McDonalds rapporterade resultatet för det första kvartalet i tisdags. Ledningen har tidigare aviserat att det första kvartalet inte skulle bli någon höjdare vad beträffar försäljningstillväxt, vilket också försäljningsstatistiken för de två första kvartalen visat tidigare. (Se ett tidigare inlägg )
-Omsättningen uppgick till 6,700 miljoner dollar vilket är en ökning med 1% (6,605).
-Nettoresultatet landande på 1,205 miljoner dollar (1,270) ner 5% (3% exklusive valutaeffekt).
-Vinst per aktie blev 1,21 dollar ner med 4% (2% exklusive valutaeffekt)
Vad berodde då det relativt svaga resultatet på?
- USA fortsätter att tynga McDonalds lönsamhet, som menar att försäljningstappet på 1,7% främst beror på den osedvanligt kalla vintern i USA (McDonalds viktigaste marknad) som gjort att färre har besökt kedjans restauranger.
- Försäljningstapp främst i Japan och något mindre i Australien och Tyskland.
- Tuff konkurrens främst i USA
- Högre kostnader med något lägre marginaler som följd
- En ovanligt förmånlig nivå på inkomstskatten påverkade föregående års resultat positivt.
Fanns det något positivt i rapporten?
- Den jämförbara försäljningen ökade med 1,4 procent i Europa och rörelseresultatet ökade med 6 procent. Försäljningen var särskilt stark i Storbritannien, Frankrike och Ryssland, trots att försäljningen på den största marknaden i Europa – Tyskland var svag.
- McDonalds fortsätter att belöna aktieägarna med återköp och utdelning (1,2 miljarder under kvartalet).
- Kedjan förväntar sig att jämförbar försäljning kommer att bli något bättre under april.
- Den nya frukostsattningen från Taco Bell i USA har inte påverkat McDonalds viktiga frukostmarknad. Just frukostutbudet kommer att stärkas ytterligare framöver.
- McDonalds kommer att öppna ytterligare 1500-1600 och renovera 1000 restauranger i år.
- Kedjan ämnar optimera marknadsföringen (med färre produkter och bättre timing) och förbättra servicen under peak hours (utbildning av franchisetagare är nyckeln här)
- Bolaget fortsätter att uppdaterar köken i USA för att förbättra tillagning och förbereda för färska råvaror och ökad flexibilitet, vilket ska vara klart till sommaren.
- McDonalds kommer att satsa på att utöka andelen franchise-restaurangerna främst utanför USA.
Min syn på rapporten
Utgår vi från mitt investeringsantagande om en hållbar VPA på 5,2 är McDonalds resultat för kvartalet i linje med mitt antagande. Självklart hade jag, som alla aktieägare, velat se en högre omsättningstillväxt. För att få fart på tillväxten är inte enbart nya restauranger tillräckligt om inte jämförbar försäljning och gästtillströmning i befintliga restauranger inom McDonalds nyckelmarknader ökar.
Jag gillar dock att McDonalds växer i Europa som står för 40% av intäkterna och jag gillar även att man återgår till en mer fokuserad meny främst i USA, där Big Mac, Quarter Pounder med fler ingår. Dessa beprövade produkter utgör trots allt över 40% av försäljningen.
Jag gillar framförallt att man kommer att fokusera på att utöka antalet franchise-restauranger som utgör grunden för McDonalds framgång och lönsamhet. Idag är andelen franchise-restauranger ca 80%, med andra ord finns det utrymme för att öka andelen ytterligare. Med fler franchiserestauranger blir intäktströmmen mer stabil och kostnaderna för expansion blir lägre.
Nästa kvartal kommer att ge en tydligare bild kring var McDonalds försäljning är på väg och om McDonalds är på rätt väg med sina satsningar främst riktade mot nyckelmarknaderna USA, Tyskland, Japan och Australien för att stabilisera gästtillströmningen. McDonalds är ett av de mest stabila och aktievänliga bolag man kan äga i mitt tycke och jag håller fast vid att bolaget är köpvärt upp till 87,30 dollar.
Ha en fortsatt skön söndag!
Lämna ett svar