett företag som levererar kvalitet i tid som bidrar till att slutprodukten blir konkurrenskraftig vill man i regel bibehålla affärsrelationen. Kompetenta leverantörer som Gränges och Nolato samarbetar ofta tätt med slutkunden under själva produktutvecklingen och utgör sedan en integrerad kugge i slutkundens totala tillverkningsprocess.
I Gränges fall tar en ny fordonskomponent flera år att utveckla och görs i nära samarbete med primärt tillverkaren av värmeväxlaren, men även med slutkunden som ofta är fordonstillverkaren. Om bolaget väljs ut som leverantör sluts ett kontrakt på mellan 1 och 3 år.
Färre konkurrenter
Underleverantörer som Nolato, Gränges, Nilörn Gruppen och Beijer Alma åtnjuter inte lika hög lönsamhet som de framgångsrika konsumentbolagen, men å andra sidan är man inte lika beroende av den ofta flyktiga slutkonsumenten. Höga marginaler lockar dessutom till sig konkurrenter som vill ha en del av kakan.
Bolag som verkar inom konkurrensutsatta branscher och säljer till privatpersoner måste ofta lägga stora summor på marknadsföring och försäljning för att attrahera nya kunder och försöka behålla befintliga. Ett extremt exempel på detta är online-casinon där det inte är ovanligt att halva omsättningen läggs på marknadsföring. Skickliga underleverantörer har förmånen att kunna fokusera sin kärnverksamhet. Kostnader för försäljning och marknadsföring kan hållas på en relativt låg nivå eftersom konkurrensen ofta är begränsad och budskapet behöver nå en mindre grupp kunder (huvudleverantörerna). Detta gäller främst underleverantörer som är specialiserade inom en, med globala mått mätt, smal nisch.
Sällan beroende av en enskild bransch
En annan fördel med underleverantörer såsom Nolato är att man inte är beroende av en enskild bransch eller kundgrupp. Så länge som plastdetaljer efterfrågas i tillverkningen av mobiltelefoner, industriapplikationer och e-cigaretter kommer koncernen att tjäna pengar. En underleverantör kan dock bli sårbar om antal kunder är få då det riskerar att skapa en beroendeställning med sämre villkor som följd. När jag tittar på underleverantörer vill jag därför se en diversifierad och bred kundbas, vilket kvalitativa bolag såsom Nilörn, Nolato och Beijer Alma har.
Mindre utsatta vid paradigmskiften
Förutom att underleverantörer med en bred kundgrupp inte är beroende av en enskild bransch är teknikrisken relativt låg. Detta eftersom bolag såsom Nolato levererar delkomponenter och inte ansvarar för gränssnittet mot kund med tillhörande säljkanaler.
Skiftet från den traditionella förbränningsmotorn till den mer miljövänliga elmotorn är ett teknikskifte som många biltillverkare brottas med och som hotar att förändra lönsamhetsbilden. Det är inte helt enkelt att ställa om organisationen från att tillverka motorer med hundratals rörliga delar till elmotorn med helt andra egenskaper och krav. Bolag som Beijer Alma klarar sig från detta teknikskifte då kylning och stötdämpning i princip behövs oberoende fordonstyp.
Ett annat känt exempel på paradigmskiften är det som skett inom klädhandeln där antalet fysiska butiker och läget på dessa spelar mindre roll då konsumenter i allt högre grad shoppar via nätet. För konsumentbolag som HM räcker det inte längre med att finnas på rätt gata och erbjuda kunden attraktiva varor.
En underleverantör inom klädbranschen såsom Nilörn står å andra sidan inte och faller med utvecklingen. Många av Nilörns kunder har nämligen anpassat sig väl till den nya kanalen vilket väger upp för de kunder som har det tuffare i omställningen. Nilörn leverar en liten del av produkterbjudandet i form av bland annat etiketter och har ingen försäljning till slutkund, vilket inte gör skiftet till de nya kanalerna omvälvande.
Slutord
Detta inlägg ska inte tolkas som att jag har en aversion mot bolag som säljer sina varor och tjänster till privata konsumenter. För bolag med starka varumärken som kontrollerar hela värdekedjan kan marginalerna bli riktigt fina och det finns fortfarande branscher där kunderna är relativt trögrörliga såsom försäkring och bank. Överlag är dock trenden att konsumenterna är mer rörliga och konsumentpreferenser förändras i allt snabbare takt i likhet med annat i samhället, vilket gör att konsumentbolag behöver vara på tå och inte kan luta sig tillbaka.
Om jag tvingas välja mellan en underleverantör som servar en utåt sett tråkig nisch och ett hett konsumentbolag som höjs till skyarna av marknaderna föredrar jag i ett sådant läge underleverantören. Ett bolag som verkar bakom kulisserna dolda för oss slutkunder och potentiella aktieägare. Risken med uppmärksammade konsumentbolag att aktieägarna blir fler och värderingen hög då man likställer en utmärkt produkt med en utmärkt investering, vilket inte alltid är fallet. Jag äger gärna en Tesla, men skulle inte investera i bolaget. Däremot har jag inget emot att äga ett tråkigt bolag som förser Tesla och alla andra biltillverkare med kritiska komponenter inom en lagom attraktiv nisch.
Image courtesy of yodiyim at FreeDigitalPhotos.net
Lämna ett svar